Zaglądamy do środka kabin nowych modeli DAF XF, XG i XG+. cz.2

Fot. DAF Trucks

DAF jako pierwszy europejski producent samochodów ciężarowych wykorzystał w nowych pojazdach dodatkową przestrzeń, jaką dają zmienione przepisy Komisji Europejskiej dotyczące mas i wymiarów pojazdów.

I tak, DAF XF ma całkowicie nową kabinę wydłużoną o 16 cm do przodu. Podstawa kabiny jest położona o 7,5 cm w porównaniu z uznanymi modelami XF Space Cab i Super Space Cab. Do tego w połączeniu z dużą szybą przednią i bardzo nisko położoną krawędzią okien, zapewnia bezkonkurencyjną widoczność, co podnosi znacznie poziom bezpieczeństwa, kierowcy i pozostałych użytkowników dróg. Wysokość wewnętrzna kabiny w nowym modelu XF mieści się (w zależności od miejsca) w przedziale od 1,90 do 2,07 m.

Fot. DAF Trucks

Nowa generacja modeli XG i XG+
Oba modele flagowe XG i XG+, oprócz wydłużonego o 16 cm przodu, cechuje dodatkowe 33 cm długości tylnej części kabiny, która zapewnia niezrównaną przestrzeń do pracy, życia i snu. Pozycja podstawy kabiny modeli XG i XG+ znajduję się o 12,5 cm wyżej niż w przypadku nowej generacji XF. Płaska podłoga zapewnia optymalne połączenie łatwego wejścia z zaledwie 3 stopniami i doskonałej pozycji siedzenia, która gwarantuje doskonałą widzialność bezpośrednią. Aby ułatwić dostęp do kabiny, można przesunąć kierownicę do położenia skrajnego wysunięcia do przodu.

Po wejściu do kabiny od razu uwagę zwraca imponująca przestrzeń. Wnętrze kabiny modelu XG ma wysokość od 1,98 do 2,10 m, a dzięki wydłużeniu kabiny do tyłu zapewnia również ogromną kubaturę wewnętrzną (pojemność kabiny to 12,5 m3). Nowy model XG+ przewyższa wszystkie dostępne na rynku pojazdy ciężarowe pod względem ilości miejsca wewnątrz – wysokość kabiny zwiększona do wartości 2,22 m!

Fot. DAF Trucks

Pozycja podczas jazdy
Zakresy regulacji foteli i kolumny kierownicy zapewniają najlepszą możliwą pozycję kierowcy, bardzo zbliżoną do tej, którą zajmuje się w samochodzie osobowym. W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, które po długim dniu jazdy można z łatwością ustawić w relaksujące położenie.

Składany fotel pasażera jest wyposażeniem standardowym i zapewnia nieograniczoną widoczność przez drzwi Vision Door z oknem widoku na krawężnik i pozwala uzyskać jeszcze więcej przestrzeni w kabinie. Istnieje możliwość złożenia zagłówka (opcja), dzięki czemu obok luksusowego łóżka DAF otrzymujemy praktyczny stół.

Fot. DAF Trucks

Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze
Deska rozdzielcza to środkowy wyświetlacz 12˝, na którym pokazywane są wszystkie informacje dotyczące pojazdu oraz opcjonalny ekran dotykowy 10˝ przeznaczony do obsługi systemu nawigacyjnego i informacyjno-rozrywkowego DAF.

Fot. DAF Trucks

Najważniejsze przyciski są logicznie rozmieszczone na desce rozdzielczej i na nowo zaprojektowanej kierownicy, co zapewnia najlepszą intuicyjną obsługę. Konstrukcja jest w pełni zgodna z filozofią DAF „dłonie na kierownicy, wzrok na drodze” i pozwala uniknąć odrywania wzroku od drogi, a przez to przyczynia się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa. Na środkowym wyświetlaczu kierowca może wybrać jeden z dwóch wzorów układów i cztery poziomy informacji. Ustawienia wyświetlania można również dostosować do własnych potrzeb.

Centralny wyświetlacz 12˝może być spersonalizowany – tu jest wariant klasyczny (fot. DAF Trucks)
Centralny wyświetlacz 12˝może być spersonalizowany – tu jest wariant nowoczesny (fot. DAF Trucks)

Wygodna leżanka
Długość łóżka we wszystkich nowych wersjach DAFów wynosi 2,22 m przy szerokości nie mniejszej niż 80 cm na całej długości (w modelach XG i XG+). Opcjonalnie dostępne jest mechanicznie lub w pełni elektrycznie regulowane łóżko DAF Relax Bed zapewniające optymalne podparcie głowy, pleców i nóg.

