Targi POLECO 2022 – najważniejsza impreza sektora komunalnego

Na stoisku firmy Gamon Trucks prezentował się pojazd specjalny GAMKOMBI przeznaczony do udrażniania wodą kanałów z możliwością jednoczesnego odsysania nieczystości do zbiornika osadu. Pojazd może być wykorzystywany np. przy opróżnianiu szamb, transporcie nieczystości płynnych, udrażnianiu kanałów – wszędzie, gdzie wymagane jest podciśnieniowe opróżnianie zbiorników lub podawanie wody pod dużym ciśnieniem (fot. K. Biskupska)

Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska POLECO to najważniejsza impreza sektora komunalnego. W dniach 19–21 października 2022 r. na terenach targowych MTP w Poznaniu wystawcy prezentowali nowe produkty i usługi, także z zakresu transportowej techniki komunalnej.

Targi POLECO są nie tylko miejscem dyskusji i wymiany poglądów na tematy najbardziej nurtujące sektor ochrony klimatu i środowiska, ale także zapoznania się z najnowszymi technologiami, produktami i rozwiązaniami z zakresu techniki komunalnej, odpadów i recyklingu, ochrony powietrza, gospodarki wodno-ściekowej i odnawialnych źródeł energii. To miejsce spotkań przedstawicieli instytucji legislacyjnych, samorządów, reprezentantów świata biznesu, nauki i edukacji bezpośrednio związanych z branżą ochrony klimatu i środowiska, gospodarką komunalną i zrównoważonym rozwojem. W tegorocznej edycji udział wzięło ponad 150 wystawców z 9 krajów.

Podczas targów odbyły się liczne konferencje i prezentacje oraz debaty poświęcone tematyce najbardziej nurtującej branżę ochrony środowiska. Na jednej z nich pt. „Zeroemisyjny transport i usługi komunalne – aspekty ekonomiczne, kierunki rozwoju, możliwości i szanse” dyskutowano o możliwościach spełnienia ustawowych wymagań dotyczących transportu niskoemisyjnego. Rozmówcy omawiali najnowsze rozwiązania niskoemisyjne w sektorze usług komunalnych i próbowali odpowiedzieć na pytanie: W jakich przypadkach uzasadnione będzie wykorzystanie pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym ogniwem paliwowym, a w jakich z elektrycznym napędem akumulatorowym czy z silnikami spalinowymi zasilanymi CNG?

W debacie „Zeroemisyjny transport i usługi komunalne” udział wzięli: (od prawej) Jacek Nowakowski – Iveco Poland, Arkadiusz Fiuk – ATF, Krzysztof Sosnowy – EKOCEL i Maciej Gis – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (fot. K. Biskupska)

Najlepsza i najbezpieczniejsza jest zdrowa dywersyfikacja – czyli sytuacja, gdy spółka komunalna ma w swojej flocie pojazdy korzystające z różnych źródeł energii. Pamiętajmy, że dróg do dekarbonizacji transportu jest wiele” – podkreślał podczas debaty Jacek Nowakowski ze spółki Iveco Poland.

Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych dodał: „Nie zamykamy się na żaden kierunek rozwoju, który prowadzi do zeroemisyjności transportu. Polska na mapie Europy nie jest już pod tym względem taką białą plamą. Samochody elektryczne spotykamy na polskich drogach. Swój potencjał ma oczywiście także wodór. W naszym kraju jednak, podobnie jak na całym świecie, brakuje zielonego wodoru. Technologia elektrycznego napędzania pojazdów w oparciu o wodorowe ogniwa paliwowe ma duże szanse, ale wciąż potrzebuje czasu”.

Podczas imprezy wręczono Złote Medale Grupy MTP, wyróżnienie przyznawane produktom, usługom i rozwiązaniom, które charakteryzują się najwyższą jakością zastosowanych materiałów, innowacyjnych rozwiązań czy też są wytworzone w oparciu o najnowszej klasy technologie dostępne na rynku.  W tym roku jeden z medali przypadł spółce Apriva za samojezdny odkurzacz elektryczny Glutton H₂O Perfect, pozwalający pracownikom sprzątającym ulice na łatwe posprzątanie wszelkiego rodzaju zabrudzeń na chodnikach, pod ławkami, przy ulicznych koszach, tj. butelki, opakowania, niedopałki papierosów.

Nagrodzony Złotym Medalem Grupy MTP kompaktowy, samojezdny odkurzacz elektryczny Glutton. Zainstalowana w odkurzaczu myjka średniociśnieniowa wraz z pojemnikiem o poj. 60 l pozwala na mycie i dezynfekcję sprzątanych obiektów (fot. K. Biskupska)

Zapraszamy na spacer wśród wystawców – z racji naszych zainteresowań skupimy się na prezentowanych pojazdach techniki komunalnej.

