Pojazdy DAF XG, XG+ i XF z tytułem Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2022 – IToY 2022

DAF XF, XG i XG⁺ uhonorowane nagrodą „International Truck of the Year”. Harry Wolters, prezes DAF Trucks, odebrał nagrodę wręczaną przez Gianenrico Griffiniego, przewodniczącego jury konkursu „International Truck of the Year”. (Fot. DAF)

Pojazdy DAF nowej generacji czyli modele XF, XG i XG+ zostały nagrodzone tytułem Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2022 (International Truck of the Year 2022 – ITOY). Holenderski producent zdobył również tytuł „Truck Innovation Award 2022” za pojazd DAF XF H2 Innovation z silnikiem spalinowym na wodór. Prestiżowe nagrody wręczono podczas targów Solutrans w Lyonie we Francji.

Pojazdy XF, XG i XG+ wyznaczają w branży nowy standard wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy” — oświadczyło jury po przeprowadzeniu szeregu testów.

Zgodnie z zasadami konkursu nagroda “International Truck of the Year” (Międzynarodowa Ciężarówka Roku) przyznawana jest modelowi, który przyczynia się do poprawy i rozwoju efektywnego transportu drogowego. Jury bierze też pod uwagę inne znaczące kryteria, takie jak innowacje technologiczne, komfort, bezpieczeństwo, efektywność paliwowa, aspekt ekologiczny i całkowity koszt eksploatacji (TCO).

Ciężarówka wymyślona na nowo
Holenderski producent w maksymalnym zakresie wykorzystał zmienione przepisy unijne dotyczące mas i wymiarów (tu w linku szerzej o najważniejszych innowacjach). “W rezultacie powstał szereg bardzo atrakcyjnych wizualnie pojazdów o aerodynamicznej sylwetce, które cechują się najlepszą w swojej klasie wydajnością, bezpieczeństwem i komfortem kierowcy. Nowe modele XF, XG i XG+ zapewniają doskonałą widoczność bezpośrednią dzięki dużej, zakrzywionej przedniej szybie oraz szybom bocznym o nisko umieszczonych dolnych krawędziach wraz z oknem widoku na krawężnik. Elementy te wraz z cyfrowym systemem wizyjnym, który zastępuje tradycyjne lusterka wsteczne, oraz nową kamerą narożną, dają kierowcy kompletny widok otoczenia, chroniąc szczególnie narażonych użytkowników dróg” — skomentował werdykt Gianenrico Griffini, przewodniczący jury konkursu „International Truck of the Year” (ITOY). I dodał: “Wprowadzając na rynek pojazdy ciężarowe nowej generacji, firma DAF zaprezentowała gamę zaawansowanych technologicznie pojazdów w najcięższej klasie wagowej, które wyznaczają nowe standardy w branży. Oprócz tego firma jest zorientowana na przyszłość, ponieważ tworzy także kompletną i bardzo energooszczędną platformę dla nowych generacji alternatywnych źródeł napędu i układów napędowych”.
(tu w linku zaglądamy do wnętrza kabin)

Prestiżową statuetkę „International Truck of the Year 2022” odebrał Harry Wolters, prezes DAF Trucks, który dedykował ją wraz z podziękowaniami całemu zespołowi DAF liczącemu ponad 12 tys. osób na całym świecie.

Warto dodać, że model DAX XF był trzykrotnie wybrany Międzynarodową Ciężarówką Roku i zdobył tytuł ITOY 2018, ITOY 2007 i ITOY 2018.

Truck Innovation Award 2022
Drugim tytułem jaki podczas wieczoru w Lynie zdobyła firma DAF Truck był „Truck Innovation Award 2022”. Doceniono nowy model DAF XF H2 Innovation z technologią silnika spalinowego zasilanego wodorem, nad którą DAF właśnie pracuje, a który podczas październikowych pokazów zrobił duże wrażenie na jury konkursu „International Truck of the Year”.

Fot. DAF

„Ta specjalna nagroda podkreśla naszą filozofię skupiającą się na potrzebie zbadania wszystkich dostępnych technologii na drodze do dekarbonizacji transportu i mobilności w następnej dekadzie” — powiedział Ron Borsboom, dyrektor wykonawczy DAF ds. rozwoju produktów i dodał:  “Technologia wodorowa może stać się bardzo ciekawym, przyszłościowym rozwiązaniem, które uzupełni aktualną ofertę bateryjnych pojazdów elektrycznych oraz pojazdów hybrydowych, nad którymi pracujemy. Uhonorowanie nagrodą «Truck Innovation Award 2022» świadczy również o tym, że silnik spalinowy (ICE) cały czas ma przed sobą obiecująca przyszłość, w której uczestniczyć będą paliwa nowej generacji, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Ważne jest, aby zrozumieć, że zaprzestanie wykorzystywania paliw kopalnych nie powinno w żaden sposób automatycznie skutkować wyeliminowaniem silników spalinowych, zwłaszcza w segmencie ciężkiego transportu długodystansowego. Użycie silników spalinowych na wodór (H2-ICE) oznacza, że w wielu obszarach będzie można korzystać z istniejącej sieci dystrybucyjnej stacji paliw. Musimy też bardziej docenić fakt, że w Europie posiadamy rozległą wiedzę i infrastrukturę służącą tej technologii”.

Jury konkursu „International Truck of the Year” składa się z 24 redaktorów i doświadczonych dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych, reprezentujących najważniejsze międzynarodowe media z branży pojazdów ciężarowych i transportowych.