Zaglądamy do środka kabin nowych modeli DAF XD i XDC

Wnętrze DAFa XD (fot. DAF)

Nowe pojazdy DAF z serii XD do zastosowań dystrybucyjnych i XDC do zadań specjalistycznych są blisko spokrewnione z długodystansowymi ciężarówkami XF, XG i XG. Produkcja modeli XD rozpocznie się jesienią 2022 r., a w 2023 roku na rynek trafią pojazdy serii XDC do zastosowań w branży budowlanej oraz modele XD z bateryjnym napędem elektrycznym.

Kabiny nowych modeli DAF XD i XDC są wyposażone w dużą szybę przednią i duże okna boczne z bardzo nisko umieszczoną dolną krawędzią, co zapewnia świetną widoczność bezpośrednią. Uzyskano to w połączeniu z niskim położeniem kabiny (17 cm niżej niż w XF nowej generacji) i nową deską rozdzielczą w wersji Vision, która opada w kierunku przedniej szyby po stronie pasażera.

Fot. DAF

Opcjonalnie dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu ze składanym fotelem pasażera umożliwia niezakłóconą obserwację pieszych i rowerzystów znajdujących się obok pojazdu po stronie pasażera.

Fot. DAF

Dla uzyskania najlepszej w klasie widoczności pośredniej modele DAF XD i XDC można wyposażyć w system DAF Digital Vision, który zastępuje lusterka główne i szerokokątne. Doskonały system DAF Corner View zapewnia widoczność w obrębie minimum 285 stopni wokół słupka A kabiny po stronie pasażera.
Pojazdy wyposażono także w system DAF City Turn Assist, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy, informując kierowców za pomocą ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych, gdy inni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści, samochody i motocykle, znajdą się w martwej strefie po stronie pasażera.

Fot. DAF

Podobnie jak modele DAF XF, XG i XG+, nowe pojazdy do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych charakteryzują się doskonałą ergonomią dzięki filozofii DAF „Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Obsługa wszystkich funkcji związanych z jazdą odbywa się za pomocą kierownicy oraz dźwigni sterujących na jej kolumnie. Obsługa dodatkowych funkcji związanych z prowadzeniem odbywa się za pomocą przełączników fizycznych, logicznie rozmieszczonych na desce rozdzielczej w zasięgu ręki kierowcy.

Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, standardowo we wszystkich wersjach XD i XDC montowane jest oświetlenie zewnętrzne LED. Ponadto dostępna jest pełna gama zaawansowanych rozwiązań wspomagających kierowcę, takich jak układ AEBS najnowszej generacji, nowy hamulec przyczepy przy niskiej prędkości i hamulec postojowy ze wspomaganiem.

Fot. DAF

Komfort dla kierowcy
Modele XD i XDC zapewniają wyższy poziom komfortu kierowcom ciężarówek z segmentu dystrybucji i transportu użytkowego. Dzięki wyposażeniu większości wersji dystrybucyjnych w zaledwie dwa schodki i kierownicę, którą na czas parkowania można ustawić w pozycji pionowej, zapewniono świetny dostęp do kabiny. Na uwagę zasługuje zakres regulacji foteli i kierownicy i przestronność kabiny, której kubatura sięga 10 m3 w przypadku wersji Sleeper High Cab.

Kabina Sleeper (fot. DAF)
Fot. DAF
Kabina Sleeper (fot. DAF)

Kabina Day Cab ma standardowo powiększoną przestrzeń wewnętrzną zapewniającą kierowcy najwyższy komfort i dużo miejsca w schowkach. Jako wyposażenie fabryczne można zamówić trzeci fotel lub dużą lodówkę.

Kabina dzienna (fot. DAF)

Nowe modele XD i XDC otrzymały tę samą efektowną deskę rozdzielczą, co nowe modele XF, XG i XG+. Jest ona wyposażona między innymi w całkowicie cyfrowy wyświetlacz. Jego dużą powierzchnię o przekątnej 12 cali można dostosować do osobistych preferencji kierowcy. Do obsługi opcjonalnej nawigacji DAF i szerokiej gamy systemów informacyjno-rozrywkowych DAF dostępny jest również bardzo czuły dodatkowy ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala.

Fot. DAF

W celu zapewnienia komfortowego snu leżanki w kabinie Sleeper oraz Sleeper High pojazdów DAF XD i XDC mają długość nie mniejszą niż 2220 mm i szerokość do 750 mm. W modelach DAF XF, XG i XG+ dostępny jest dodatkowy materac o grubości 50 mm zapewniający najwyższy komfort wypoczynku.

Kabina Sleeper (fot. DAF)

oprac. z materiałów producenta