Autor: Katarzyna Biskupska

Na wspólnym stoisku SLT GROUP, Renault Trucks Polska i Nijhof-Wassink można było oglądać: podwozie Renault D18 4×2 z 12-tonowym urządzeniem hakowym marki Skibicki oraz żurawiem PM; przyczepę podkontenerową KP w wersji tandem oraz w pełni elektryczny model Renault Master E-TECH wyposażony w akumulator trakcyjny o pojemności 52 kWh, zapewniający zasięg 244 km według normy WLTP. Pojazd jest z zabudowaną wywrotką trójstronną i skrzynką za kabiną. Na dachu skrzynki zamontowano panele fotowoltaiczne umożliwiające doładowanie akumulatora bazowego pojazdu, obsługującego oświetlenie ostrzegawcze oraz napęd wywrotki (fot. K. Biskupska)
Fot. K. Biskupska
PTM Polska pokazało naczepę z ruchomą podłogą STAS MF EcoStar w zestawie z Iveco S-Way zasilanym LNG. Naczepa ma pojemność 92 m3, tylna klapa i dach otwierane są hydraulicznie. Ciągnik wyposażono w 2 zbiorniki LNG, mogące łącznie pomieścić 950 l skroplonego gazu, co zapewnia zasięg na jednym tankowaniu do 1300 km. Zestaw jeździ we flocie PGK Śrem i transportuje ładunki przeznaczone do recyklingu . Park pojazdów tej spółki komunalnej już dziś w 50-procentach składa się z pojazdów niskoemisyjnych (fot. K. Biskupska)
fot. K.Biskupska
Spółka Uni-Truck pokazała 2 pojazdy Piaggio Porter NP6. Pierwszy to model CNG z zabudową mikrośmieciarką MICRO o poj. 4 m3 firmy TTCS. Atutem obsługowym jest m.in. proste sterowanie elektryczne pracą śmieciarki zintegrowane ze sterowaniem ręcznym za pomocą dźwigni. Drugim pokazanym modelem jest Piaggio Porter NP6 LPG z zabudową hakową Skibicki o ładowności nominalnej 1200 kg. Ten pierwszy hakowiec na podwoziu Piaggio pracuje w Zakładzie Usług Komunalnych w Bystrzycy Kłodzkiej (fot. K. Biskupska)
fot. K.Biskupska
Firma Iveco Poland na targach zaprezentowała modele S-WAY i S-WAY CNG, obydwa z zabudową Ekocel Medium XL (fot. K. Biskupska)
Spółka Melex to jeden z najdłużej działających producentów „elektryków” na świecie. Prezentowany na targach elektryczny model N.50 (homologacja N1) wyposażony jest w silnik 10 kW i 3 baterie litowo-jonowe o pojemności 3,1 kWh. Jego modułowa budowa i związane z tym konfiguracje zabudowy dają wiele możliwości zastosowania (fot. K. Biskupska)
Firma GP Truck Trading pokazała nowości w swojej ofercie: hakowiec Janco / GPLift z zakupionej fabryki w Tychach (na zdjęciu) zabudowany na podwoziu Renault Trucks D Wide 290, żuraw Hiab X-HIDUO 158 oraz elektryczny model Maxus eDeliver 9, a także podwozie Renault Trucks D Wide 320 z zabudową śmieciarką Farid T1 plus (fot. K. Biskupska)
fot. K.Biskupska
Firma Integra pokazała pojazd elektryczny Alke AtX 340E (homologacja N1) wykorzystywany m.in. do pielęgnacji terenów zielonych (na zdjęciu), zamiatarkę Stock oraz śmieciarkę Coseco zabudowaną na Renault Trucks D Wide 320 CNG – jedyną w Polsce śmieciarkę z równym podziałem komór 50:50 i tym samym możliwością jednoczesnej obsługi 2 pojemników 1100-litrowych (fot. K. Biskupska)
fot. K.Biskupska
Nowość na stoisku Eco-Clean Tomasz Malanowicz: wielofunkcyjny nośnik osprzętu Aebi MT 770 z napędem 4×4. Pojazd o niewielkich rozmiarach jest wyposażony w hydraulikę roboczą i system szybkiej wymiany osprzętu przed i za kabiną, dzięki czemu może być wykorzystywany przez 4 pory roku – zarówno do prac remontowo-budowlanych, jak i utrzymania dróg w lecie i zimie (fot. K. Biskupska)
Premiera targowa na stoisku Autobagi Polska – ciągnik BMC Tugra 1846 z silnikiem FPT Cursor 11 Euro VI, wyposażonym w system podwójnego zasilania Fuel Fusion (Diesel + LPG). Oznacza to, że silnik pracuje na mieszance 2 paliw podawanych przez instalację gazową w określonych proporcjach (fot. K. Biskupska)
Firma SaMASZ pokazała model posypywarki IceSTORM 500 w pełni elektrycznej, zasilanej z akumulatora pojazdu. Zamontowana została na podwozu Mitsubishi Fuso Canter 9C18 Duonic z urządzeniem hakowym SaMASZ (fot. K. Biskupska)
Dealer Isuzu pokazał m.in. urządzenie bramowe Konar BK35S na podwoziu Isuzu M21 TH E (fot. K. Biskupska)