
Nagrody Trailer Innovation 2021 zostały przyznane. W tym roku z powodu pandemii koronawirusa ogłoszono je podczas uroczystej ceremonii w czasie wirtualnych targów pojazdów użytkowych Messe Fahrzeugbau 2020.
Przyznawana od roku 2002 co dwa lata nagroda Trailer Innovation promuje wyróżniające się pomysły i rozwiązania produktowe producentów naczep, przyczep i nadwozi. W skład niezależnego międzynarodowego jury wchodzi 16 dziennikarzy z wiodących czasopism branżowych z całej Europy. „Samochody Specjalne” są w tym gronie.
W tegorocznej edycji Trailer Innovation zgłoszono 50 innowacji od producentów z całego świata, które rywalizowały ze sobą w siedmiu konkursowych kategoriach: nadwozie, podwozie, komponenty, koncepcja, środowisko, bezpieczeństwo, pojazd inteligentny. Rywalizowały z sukcesem, różnorodność innowacji bowiem po raz kolejny zadziwia w tym roku, mimo że kryzys związany z pandemią koronawirusa stawia obecnie cały sektor pojazdów użytkowych przed ogromnymi problemami i nowymi zadaniami.
Laureaci konkursu Trailer Innovation 2021 wraz z krótkim opisem rozwiązania:
Kategoria: Nadwozie/Body
1. Knapen Trailers: Knapen Exside
Naczepa z ruchomą podłogą z całkowicie otwieranymi sekcjami bocznymi i podnoszonymi górnymi szynami zapewniająca taki sam poziom dostępu do wnętrza jak naczepa kurtynowa.
2. Kässbohrer: Coil Swap Body K.SWAU.CC/45
Nadwozie wymienne o długości 45 stóp ze zintegrowaną wnęką do przewozu stali w kręgach o średnicy od 900 mm do 2000 mm – jedyne na rynku nadwozie tej długości certyfikowane do transportu intermodalnego.
3. Schwarzmüller: Naczepa cysterna z podwójnym klinem
Naczepa cysterna z podwójnym klinem, która nie tylko zapobiega wypadkom spowodowanym pomieszaniem produktów, ale także zapewnia operatorom większą wydajność, umożliwiając szybszy rozładunek.
Kategoria: Podwozie/Chassis
1. Scheuerle: Rotor Blade Transport System RBTS
RBTS to system do transportu najdłuższych łopat (80–100 m) turbin wiatrowych. Mocowanie końcówki łopaty odbywa się na tylnym 4-osiowym wózku, podczas jazdy bez ładunku komponenty RBTS można złożyć w jedną naczepę, długość zestawu nie przekracza 16,5 m.
2. Schwarzmüller: Naczepa z ruchomą podłogą z aluminiowym podwoziem
Nowa aluminiowa naczepa z ruchomą podłogą jest o 200 kg lżejsza niż poprzedni model. Zapewnia to aluminiowe podwozie. To obecnie najlżejszy na rynku model naczepy z ruchomą podłogą.
3. BPW: LightTube
LightTube to nowy typ ramienia prowadzącego o wydrążonym profilu do systemu zawieszenia pneumatycznego BPW Airlight II. Dzięki nowemu wahaczowi wleczonemu BPW w zestawie 3 osi do naczepy zaoszczędzono 42 kg.
Kategoria: Komponenty/Components
1. Kässbohrer: RUPD-5K1
Wielofunkcyjne, składane tylne zabezpieczenie przeciwnajazdowe z możliwością regulacji w różnych pozycjach w górę i w dół, spełniające swoje zadanie ochronne jako zderzak tylny i zapewniające rozwiązanie problemów z intermodalnością, rozładowaniem i wymianą opon.
2. D-Tec: Rozsuwane zabezpieczenie boczne
Rozsuwana osłona boczna do naczep typu Flexitrailer i zestawów LHV. Wydłużenie lub skrócenie osłony odbywa się razem ze zmianą rozstawu osi naczepy.
3. Schmitz Cargobull: System rozdziału powietrza w chłodni S.KO Cool Smart
Udoskonalony system dystrybucji powietrza o większej wydajności, jednorodności i trwałości. Osłony wykonane z elastycznego i odpornego na uszkodzenia materiału zapewniają połączenie agregatu z kanałem powietrznym.
