Światowy ranking producentów naczep 2025. W Top 20 pięć firm europejskich, w tym jedna z Polski

grafika: Samochody Specjalne

Zespół magazynu Global Trailer we wrześniu 2025 r. opublikował po raz kolejny globalny ranking producentów naczep. Prezentujemy światową czołówkę – Top 20.

Redakcja magazynu Global Trailer od 2016 r. indeksuje producentów przyczep i naczep na całym świecie i klasyfikuje ich na podstawie wyników produkcji. W większości przypadków otrzymywane informacje są przyjmowane w dobrej wierze, jednak dane te są niezależnie weryfikowane, aby sprawdzić ich prawdziwość, szczególnie w przypadku nowych kontaktów lub gdy coś wygląda nie tak. Producenci OEM i dostawcy uważają listę rankingową przygotowywaną przez Global Trailer za cenne źródło do porównywania wydajności produkcji i do sprawdzania, kto jest kim na międzynarodowej scenie budowy przyczep. W „Samochodach Specjalnych” publikujemy te zestawienia od 2017 r.

Top 20 – ranking naczep 2025

Branża międzynarodowego transportu drogowego jako całość przechodzi okres gwałtownej konsolidacji. Firmy aktywnie poszerzają swoje portfolio i globalny zasięg, aby utrzymać konkurencyjność w obliczu ciągłych wyzwań w łańcuchu dostaw i rosnącego zapotrzebowania technologicznego. W latach 2024-2025 kluczowi gracze w wyraźny sposób zmienili sytuację na rynku, przy czym niektórzy kładli nacisk na integrację pionową i inwestycje technologiczne. Inni realizowali agresywne strategie rozwoju międzynarodowego poprzez ukierunkowane przejęcia. W ciągu ostatnich 12 miesięcy należy odnotować znaczny wzrost fuzji i przejęć, podczas gdy warunki gospodarcze okazały się szczególnie trudne dla wielu firm.

W tym kontekście obserwuje się wzrost zainteresowania globalnym rankingiem producentów naczep jako kluczowym narzędziem benchmarkingowym. Ranking ten oferuje kluczowy wgląd w udział w rynku i pozycjonowanie poszczególnych marek, odzwierciedlając nacisk branży na konkurencyjność w skali globalnej.

Strategiczne sojusze wokół innowacji, elektryfikacji i optymalizacji łańcucha dostaw stają się kluczowe dla strategii zarówno czołowych producentów naczep, jak i czołowych dostawców. Jednocześnie rosnący protekcjonizm i napięcia handlowe, szczególnie na rynku amerykańskim, wprowadzają nowe komplikacje. Obawy o uczciwość handlu i konkurencję importową mogą wpłynąć na szlaki dostaw i struktury cenowe na całym świecie.

Chińska firma CIMC Vehicles nadal dominuje na rynku, produkując najwięcej naczep. Utrzymuje najwyższą pozycję na świecie w branży produkcji naczep już przez 12 kolejnych lat. W ciągu ostatniego roku CIMC Vehicles umocniło swoją pozycję lidera w globalnej produkcji naczep, jednocześnie znacznie poprawiając rentowność. Jej „gwiazdorska sieć produkcyjna” stale przekształca krajowe operacje, a jej globalna obecność, zwłaszcza w Ameryce Północnej, Europie i Australii, pozostaje silna. Jednocześnie firma napędza transformację cyfrową i inwestuje w rozwiązania dla pojazdów w pełni elektrycznych oraz zintegrowane ekosystemy usług.

Na drugim miejscu tegorocznego rankingu znalazła się firma Schmitz Cargobull. Producent awansował dzięki strategicznym partnerstwom z GT Trailers i AGS. Firma nadal utrzymuje reputację zrównoważonego rozwoju i doskonałości produktów, jednocześnie radząc sobie z presją kosztów dzięki zaktualizowanym cenom.

Schmitz Cargobull z produkcją 51 000 pojazdów w tegorocznym zestawieniu zajmuje 2. miejsce. W wiosną 2025 r. Schmitz Cargobull objął 48% udziałów w polskim GT Trailers (Fot. Schmitz Cargobull)

Zajmujący trzecie miejsce Hyundai Translead w USA poczynił znaczne postępy dzięki innowacjom w zakresie platform załadowczych, telematyki, inteligentnych platform naczep, a także lżejszych konstrukcji i technologii efektywności cieplnej. Firma odnotowała również rozwój sieci dealerskiej w całej Ameryce Północnej.

Na czwartym miejscu w rankingu znajduje się firma Krone, która wzmocniła swoją obecność w Europie dzięki partnerstwu z austriackim producentem – firmą Schwarzmüller. Krone intensywnie koncentruje się na automatyzacji. Producent wprowadził platformy cyfrowe w celu usprawnienia integracji łączności oraz przeprowadził pilotażowe testy produktów elektrycznych i inteligentnych, takich jak Cool Liner. Rozszerzone wdrożenia flotowe również potwierdziły rzeczywiste wykorzystanie możliwości telematycznych firmy.

