
Startuje konkurs Trailer Innovation 2023 promujący innowacyjne rozwiązania produktowe producentów naczep, przyczep, nadwozi i komponentów. W skład międzynarodowego jury wchodzi 16 dziennikarzy z wiodących czasopism branżowych z całej Europy. Dariusz Piernikarski, redaktor naczelny miesięcznika „Samochody Specjalne” jest w tym gronie od roku 2015 jako jedyny polski przedstawiciel.
Zgłoszenia przyjmowane będą od 21 lutego do 30 czerwca 2022 r. Uroczyste wręczenie nagród laureatom odbędzie się w Convention Center w Hanowerze podczas wrześniowych Targów Pojazdów Użytkowych IAA.
Trochę historii
Nagroda Trailer Innovation przyznawana jest od 2002 r. Pomysł na konkurs Trailer Innovation, zainicjowany przez Jörga Montaga i Folkhera Brauna – dziennikarzy związanych z KFZ Anzeiger, od samego początku polegał na tym, aby wyróżniać innowacje wprowadzane przez europejskich producentów przyczep, naczep, zabudów i stosowanych w nich komponentów. Konkurs z założenia miał być dopełnieniem nagród przyznawanych w ramach konkursów na międzynarodową ciężarówkę, autobus i van roku. VDA (Zrzeszenie Niemieckiego Przemysłu Motoryzacyjnego) od początku entuzjastycznie wspierało ten pomysł, a nagrody Trailer Innovation są teraz integralną częścią programu wydarzeń podczas targów IAA Nutzfahrzeuge i jednoznacznie uznawanym w branży wyróżnieniem.
Już podczas pierwszej edycji konkursu Trailer Innovation w 2002 r. reakcja producentów przekroczyła wszelkie oczekiwania, stawiając przed jury (wtedy pięcioosobowym) zadanie wyłonienia jednego zwycięzcy spośród 39 pretendentów. Pierwszym zwycięzcą był system zabezpieczania ładunku Multi-Lock/Multi-Block firmy Krone. Na przestrzeni lat polskie firmy również zgłaszały swoje innowacyjne produkty do konkursu, były to m.in. KH-kipper czy MB Pneumatyka.
Tegoroczna edycja
Obecnie w jury zasiada 16 członków, którzy zazwyczaj oceniają około 100 zgłoszeń, które lokowane są w 7 kategoriach:
• Nadwozie (zabudowa) – Body
• Podwozie (układ jezdny, zawieszenia) – Chassis
• Komponenty – Components
• Koncepcja (ogólna koncepcja pojazdu: naczepy, przyczepy, zabudowy) – Concept
• Środowisko (ekologia) – Environment
• Bezpieczeństwo – Safety
• Pojazd inteligentny – Smart trailer.
W konkursie mile widziane są innowacje każdego typu i wielkości (komponenty, materiały, rozwiązania szczegółowe, rozwiązania systemowe) o ile dotyczą naczep, przyczep lub zabudów i ich komponentów i nie są bezpośrednio związane z pojazdami silnikowymi. Prototypy i kompletne rozwiązania produkowane seryjnie są traktowane równorzędnie, o ile nie są starsze niż 2 lata. W tym linku przybliżamy innowacje nagrodzone w poprzedniej edycji.
Najważniejszym kryterium podlegającym ocenie jest wkład, jaki zgłoszona innowacja techniczna wnosi w podnoszenie szeroko rozumianej efektywności transportu drogowego. Jurorzy konkursu starają się ocenić, czy jej wykorzystanie przynosi konkretne korzyści użytkownikom pojazdów w postaci np. zwiększonego bezpieczeństwa, skrócenia czynności obsługowych lub obniżenia masy. Zgłoszona do konkursu Trailer Innovation propozycja powinna również – w warunkach konkurencyjnych – przynosić korzyści ekonomiczne.
Zgłaszać produkty do konkursu można na 2 sposoby: w formie formularza zgłoszeniowego zamieszczonego na oficjalnej stronie konkursu www.trailer-innovation.com –> https://trailer-innovation.com/en/application/entry-form oraz przez wysłanie zgłoszenia drogą e-mailową.
Opracowanie Justyna Krasik