W aktualnym numerze

Tu można pobrać aktualny numer

W numerze sporo o podwoziach ciężarowych, a także o naczepach i komponentach do nich:
Przyglądamy się wiec bliżej budowlanym podwoziom Forda Cargo oraz ewolucji modelu Volvo FM w ostatnich latach (skoncentrowaliśmy się na ciągniku siodłowym). Najnowsza modernizacja FM miała miejsce w 2020 r., a poprzednia w 2013 r. W ciągu tych 7 lat zmieniały się oczekiwania branży transportowej, nastąpił również znaczący postęp technologiczny. Nic więc dziwnego, że w ubiegłym roku klienci czekali na odnowione Volvo FM z dużą nadzieją. I z pewnością nie mają powodów do rozczarowania.

Odwiedziliśmy spółkę Coltrans, która w tym roku odebrano 50 ciągników MAN TGX najnowszej generacji. Jak sprawują się te pojazdy? – rozmawiamy o tym z Tadeuszem Traczykiem, prezesem zarządu spółki Coltrans.

Do tego zajrzeliśmy w przyszłość…
Spółki MAN Truck & Bus i Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) zakończyły właśnie wspólny projekt Hamburg TruckPilot, który polegał na testowaniu w warunkach rzeczywistych możliwości jazdy autonomicznej prototypowych ciężarówek MAN TGX. Jednym słowem producent wraz z partnerami testuje praktyczne rozwiązania automatyzacji w celu przygotowania autonomicznych samochodów ciężarowych do produkcji seryjnej od 2030 r. (link do artykułu)
Do tego parę słów o AEROFLEX – Aerodynamicznych i elastycznych ciężarówkach dla nowej generacji dalekobieżnego transportu drogowego. Pod taką nazwą przez 48 miesięcy, począwszy od października 2017 r., realizowano ogólnoeuropejski projekt badawczy, który zakończono we wrześniu br.

Co na rynku naczep kurtynowych i ponadgabarytowych, oraz komponentów?
Producenci koncentrują się na nowych technologiach i zwiększaniu wartości dodanej dla klientów poprzez produkcję i wprowadzanie na rynek nowych produktów. Prezentujemy kilka ciekawych nowości z grupy naczep kurtynowych.

Zamki burtowe i zamki drzwi to często niedoceniane elementy nadwozi pojazdów użytkowych. Sposób ich obsługi to jeden z ważnych aspektów bezpieczeństwa i ergonomii eksploatacji pojazdu.
W numerze tez więcej o elektrycznych osiach: Wykorzystanie silników elektrycznych do napędzania osi w naczepach to pomysł, który pojawił się na rynku co najmniej 5 lat temu. Na razie, mimo że niektórzy producenci osi oferują takie rozwiązania jako seryjnie produkowane, ich popularność jest wciąż niewielka.

Proponujemy też kolejną dawkę informacji na temat nowych i zmodernizowanych pojazdów wykorzystywanych w branży przewozów nienormatywnych. Zaglądamy do firm Faymonville i Cometto (której moduły Cometto MSPE pracują u światowego lidera transportu ponadgabarytowego Mammoet link do artykułu), Goldhofer (która prezentuje swoje największe jak dotąd urządzenie do transportu łopat turbin wiatrowych – jest to moduł FTV 850) oraz Nooteboom (opisujemy program do kalkulacji obciążenia osi NoVAB 3.0).

Co jeszcze w numerze?
Prezentacja kolejnego członka rodziny autobusów Urbino: 9-metrowego, niskowejściowego autobusu Urbino 9 LE electric. (link do artykułu)


A na deser w “Samochodach Specjalnych”
Opisujemy legendarny sterowiec Zeppelin NT wypełniony helem, który w 2021 r. latał nad Wrocławiem dwukrotnie. Przyjrzeliśmy się mu bliżej i odpowiadamy na pytanie: Jak utrzymuje się na ziemi? (link do artykułu)

Czy opony mogą wpłynąć na niższą emisję CO2? Goodyear pokazuje, że tak wprowadzając nową linię opon Fuelmax Endurance o najwyższej efektywności paliwowej kat. B. przeznaczoną dla flot transportowych. (link do artykułu)

A w artykule „Rozwiązania Schaeffler w naprawach samochodów dostawczych” skupiamy się na specjalistycznych rozwiązaniach serwisowych dla pojazdów dostawczych, których dostawcą jest Schaeffler. Samochody dostawcze to najszybciej rozwijający się segment pojazdów w Unii Europejskiej. Polska z ok. 2,7 mln aut zajmuje piątą pozycję pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów tego typu, z tempem wzrostu wynoszącym 3% rocznie. Więcej dostawczaków jeździ po drogach Francji, Włoch, Hiszpanii i Niemiec.