W aktualnym numerze

Tu można pobrać aktualny numer

Transport specjalistyczny, to transport komunalny
W numerze szeroko piszemy o pojazdach do czyszczenia dróg – zamiatarkach i myjkach drogowych. Czyste ulice mają znaczenie dla bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców oraz estetyki miasta.

Służą zazwyczaj do załadunku kontenerów lub innych zunifikowanych jednostek ładunkowych. Potocznie nazywamy je urządzeniami hakowymi lub bramowymi, a tak wyposażone samochody to hakowce lub bramowce, wykorzystywane w branży komunalnej, gospodarce odpadami oraz w firmach budowlanych. Tym razem przyglądamy się bliżej bramowcom.

Na całym świecie rocznie produkuje się ponad 2 mld t odpadów komunalnych. Odpowiada to ok. 0,74 kg odpadów na osobę dziennie. Rosnące znaczenie właściwej gospodarki odpadami powoduje, że coraz częściej w tym celu wykorzystywane są specjalizowane środki transportu, takie jak naczepy z ruchomą podłogą.

Wywiady
O tym, z jakimi wyzwaniami w najbliższej przyszłości musi zmierzyć się zespół MAN Truck & Bus Polska, rozmawiamy z Clausem Wallensteinem, dyrektorem zarządzającym spółki.

Na co należy zwracać uwagę przy wyborze systemu hakowego, bramowego lub lekkiej wywrotki do zastosowań komunalnych? W odpowiedzi na to pytanie wspomagają nas swoją wiedzą: Andrzej Kamionka, prezes firmy KH-kipper oraz Krzysztof Adamiuk, general manager w spółce Meiller Polska.

O działaniach bieżących i strategii rozwoju Grupy Wielton nakreślonej na lata 2023–2027 rozmawiamy z Mariuszem Golcem, Deputy CEO Grupy Wielton.

Elektromobilność w transporcie komunalnym
Samochody ciężarowe – śmieciarki – wykorzystujemy do zbierania i transportu odpadów stałych, organicznych i surowców wtórnych do zakładów przetwórczych. Pomagają utorować drogę do zrównoważonego rozwoju. Ale one same są napędzane głównie olejem napędowym. I tu kończy się zrównoważony rozwój. Ale czy na pewno? Piszemy rzecz jasna o e-śmieciarkach.

Nasze rozmowy o elektromobilności
Firma Pierwsza w Polsce umowa sprzedaży ciągnika siodłowego MAN eTruck została podpisana w styczniu br. z Grupą TOBI. W podpisaniu umowy brał udział Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus. Była to świetna okazja, aby porozmawiać o obecności marki MAN w europejskim segmencie elektrycznych pojazdów ciężarowych.

Czy dekarbonizacja transportu ciężkiego będzie nadal postępować dynamicznie? Czy i kiedy floty mogą zostać zdominowane przez pojazdy z napędem elektrycznym? Jakie są alternatywy? O rozwoju elektromobilności rozmawiamy z przedstawicielami Volvo Trucks Polska. >>> do poczytania w linku <<<

O roli, jaką Daimler Truck Polska chce spełniać w transformacji polskiego rynku transportowego i przejściu na pojazdy zeroemisyjne, rozmawiamy z Przemysławem Rajewskim – prezesem spółki, Piotrkiem Urbanem – dyrektorem sprzedaży i marketingu oraz Igorem Kaczorkiewiczem – head of product & marketing i PR

Jazdy testowe
Na test redakcyjny trafił DAF XD 450 6×4 FAT z trójstronną wywrotką W3H przygotowaną przez KH-kipper. Oto wrażenia po bliższym zapoznaniu się z tym pojazdem. >>> do poczytania w linku <<<

Transport specjalistyczny, to transport budowlany
Która naczepa wywrotka przoduje pod względem ładowności? Która jest szczególnie stabilna w trakcie jazdy i rozładunku i jakie są najważniejsze różnice konstrukcyjne? Na takie właśnie pytania spróbujemy odpowiedzieć.

Transport specjalistyczny, to transport ponadnormatywny
Przewożenie maszyn budowlanych to zadanie złożone. O możliwościach i efektywności wykonania zadania transportowego w dużej mierze decyduje zastosowany pojazd, ale równie duże znaczenie ma to, jak został doposażony.


A na deser w “Samochodach Specjalnych”
Harmonizacja przepisów dotyczących ładunków niepodzielnych: Członkowie Parlamentu Europejskiego po-
parli działania mające na celu harmonizację licznych i złożonych przepisów krajowych regulujących transport ponadnormatywny.