Kategoria: Koncepcja/Concept
1. Fliegl: Swap Train
Zestaw do przewozu nadwozi wymiennych zwiększający możliwości przewozowe z 2 do 3 jednostek C745 przy użyciu jednego zestawu ciągnik–naczepa, bez negatywnego wpływu na właściwości jezdne.
2. Humbaur: Przyczepa HTD Laxo
Przyczepa HTD LAXO wyposażona została w zamki do mocowania kontenerów wymiennych i tuleje wtykowe do kłonic. Możliwość wykorzystania w wielu różnych zastosowaniach pozwala uniknąć pustych przebiegów, co poprawia wydajność i zmniejsza wpływ na środowisko.
3. Schmitz Cargobull: Kombinacja EcoDuo
Kombinacja EcoDuo to 2 standardowe naczepy kurtynowe połączone wózkiem dolly i sprzężone z ciągnikiem, długość zestawu wynosi 31,5 m. Całkowita masa zestawu ciągnika połączonego z pierwszą naczepą pozostaje niezmieniona i wynosi 40 t, masa drugiej naczepy może być różna – typowo to 36 t.
Kategoria: Środowisko/Environment
1. Schmitz Cargobull: S.KO e-Achse
Chłodna S.KO z osią wyposażoną w generator elektryczny, agregat S.CU z zasilaniem wyłącznie elektrycznym, zintegrowaną elektroniką mocy i systemem akumulatorów o skalowalnej architekturze.
2. Emons Cargo: Solar-On-Top
System elastycznych paneli fotowoltaicznych zapewniających energię elektryczną do zasilania dodatkowych odbiorników energii elektrycznej pojazdu, w efekcie obniżenie spalania o 5,5%.
3. Van Eck Trailers: Smart rollerbed z systemem NMLU
NMLU (New Modular Loading Unit) to nowy element między naczepą a paletą, ułatwiający załadunek w naczepach wyposażonych w rolkowe systemy załadunku.
Kategoria: Bezpieczeństwo/Safety
1. Krone: Light Safety Sandwich Floor
Wielowarstwowa podłoga z wypełnieniem piankowym i z powłoką antypoślizgową przeznaczona zwłaszcza do naczep z otwartym pokładem ładunkowym.
2. Schmitz Cargobull: Trailer-Connect z systemem Geo-Lock
Za pośrednictwem portalu TrailerConnect można definiować punkty załadunku i rozładunku, w których system zamykania drzwi automatycznie blokuje lub odblokowuje rygle przy wjeździe i wyjeździe do/z obszaru.
3. Schwarzmüller: Plandeka zwijana elektrycznie
Elektrycznie rolowana plandeka do naczep z ruchomą podłogą wyposażona w wytrzymałą rurę o większej niż dotychczas średnicy, co ułatwia zwijanie i rozwijanie plandeki.
Kategoria: Pojazd inteligentny/Smart trailer
1. Thermo King: Agregat Advancer A-Series
Advancer to pierwszy na rynku agregat chłodniczy z całkowicie zmiennym przepływem powietrza, regulowanym w zależności od rodzaju trasy i ładunku i niezależnie od prędkości obrotowej silnika agregatu. Zmienny przepływ powietrza jest możliwy dzięki zastosowaniu technologii mild hybrid 48 V DC.
2. Kässbohrer Fahrzeugwerke: Advanced Driver Assistance Systems
Zaawansowany system wspomagania kierowcy w naczepach o 4 funkcjach: asystent parkowania z technologią wspomagania cofania, wykrywanie martwego pola i hamulec ze wspomaganiem nocnym, wspomaganie wyprzedzania oraz widok otoczenia pojazdu 360°.
3. Feldbinder: Silo Smart Control Hub
SSCH (Silo Smart Control Hub) oferuje inteligentne zarządzanie we wszystkich obszarach transportu silosowego. Uwzględniono m.in.: bezpieczeństwo pracy, bezpieczeństwo procesowe, zapewnienie jakości, zarządzanie energią, konserwacja i zarządzanie dokumentami, integracja komponentów zewnętrznych.