Fot. DAF Trucks

Całkowicie nowy tylny panel sterowania umożliwia wygodną obsługę wszystkich funkcji z poziomu łóżka: oświetlenia, klimatyzacji, systemu dźwiękowego, okien i luku dachowego. Panel oferuje nawet tryb monitoringu (który uruchamia system DAF Direct Vision wraz z systemem lusterek cyfrowych DAF i DAF Corner Eye) oraz przycisk alarmu, który uruchamia klakson i światła awaryjne.

Fot. DAF Trucks

Pod leżanką znajduje się wiele schowków do przechowywania, w tym jedna lub dwie szuflady albo jedna lub dwie lodówki, w których da się ustawić pionowo butelki o pojemności 1,5 litra. Zewnętrzne schowki po lewej i prawej stronie są dostępne przez duże otwory w bokach kabiny.

Bardzo duża objętość schowków
Przestronne kabiny nowych pojazdów to też ogromne przestrzenie do przechowywania w konsolach dachowych i nad deską rozdzielczą, w kieszeniach drzwi i pod leżanką. Ponadto nowe modele XF, XG i XG+ oferują dużo miejsca na papiery, dokumenty i inne przedmioty. Deska rozdzielcza zawiera dwa uchwyty na kubki i małe butelki, a także znany na całym świecie wysuwany stolik DAF do jedzenia i pracy, który teraz jest jeszcze większy. Ponadto modele XG i XG+ wyposażono w praktyczną szufladę w dolnej części deski rozdzielczej, w której można łatwo przechowywać dokumenty lub laptopa.

„Dom dala od domu”
W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne jest eleganckie oświetlenie otoczenia, które obejmuje 15 diod LED i listew świetlnych, regulację jasności i koloru oraz bardzo ekskluzywne otoczenie. Podkreśla ono jakość nowej generacji pojazdów DAF, co ilustrują również doskonałe spasowanie i wykończenie, elementy ozdobne i zastosowane materiały. Świetnym przykładem jest miękki w dotyku, formowany osadowo materiał deski rozdzielczej, który stosuje się w samochodach osobowych klasy premium. Zapewnia możliwość zastosowania nowoczesnych ostrych krawędzi w konstrukcji, oferując jednocześnie zachwycający wygląd i doskonałe wrażenia dotykowe.

Fot. DAF Trucks

W celu zapewnienia najwyższego komfortu pracy pojazdy XF, XG i XG+ nowej generacji są standardowo wyposażone w system automatycznej regulacji temperatury lub w pełni zautomatyzowany układ klimatyzacji, który jest dostępny jako opcja. Nowością jest w pełni zintegrowany układ klimatyzacji postojowej, dostępny jako opcja w modelu XG+, przeznaczony do automatycznego chłodzenia lub ogrzewania wnętrza kabiny podczas jazdy lub pracy na biegu jałowym.

Fot. DAF Trucks

O nowych kabinach w skrócie

  • Całkowicie nowe kabiny — najbardziej przestronne na rynku (kubatura dochodząca do 12,5 m3)
  • Najlepsza w klasie pozycja kierowcy
    • Wyjątkowy zakres regulacji fotela kierowcy i kolumny kierownicy
    • Opcjonalne obracane fotele kierowcy i pasażera
    • Wysokiej klasy deska rozdzielcza z wyświetlaczem 12˝ i opcjonalnym wyświetlaczem 10˝ do systemu informacyjno-rozrywkowego DAF
  • Najlepsze łóżka w branży
    • Do 800 mm szerokości na całej długości wynoszącej 2220 mm
    • Wyjątkowe, elektryczne, w pełni regulowane łóżko DAF Relax Bed z opcjonalnym dodatkowym materacem
  • Eleganckie oświetlenie wnętrza w technologii LED
  • Doskonałe dopasowanie i wykończenie, materiały i elementy ozdobne
  • W pełni zintegrowany układ klimatyzacji postojowej
  • Doskonałe właściwości jezdne i sterowność
    • Nowa konstrukcja podwozia — przedniej i tylnej części
    • Niezrównana wytrzymałość na skręcanie
  • Najcichsze kabiny na rynku
Fot. DAF Trucks
Fot. DAF Trucks