Produkcja na poziomie 36 493(spadek o 9,2% r/r) pozwoliła firmie Krone na zajęcie 4. miejsca w globalnym rankingu producentów naczep – to poprawa o 2 pozycje (fot. Krone)

Firma Great Dane, zajmująca piąte miejsce, świętowała produkcję 25-tysięcznej naczepy w swoim zakładzie w Pensylwanii. Podkreślając swoje zaangażowanie w integrację łączności i rozwiązań opartych na danych, Great Dane zobowiązała się do standardowego montażu systemu FleetPulse w swoich naczepach, a także doceniła 35-letnią współpracę z B. Reynolds Trucking.

Tymczasem firma Utility Trailer, zajmująca szóste miejsce, nadzorowała znaczącą ekspansję dealerską, a nawet otworzyła nowy zakład montażowy w Eagle Pass w Teksasie w ramach przedsięwzięcia Cargobull North America (CBNA). Zakład koncentruje się na końcowym montażu agregatów chłodniczych CBNA, sprzętu telematycznego i innych części, które wspierają najnowsze innowacje firmy.

Brazylijska firma Facchini, która zajęła siódme miejsce, wykazała się w ubiegłym roku odpornością i zdolnością do adaptacji, koncentrując się na integracji pionowej, rozszerzając asortyment produktów i stawiając czoła wyzwaniom branży. Zaangażowanie firmy w innowacyjność i jakość dobrze rokuje na dalsze sukcesy na rynku produkcji przyczep w Ameryce Łacińskiej.

Podążając za podobnymi trendami, firma Wabash, znajdująca się na ósmej pozycji rankingu, rozszerzyła swoją sieć serwisową, poprawiła bezpieczeństwo naczep, wprowadzając standardowe kamery cofania, rozwinęła model Trailers as a Service i skupiła się na innowacjach i adaptacjach, a jednocześnie osiągnęła stabilne wyniki finansowe.

Brazylijski Randoncorp, zajmując dziewiąte miejsce, pobił rekordy finansowe, pogłębił globalną ekspansję i dokonał transformacji kadry kierowniczej, aby wesprzeć przyszły wzrost. Vanguard Global, zajmując dziesiąte miejsce, reprezentuje interesy CIMC w USA.

Grupa Wielton w swojej produkcji bazuje na strategii międzynarodowej wielomarkowości. W poprzednim rankingu z 2024 odnotowaliśmy znaczny spadek pozycji. Duży, 25-procentowy spadek produkcji w Grupie spowodował przesunięcie Grupy Wielton na 12. pozycję. W tegorocznym rankingu widać, że Grupa Wielton powoli odrabia straty, choć nadal wolumen produkcji maleje (–24,8%). Uzyskany wynik pozwolił na zajęcie 11. pozycji w rankingu roku 2025. W Grupie Wielton znajdują się obecnie firmy Wielton SA, Fruehauf, Lawrence-David, Langendorf i Viberti oraz hiszpańska firma Guillén Desarrollos Industriales (GDI).

Grupa Wielton w rankingu globalnym zajmuje 11. miejsce – w analizowanym okresie wyprodukowano łącznie 15 262 pojazdy – to spadek o 22,1% r/r (fot. Wielton)

Poszukując europejskich producentów wśród czołowej dwudziestki rankingu, należy wspomnieć o Kögel Trailer na 14. pozycji. Chociaż niemiecki producent odnotował wzrost produkcji o 1,45% do poziomu 12 500 pojazdów (12 320 szt. w raporcie z 2024 r.), jednak zajmowana pozycja w rankingu nie uległa zmianie.

Kässbohrer, Talson Trailer i Tırsan Treyler, czyli producenci należący do Grupy Tirsan, odnotowali łącznie wzrost produkcji o 4,4% do poziomu 12 355 pojazdów (11820 szt. w raporcie z 2024 r.), jednak nie pozwoliło to na utrzymanie ubiegłorocznej pozycji w rankingu – Grupa przesunęła się w dół z 13. na 15. pozycję.

Ostatnim z europejskich producentów, który znalazł się w pierwszej dwudziestce, jest hiszpański Lecitrailer – wyprodukowanie 8018 pojazdów (spadek o 10,7% r/r) pozwoliło na zajęcie 18. pozycji.

Grupa Tirsan, którą tworzą firmy Kässbohrer, Talson Trailer i Tırsan Treyler, od lat lokuje się na wysokich pozycjach rankingu. Chociaż odnotowano wzrost produkcji o 4,5% r/r do poziomu 12 355 szt., pozwolił to na zajęcie dopiero 15. miejsca (fot. Kässbohrer)

Jak przygotowano raport?

