
Aby energia elektryczna wytworzona z elektrowni fotowoltaicznych lub wiatrowych mogła dotrzeć do miejsca przeznaczenia, potrzebne są kable – bardzo długie. Z zespołem ponad 100 specjalistów firma Energieanlagen Ramonat wykonuje linie kablowe na całym świecie: od planowania, przez instalację i konserwację, po demontaż i utylizację.
W zależności od konstrukcji i długości przewodu, która może wynosić nawet do 2 km, waga bębnów na których są nawinięte kable energetyczne, waha się od 55 t do ok. 100 t. Oprócz dużego ciężaru ładunku należy również wziąć pod uwagę olbrzymie wymiary bębna – zarówno podczas transportu na miejsce budowy, jak i podczas późniejszego manewrowania na terenie placu budowy, np. podczas odwijania. „Podczas gdy dzisiaj średnica zwojów kabla nadal wynosi od 4 m do 5 m, wkrótce będzie wynosić od 8 m do 12 m”− mówi Stefan Ramonat, dyrektor zarządzający firmy Energieanlagen Ramonat.
Aby przetransportować takie ładunki szybko i bezpiecznie, ekspert ds. kabli – firma Energieanlagen Ramonat – używa głównie ciężkich modułów THP/SL-L firmy Goldhofer z pomostami zbiornikowymi. Gwarantują one nie tylko optymalny stosunek ciężaru własnego do ładowności i liczne możliwe kombinacje, ale także zapewniają dużą sztywność skrętną i doskonałą zdolność do jazdy w terenie. Możliwe jest również zastosowanie pojazdów samobieżnych (ADDRIVE), co zwiększa elastyczność użytkowania przy niższych kosztach inwestycyjnych.
Aby móc w przyszłości radzić sobie z coraz większymi masami przewożonych kabli, eksperci Goldhofer pracują obecnie nad stworzeniem zoptymalizowanego pomostu zbiornikowego, aby pomieścić urządzenie odwijające bębny o masie do 100 t. Równolegle opracowywane są koncepcje silników z synchronizacją pozwalającą na rozwijanie kabla bez szarpnięć w miejscu układania.
Zdaniem Stefana Ramonata połączenie modułów Goldhofer THP/SL-L z pomostami zbiornikowymi, które mają tylko 450 mm, 500 mm lub 650 mm wysokości i do 13 m długości, jest idealnym rozwiązaniem do transportu ciężkich ładunków dla naszych bębnów kablowych.
„Moduł z pomostem zbiornikowym może być używany elastycznie, jest stale dostępny i zaoszczędził nam wielu czasochłonnych objazdów” – komentuje dyrektor zarządzający firmy Energieanlagen Ramonat.