MAN Truck & Bus Polska podsumowuje 2021 rok

Fot. MAN Truck&Bus Polska

Rok 2021 mimo trwającej pandemii był lepszy dla spółki MAN Truck & Bus Polska niż rok 2020 i 2019. Według danych przedstawionych na konferencji prasowej – w tym roku również on-line – w ub. roku dostarczono 5 124 ciężarówki z lwem na masce (więcej o 47,5% r/r), co dało udział w rynku na poziomie 15,9% i 4. miejsce w sprzedaży pojazdów ciężarowych powyżej 6 t dmc.

Marc Martinez

Mimo trudnych okoliczności, spółka osiągnęła w 2021 rekord sprzedaży w pionach VAN, Top Used i Customer Service oraz rekord zyskowności własnych stacji serwisowych. Wyniki przedstawili Marc Martinez – prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska, Bernard Wieruszewski – dyrektor ds. produktu i sprzedaży pojazdów ciężarowych MAN, Grzegorz Rogalewicz – dyrektor ds. sprzedaży samochodów dostawczych MAN oraz Bartłomiej Ciemiński – dyrektor serwisu tej spółki.

W segmencie 6–10 t dmc. firma MAN Truck & Bus Polska zajęła 3. miejsce (udział w rynku 5,28%), natomiast w sektorze 10–16 t dmc. była numerem 1 z ponad 49-procentowym udziałem. Sprzedaż to głównie pojazdy do transportu międzynarodowego i do dystrybucji, na której spółka opiera strategię tego segmentu.

Zainteresowanie ciągnikami wzrosło – w segmencie powyżej 16 t firma zakończyła rok z udziałem w rynku: 14,56% jeśli chodzi o ciągniki siodłowe i awans na 4. miejsce (z 5. miejsca w 2020 r). W przypadku podwozi ciężkich, udział w rynku wyniósł 19,03% – firma utrzymała 2. miejsce w tym segmencie. Model nowej generacji TGX odbierały m.in. firmy Drutex, Bury Transport, Coltrans, Procem, Apport, Don Trucking Group.

Ciągniki TGX najnowszej generacji jeżdżące we flocie Coltrans spalają mniej o co najmniej 3–4 l paliwa na 100 km w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji (fot. Coltrans)
Bernard Wieruszewski

Kontynuowany był projekt New TG Driver Challenge 2021: pojazdy demo MAN jeździły u klientów, kierowcy mogli wykazać się swoimi umiejętnościami. Do rywalizacji zgłoszono 233 kierowców: 28 kierowców osiągnęło wynik na poziomie 100% wyniku finalnego w systemie RIO (oceniano zachowania kierowców, nie zużycie paliwa).

Realizowano również projekt Telecoaching oparty na platformie RIO – było to w sumie 9881 przeprowadzonych rozmów, 1492 przeszkolonych kierowców i 321 wspartych firm transportowych.

W obszarze pojazdów używanych MAN TopUsed w ub. roku firma sprzedała 2665 ciężarówek, autobusów i vanów. Jeśli chodzi o obsługę posprzedażną, obroty pionu aftersales osiągnęły rekordowy poziom 266 mln zł (więc niemal o 10% r/r).

fot. K.Biskupska

Ubiegły rok należy za bardzo udany jeśli chodzi o sprzedaż samochodu dostawczego TGE. Spółka MAN Truck & Bus Polska dostarczyła polskim klientom 1028 samochodów, a dodając do tego rejestracje dla służb mundurowych – całkowita sprzedaż wyniosła 1404 vanów i wzrost sprzedaży o prawie 14% r/r. Na wynik końcowy złożyło się wiele kontraktów z różnych branż, w tym zamówienie 40 furgonów przez firmę GTV BUS czy 20 ambulansów przez firmę Falck Medycyna.

fot. K. Biskupska

Miniony rok był nadal trudny dla sektora autobusowego – segment autokarów przestał praktycznie istnieć, a i w autobusach miejskich nie było najprościej. W 2021 r. zarejestrowano 57 autobusów (duży spadek, w 2020 r. zarejestrowano 827 autobusów). Największe spadki odnotowano w sektorze autokarów turystycznych.

Z podpisanych kontraktów można wymienić np. umowę na dostawę 15 autobusów miejskich MAN Lion’s City dla Gliwic.

Fot. MAN

Plany na 2022
Najważniejsze plany MAN Truck & Bus Polska na rok 2022 to oczywiście odbudowanie udziałów w rynku w związku z dużym popytem, skoncentrowanie na sprzedaż nowej generacji pojazdów ciężarowych MAN i umocnienie pozycji w podwoziach. Ambitnym celem jest uzyskanie rekordowego poziomu sprzedaży samochodów ciężarowych, zwiększenie sprzedaży autobusów miejskich i turystycznych, a także zwiększenie sprzedaży i umacnianie pozycji rynkowej w segmencie samochodów dostawczych oraz znaczące zwiększenie obrotów wynikających ze sprzedaży części zamiennych i usług serwisowych. Głównym narzędziem w walce o klientów – także tych nowych – w 2022 r. będą samochody nowej generacji NTG.

Firma MAN jako jeden z wiodących producentów pojazdów użytkowych na świecie musi rozwijać swoje portfolio pojazdów elektrycznych. Model eTGE, produkowany w zakładach we Wrześni, jest liderem na rynku elektrycznych samochodów dostawczych – ma 30% udział w tym segmencie, a bez rejestracji dealerskich – 50%. W ub. roku zarejestrowano 51 sztuka vanów eTGE. Warto dodać, że spółka MAN Truck & Bus otrzymała nagrodę Fleet Leader 2021, za największą sprzedaż zeroemisyjnych samochodów użytkowych i znaczący udział w elektryfikacji flot samochodów dostawczych.

Fot. D. Piernikarski

Rynek autobusów zeroemisyjnych w Polsce dynamicznie rośnie. Produkowany seryjnie w fabryce MAN Bus w Starachowicach autobus miejski MAN Lion’s City E z napędem elektrycznym ruszył w trasę po Polsce i w okresie od sierpnia do grudnia 2021 użytkowany był w kilkunastu miastach skąd dostarczane były dane do MAN nt. eksploatacji w codziennym ruchu miejskim. W 2022 r. ofensywa w zakresie sprzedaży autobusów elektrycznych będzie kontynuowana.

Sieć obsługi pojazdów elektrycznych to 14 lokalizacji. Dwa nowe punkty zostaną otwarte w bieżącym roku – jeden w Zgorzelcu (planowany termin to 1 kwietnia) i drugi, nowy TopUsed Center w Wolicy (planowany termin to 30 czerwca).

Mam nadzieję, że rok 2022 da nam trochę oddechu” – powiedział na koniec konferencji Bernard Wieruszewski, dyrektor handlowy MAN Truck & Bus Polska.

Nowy TGX to bardzo nowoczesna ciężarówka, w której nie rezygnowano jednak ze stylistyki typowej dla marki MAN, jest to również pojazd, który nie musi bać się porównań z odpowiednikami najnowszych generacji oferowanymi przez konkurencję (fot. D.Piernikarski)