Tu można pobrać aktualny numer
Nowa mobilność
W numerze szeroko piszemy o elektromobilności i napędach alternatywnych, a na okładce prezentuje się Renault Trucks T E-Tech 4×2 – ciągnik siodłowy z akumulatorowym napędem elektrycznym. W czerwcu br. jako pierwsza redakcja przywitaliśmy w Polsce ten ciągnik elektryczny i mieliśmy niepowtarzalną okazję wybrać się nim na krótką przejażdżkę. Relacja z jazd w numerze.
W nawiązaniu do tematu numeru piszemy o ładowaniu megawatowym, ponieważ, by zapewnić możliwość wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie dalekobieżnym, konieczne jest stworzenie możliwości ładowania ich akumulatorów w jak najkrótszym czasie – rozwiązaniem są systemy ładowania megawatowego MCS. Chcąc dowiedzieć się więcej o perspektywach związanych z elektryfikacją drogowego transportu towarowego w Polsce, rozmawialiśmy z Piotrem
Ziółkowskim, koordynatorem komitetu ds. logistyki i transportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), największej organizacji branżowej, kreującej rynek elektromobilności i technologii wodorowych
w Polsce i w regionie CEE
Pozostając w temacie wydania prezentujemy działalność ArcelorMittal Poland, która konsekwentnie ogranicza swój wpływ na środowisko. Jednym z istotnych etapów jest zmniejszenie emisji CO2 w wykorzystywanych przez firmę środkach transportu. >>> do poczytania w linku <<<
Relacjonujemy też przekazanie firmie Schavemaker elektrycznego ciągnika Scania 45R, pierwszego w firmie i przy okazji pierwszego w Polsce. Rico Schavemaker i Michał Kubalok uroczyście odebrali kluczyki pojazdu zakupionego na potrzeby kontraktu intermodalnego.
Przypominamy temat badań wpływ biometanu na środowisko w celu dekarbonizacji sektora przez IVECO i CNR. Chcąc uzupełnić nieco rozważania dotyczące roli sprężonego biometanu w dekarbonizacji sektora transportu i redukcji zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich, o odpowiedź na krótkie pytania poprosiliśmy eksperta – Jacka Nowakowskiego, Alternative Propulsion Business Development Manager IVECO Poland & Ukraine.
Wisienką na torcie tematyki napędów alternatywnych jest, artykuł możliwościach wykorzystania wodoru jako paliwa w silnikach stosowanych w pojazdach użytkowych. H2 ICE – takim skrótem określa się silniki o spalaniu wewnętrznym, w których zamiast konwencjonalnego paliwa, takiego jak benzyna, olej napędowy czy metan, wykorzystywany jest wodór.
Transport
Publikujemy raport nt. rejestracji pojazdów użytkowych po pierwszym półroczu 2024. >>> do poczytania w linku <<<
Technika
Prezentujemy w skrócie cechy wyróżniające dwie rodziny naczep podkontenerowych oferowanych przez D-TEC – są to modele z serii Flexitrailer oraz Portmaster. Oraz w szczegółach intermodalną naczepę z ruchomą podłogą TMT Scrigno Intermodal – inteligentny, w pełni autonomiczny pod względem za- i rozładunku pojazd, z pełnym otwarciem ścian bocznych i osią elektryczną. Naczepa ta stanowi ważny krok naprzód w kierunku zrównoważonego transportu w sektorze naczep.
W numerze pierwsza część opisu najnowszych produktów i usług, które producent Schmitz Cargobull przygotował na targi IAA Transportation oraz opis nowej wersji wywrotki Scrap Master do transportu złomu firmy Wielton. Co wazne, do konstrukcji jej skrzyni ładunkowej wykorzystano stal SSAB Hardox 500 Tuf. <<< do poczytania w linku <<<
Biznes
Firma Oponiarska Dębica SA to wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Korzystając z zaproszenia firmy Goodyear, byliśmy tam z wizytą.
Wydarzenia
Mieliśmy okazję wziąć udział w jazdach testowych i warsztatach produktowych firm MAN Truck & Bus, na których zaprezentowano nam najnowsze transportowe rozwiązania firmy i ofertę pojazdów.
Relacjonujemy konferencję transportową, która odbyła się pod hasłem „Zielona logistyka: wielkie postępy, coraz mniejsze ślady”. Wydarzenie zorganizowała firma Scania Polska wspólnie z VW Poznań pod patronatem PZPM. Zaprezentowano na niej ofertę pojazdów Scanii z napędem elektrycznym.
Uczestniczyliśmy także w Kraker Experience Day, czyli prezentacji poprzedzającej targi IAA Transportation, na których Kraker Trailers pojawi się wspólnie z firmą D-TEC. Obaj producenci działają w strukturach międzynarodowej sieci sprzedaży TrailerTec.
Na zaproszenie DAF Trucks Polska braliśmy też udział w spotkaniu, na którym specjaliści DAF Trucks szczegółowo zapoznali uczestników z zasadami ogólnymi i najnowszymi zmianami w programie Plug & Play. Uczestniczyliśmy też w dniach otwartych, podczas których mieliśmy możliwość przetestować możliwości wywrotek marki DAF oraz Tatra.
Dostawcze
Pozostając w tematyce wydania, o elektrycznych dostawczakach nieco inaczej: W wielu zastosowaniach samochody dostawcze z napędem elektrycznym mogą już być konkurencyjne kosztowo w stosunku do konwencjonalnych pojazdów z silnikiem Diesla. Warunki eksploatacji i przewidywalne wymagania dotyczące zasięgu sprawiają, że elektryczne dostawczaki sprawdzają się szczególnie w środowisku miejskim i na krótszych trasach.
A na deser w “Samochodach Specjalnych”
Polska premiera MAN TGE NEXT LEVEL, nowy wymiar zarządzania dla przemysłu: ERP+od proALPHA, nowe zestawy przestrzenne firmy WIŚNIOWSKI, dzięki którym producent zapewni klientom jeszcze szybsze dostawy na terenie całego kraju i za granicą. A także Mercedes-Benz Trucks i zakończony z sukcesem europejski przejazd ciężarówek eActros 600.