Chociaż w prezentowanym rankingu producentów naczep bazowano na całkowitej produkcji jako kluczowym kryterium oceny, to na światowym rynku z sukcesem działa wielu producentów, którzy oferują wysoce wyspecjalizowane pojazdy, a ich produkcja może być sprzeczna z prostotą produkcji wielkoseryjnej z maksymalną wydajnością. Dlatego zestawienie nie porównuje przychodów ani rentowności firm, ale powinno służyć jako obraz obecnej sceny producentów naczep wyłącznie z punktu widzenia skali produkcji.

Mimo że każda edycja rankingu magazynu Global Trailer jest opracowana z najwyższym zaangażowaniem w dokładność i profesjonalizm, nadal ranking ten ma charakter jedynie poglądowy. Jeśli nie można było uzyskać oficjalnych danych dotyczących wielkości produkcji bezpośrednio od producenta, poszukiwano danych w źródłach branżowych (oficjalnie publikowane dane statystyczne). Jeśli dane szacunkowe nie były dostępne, marka nie była brana pod uwagę. Prezentowany raport dotyczy sprzedaży w ramach czasowych od 1.07.2024 r. do 30.06.2025 r., chyba że wskazano inaczej.

Niektóre dane dotyczące produkcji mogą być jednak niemiarodajne. Przygotowując raport, oczekiwano jedynie wartości liczbowych określających wielkość produkcji naczep, jednak niektórzy producenci dostarczyli informacje, które obejmowały również produkcję innego asortymentu, takiego jak nadwozia (zabudowy) samochodów ciężarowych i/lub kontenery intermodalne. Ponieważ autorzy rankingu nie byli w stanie w miarodajny sposób zweryfikować otrzymanych danych, zaufali informacjom od producentów. Inni producenci OEM zdecydowali się nie ujawniać wielkości produkcji z różnych powodów, w tym ze względu na poufność czy zgodność z przepisami giełdowymi lub po prostu nie odpowiedzieli przed upływem terminu.

Ranking czołowych 20 producentów naczep wg Global Trailer [1, 2]; podane dane dotyczą okresu 01.07.2024–30.06.2025);
(podkreślono producentów europejskich)

Miejsce Producent Kraj pochodzenia Wielkość produkcji
2025
Wielkość produkcji
2024
Zmiana Zmiana miejsca
1 CIMC Vehicles Global Chiny 102 626 106 212 –3,4% 1 –> 1
2 Schmitz Cargobull Niemcy 51 000 40 623 +25,5% 5 –> 2
3 Hyundai Translead USA 41 643 76 457 –45,5%% 2 –> 3
4 Krone Niemcy 36 493 40 207 –9,2% 6 –> 4
5 Great Dane USA 36 000 41 000* –12,2% 2 –> 5
6 Utility Trailer Manufacturing USA 33 700 48 009 –29,8% 3 –> 6
7 Facchini Brazylia 30 772 31 646 –2,8% 10 –> 7
8 Wabash USA 28 256 38 589 –26,8% 7 –> 8
9 Randon Corp. Brazylia 28 191 33 179 –15% 9 –> 9
10 Vanguard Global USA 17 860 23 519 –24,1% 11 –> 10
11 Grupa Wielton Polska 15 262 19 580 –22,1% 12 –> 11
12 Stoughton Trailers USA 15 000 34 000 –55,9% 10 –> 12
13 Gorica ZEA 13 375 11 450 +16,8% 16 –> 13
14 Kögel Trailer Niemcy 12 500 12 320 +1,5% 14 –> 14
15 Tirsan Group Turcja 12 355 11 820 +4,5% 13 –> 15
16 Librelato Brazylia 11 163 13 653 –18,2% 15 –> 16
17 Rodofort Guerra Brazylia 9500 8900 +6,7% 20 –> 17
18 Lecitrailer Hiszpania 8018 8921 –10,1% 19 –> 18
19 Entrans International USA 7300 8350 –12,6% 22 –> 19
20 Mac Trailers USA 5600 7900 –29,1 23 –> 20
27 The Reefer Group Francja 4190 5144 –18,5% 28 –> 27
35 Lamberet Francja 2000 2366 –15,5% 37 –> 35
37 Tecnokar Trailers Włochy 1842 1706 +9,7% 39 –> 37

tabela: Samochody Specjalne

NOEM– nowy producent (nowa marka), poprzednio nie uwzględniany w rankingu
* dane orientacyjne, pozyskane z innych źródeł niż producenci

Opracowanie i tłumaczenie: Dariusz Piernikarski

Bibliografia

  1. Top 20 Trailer OEM ranking, „Global Trailer“, issue 66, September 2024.
  2. Built Legacy. Global OEM ranking List, „Global Trailer“, issue 84, September 2025.