W aktualnym numerze

Tu można pobrać aktualny numer

Temat wydania to Transport specjalistyczny
Więc piszemy o transporcie drewna i naszym pojeździe z okładki należącym do Tartaku Manex: Renault Trucks K520 6×6 z zabudową Hydrofast do przewozu
drewna stosowego. Pojazd ten został tak skonfigurowany by był wytrzymały i uniwersalny, a do tego został efektownie przez właściciela Tartaku Manex stuningowany.

Premiery i nowości
Relacjonujemy premierę pełnej gamy Iveco MY24. Ogólnoświatowa premiera kompletnej nowej gamy pojazdów Iveco odbyła się pod hasłem BE THE CHANGE (Bądź zmianą). Po raz pierwszy w swojej historii włoski producent odnowił całą gamę produktów i usług, dokonując największej jak dotąd inwestycji, której koszt oszacowano na 1 mld euro.

W listopadzie 2023 r. firma Ford Trucks wprowadziła na rynek nowy model – Ford F-Line, który w założeniu ma stać się następcą modelu Ford Cargo. F-Line ma trafić do sprzedaży już w lutym 2024 r. >>> do poczytania w tym linku <<<

Transport ponadnormatywny
Relacjonujemy naszą wizytę w fabryce naczep Kässbohrer w Adapazari w Turcji. Od ostatniej naszej wizyty wiele się tam zmieniło. Firma rozwija się i doskonali swoje portfolio produktowe. Widzieliśmy m.in linię produkcji cystern i silosów, naczep kurtynowych, naczep ponadnormatywnych i spawalnię ram. Możliwości produkcyjne fabryki są na poziomie 20 tys. pojazdów rocznie.

W temacie ponagabarytów przybliżamy również historię zakładu produkcyjnego Faymonville w Luksemburgu, który został otwarty w roku 2003. >>> do poczytania w tym linku <<<

Naczepy i przyczepy
Pod koniec 2022 r. okazało się, że pozycja rynkowa i przyszłe wyniki Grupy Schwarzmüller są zagrożone. Piotr Iwański, członek zarządu spółki Schwarzmüller Polska, w rozmowie wyjaśnia nam bieżącą sytuację w Grupie i w zarządzanej przez niego firmie. >>> do poczytania w tym linku <<<

Schmitz Cargobull zamknął rok finansowy 2022/23 (kwiecień 2022 r. – marzec 2023 r.). Okres ten naznaczony był kryzysami politycznymi i gospodarczymi, wzrostem obrotów i pozytywnym wynikiem. Ważnym wydarzeniem było nawiązanie strategicznego partnerstwa z firmą Berger Fahrzeugtechnik – przybliżamy ten temat. >>> do poczytania w tym linku <<<

W artykule “Zestawy przestrzenne: Gdy liczy się pojemność” przyglądamy się szczegółom konstrukcyjnym zestawów przestrzennych, czyli kombinacji samochód ciężarowy–przyczepa. Nadwozia obu pojazdów mają typową zabudowę kurtynową.

Jazdy testowe
Korzystając z zaproszenia MAN Truck & Bus Polska i MAN Truck & Bus Italia oraz dziennikarzy z wydawnictwa Vado e Torno, mieliśmy możliwość przetestować dwa zestawy wyposażone w ciągniki MAN najnowszej generacji TGX 18.520 z silnikiem D26 oraz TGX 18.640 w konfiguracji Individual Lion S z silnikiem D38. To był więc nie tylko test, ale i możliwość zapoznania się z nowościami w modelach roku 2024.

Na redakcyjny test trafił ciągnik siodłowy DAF XG 480 FT 4×2 Była to doskonała okazja, aby wreszcie lepiej poznać zalety nowej kabiny, docenić jej przestronne wnętrze, ergonomię i komfort w trakcie jazdy.

Testowaliśmy również pojazd Mercedes-Benz Actros 1840 4×2 z zabudową kurtynową firmy Wesob. Zestaw przeznaczony do przewożenia typowych ładunków kubaturowych, najczęściej spotkamy go na drogach razem z przyczepą. Proponujemy bliższe zapoznanie się z tym interesującym pojazdem.

Komponenty i akcesoria
Korzystając z zaproszenia SIRIT Poland, odwiedziliśmy fabrykę Tosi F.lli s.r.l. w miejscowości Varallo Sesia, gdzie powstają złączki pneumatyczne układów hamulcowych SIRIT do pojazdów użytkowych. Relacjonujemy więc naszą wizytę we włoskiej fabryce złączek – które w Polsce montowane są np. w pojazdach Grupy Wielton (Wielton, Langendorf, Lawrence David, Viberti) czy Demarko. Złącza SIRIT dostarczane są też producentom naczep (w kolejności alfabetycznej), takim jak Benalu Group, Berger, Dennison, Don-Bur, D – Tec, Faymonville, Fliegl, Kraker, LeciTrailer, Nooteboom, Pacton, Schwarzmüller, SDC Trailers, Sommer, STAS. Okucia trafiają także do producentów samochodów ciężarowych takich jak Iveco, MAN, Tatra, Terberg, Volvo-Eicher. Do klientów SIRIT zajmujących się produkcją autobusów należą takie firmy jak Breda Menarini, ISUZU, Karsan i Otokar.

Imprezy
Relacjonujemy jubileuszową, 10. edycję Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki TransLogistica Poland odbyła się w dniach 7–9 listopada 2023 r. w centrum EXPO XXI w Warszawie. Ta wyjątkowa na skalę Polski platforma biznesowa integruje wszystkich zawodowo związanych z branżą TSL, zapewniając możliwość nawiązania cennych kontaktów i wymiany wiedzy w jednym miejscu i czasie. W 4 halach wystawienniczych swoją ofertę prezentowało blisko 400 wystawców z 30 państw, a 45% z nich to firmy zagraniczne.


A na deser w “Samochodach Specjalnych”
Przedstawiamy komentarz ACEA czyli Zrzeszenia Europejskich Producentów Samochodów, odnośnie ograniczenia emisji CO2 dla pojazdów użytkowych.

Przybliżamy nadwozia i przyczepy Redos Trailers – producent stawia wyłącznie na sprawdzone rozwiązania pozwalające na uzyskanie w dłuższej perspektywie znaczących oszczędności w zakresie całkowitego kosztu własności i użytkowania.

Relacjonujemy roczną konferencję firmy Scania Polska, na której podsumowano wyniki działalności firmy. Udane wyniki sprzedaży, poprawa udziałów rynkowych, rozpoczęcie sprzedaży elektrycznych modeli Scania, nowe usługi  – tak w skrócie można podsumować rok 2023 w Scanii Polska SA.  >>> do poczytania w tym linku <<<

Komisja Europejska ogłosiła niedawno wszczęcie dochodzenia antysubsydyjnego dotyczącego importu nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym z Chińskiej Republiki Ludowej. Czy taka sama sytuacja zaistnieje wkrótce w przypadku elektrycznych pojazdów użytkowych? Analizujemy ten problem.

W grudniu 2023 r. firma MAN Truck & Bus Polska dostarczyła do Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu 14 autobusów elektrycznych MAN Lion’s City E, pierwszych e-busów w mieście. Relacjonujemy przekaznaie pierwszych autobusów elektrycznych dla Zamościa. >>> do poczytania w tym linku <<<