
DAF oficjalnie zaprezentował całkowicie nową generację swoich pojazdów. Nowe modele XF, XG i XG+ to o 10% niższe zużycie paliwa, najwyższy poziom bezpieczeństwa oraz komfortu. Produkcja nowych pojazdów rozpocznie się w październiku 2021.
Komisja Europejska wprowadziła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów, których celem jest dalsze zaostrzanie norm emisji CO2, zwiększania bezpieczeństwa na drodze i komfortu kierowcy. DAF jako pierwszy europejski producent samochodów ciężarowych wprowadza nową generację pojazdów wykorzystując dodatkową przestrzeń, jaką dają zmienione przepisy. Tu w linku zaglądamy do wnętrza kabin
Nowe XF
Od czasu wprowadzenia generacji DAFa XF w 1997 r. sprzedano ponad 650 000 pojazdów ciężarowych tej serii. Teraz DAF wprowadza nie następcę, ale zupełnie nową generację modelu XF. Zastosowano w nim całkowicie nową kabinę wydłużoną o 160 mm do przodu, co zapewnia najlepszą w branży aerodynamikę, najwyższą sprawność i najniższy poziom emisji CO2. Najnowsza generacja XF ma o 75 mm niżej położoną podstawę kabiny w porównaniu z utytułowanymi i uznanymi modelami XF Space Cab i Super Space Cab, które w dalszym ciągu znajdują się w ofercie. W połączeniu z dużą szybą przednią i bardzo nisko położoną krawędzią okien Nowa Generacja DAF zapewnia bezkonkurencyjną widoczność, przyczyniając się do osiągnięcia najwyższego w branży poziomu bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wysokość wewnętrzna kabiny w nowym modelu XF jest świetnie dobrana i mieści się w przedziale od 1900 do 2075 mm w zależności od miejsca pomiaru.

Nowa generacja modeli XG i XG+
Oprócz modelu XF firma DAF wprowadza również modele XG i XG+, w maksymalnym zakresie wykorzystując zmienione przepisy dotyczące mas i wymiarów. Oba modele flagowe, oprócz wydłużonego o 160 mm przodu, cechuje dodatkowe 330 mm długości tylnej części kabiny, która zapewnia przestrzeń do pracy, życia i snu. Pozycja podstawy kabiny modeli XG i XG+ znajduję się o 125 mm wyżej niż w przypadku nowej generacji XF. Płaska podłoga zapewnia optymalne połączenie łatwego wejścia z zaledwie 3 stopniami i doskonałej pozycji fotela, która gwarantuje niespotykaną widzialność bezpośrednią.
Wnętrze kabiny DAF XG ma wysokość od 1980 do 2105 mm, a dzięki wydłużeniu kabiny do tyłu zapewnia również ogromną kubaturę wewnętrzną. W nowym modelu XG+ wysokość kabiny została jeszcze bardziej zwiększona, dochodząc do imponującej wartości 2220 mm.

Nowe, wysoce wydajne układy napędowe
Aby osiągnąć wyższy poziom wydajności, modele XF, XG i XG+ nowej generacji DAF zostały wyposażone w nowe układy napędowe, zawierające nowe technologie zastosowane zarówno w silnikach, jak i w skrzyniach biegów oraz innowacje w osiach tylnych.
Spalanie silnika PACCAR MX-11 o poj. 10,8 l i PACCAR MX-13 o poj. 12,9 l zostało zoptymalizowane dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy, nowej głowicy i bloku cylindrów — co pozwoliło na uzyskanie wyższego ciśnienia w cylindrach — oraz nowej konstrukcji tłoków i tulei. Do najlepszego zarządzania zasysanym do silnika powietrzem wykorzystano nową generację wydajnych turbosprężarek, a innowacyjne sprężarki powietrza układu hamulcowego, pompy oleju i alternatory zapewniają ograniczenie strat własnych do minimum. Układ końcowego oczyszczania spalin został przeprojektowany tak, aby zapewnić najkrótszą drogę od wylotu spalin z silnika do wlotu do układu EAS w celu uzyskania najniższych strat temperatury spalin i osiągnięcia najwyższej możliwej wydajności procesu oczyszczania.
W rezultacie otrzymano niezwykle wydajny silnik o doskonałych osiągach oferowanych zarówno podczas jazdy, jak i hamowania: o niższym poziomie emisji CO2, rocznym okresie międzyobsługowym i masie niższej o 10–15 kg, który przyczynia się do poprawy ogólnej wydajności pojazdu ciężarowego. Kierownice powietrza zapewniają doskonałą aerodynamikę pod kabiną i w komorze silnika oraz najwyższą wydajność modułu chłodzącego, co gwarantuje minimalne załączanie wentylatora, a pełnowymiarowe chłodnice powietrza doładowującego zapewniają najlepsze zarządzanie temperaturą i pracą silnika.
Nowy silnik i technologie oczyszczania spalin, a także zaawansowane funkcje zarządzania ciepłem odpowiadają za nawet 3% dodatkowego obniżenia zużycia paliwa z całkowitej wartości wynoszącej 10%.

Wysokie osiągi
Silniki PACCAR MX-11 i MX-13, oprócz najwyższej klasy sprawności i niskiej emisji spalin, zapewniają doskonałą wydajność dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 50–100 Nm na biegu bezpośrednim. Wersja o mocy 390 kW / 530 KM zapewnia teraz moment 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym biegu. Turbosprężarka HE400 nowej generacji usprawnia zarządzanie powietrzem, jeszcze bardziej zwiększając imponujące osiągi silnika DAF przy niskiej prędkości obrotowej — maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny od 900 obr./min, nawet w przypadku silnika PACCAR MX-13 o mocy 390 kW / 530 KM. Ponadto najlepszy na rynku hamulec silnikowy zapewnia o 20% większy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych, wyznaczając nowy standard również w tym zakresie.
Firma DAF rozpocznie produkcję seryjną ciągników 4×2 i 6×2 oraz podwozi pod zabudowę w ramach całkowicie nowej generacji pojazdów XF, XG i XG+ w ostatnim kwartale 2021 roku.