Zespół magazynu Global Trailer we wrześniu 2025 r. opublikował po raz kolejny globalny ranking producentów naczep. Prezentujemy światową czołówkę – Top 20.
Redakcja magazynu Global Trailer od 2016 r. indeksuje producentów przyczep i naczep na całym świecie i klasyfikuje ich na podstawie wyników produkcji. W większości przypadków otrzymywane informacje są przyjmowane w dobrej wierze, jednak dane te są niezależnie weryfikowane, aby sprawdzić ich prawdziwość, szczególnie w przypadku nowych kontaktów lub gdy coś wygląda nie tak. Producenci OEM i dostawcy uważają listę rankingową przygotowywaną przez Global Trailer za cenne źródło do porównywania wydajności produkcji i do sprawdzania, kto jest kim na międzynarodowej scenie budowy przyczep. W „Samochodach Specjalnych” publikujemy te zestawienia od 2017 r.
Top 20 – ranking naczep 2025
Branża międzynarodowego transportu drogowego jako całość przechodzi okres gwałtownej konsolidacji. Firmy aktywnie poszerzają swoje portfolio i globalny zasięg, aby utrzymać konkurencyjność w obliczu ciągłych wyzwań w łańcuchu dostaw i rosnącego zapotrzebowania technologicznego. W latach 2024-2025 kluczowi gracze w wyraźny sposób zmienili sytuację na rynku, przy czym niektórzy kładli nacisk na integrację pionową i inwestycje technologiczne. Inni realizowali agresywne strategie rozwoju międzynarodowego poprzez ukierunkowane przejęcia. W ciągu ostatnich 12 miesięcy należy odnotować znaczny wzrost fuzji i przejęć, podczas gdy warunki gospodarcze okazały się szczególnie trudne dla wielu firm.
W tym kontekście obserwuje się wzrost zainteresowania globalnym rankingiem producentów naczep jako kluczowym narzędziem benchmarkingowym. Ranking ten oferuje kluczowy wgląd w udział w rynku i pozycjonowanie poszczególnych marek, odzwierciedlając nacisk branży na konkurencyjność w skali globalnej.
Strategiczne sojusze wokół innowacji, elektryfikacji i optymalizacji łańcucha dostaw stają się kluczowe dla strategii zarówno czołowych producentów naczep, jak i czołowych dostawców. Jednocześnie rosnący protekcjonizm i napięcia handlowe, szczególnie na rynku amerykańskim, wprowadzają nowe komplikacje. Obawy o uczciwość handlu i konkurencję importową mogą wpłynąć na szlaki dostaw i struktury cenowe na całym świecie.
Chińska firma CIMC Vehicles nadal dominuje na rynku, produkując najwięcej naczep. Utrzymuje najwyższą pozycję na świecie w branży produkcji naczep już przez 12 kolejnych lat. W ciągu ostatniego roku CIMC Vehicles umocniło swoją pozycję lidera w globalnej produkcji naczep, jednocześnie znacznie poprawiając rentowność. Jej „gwiazdorska sieć produkcyjna” stale przekształca krajowe operacje, a jej globalna obecność, zwłaszcza w Ameryce Północnej, Europie i Australii, pozostaje silna. Jednocześnie firma napędza transformację cyfrową i inwestuje w rozwiązania dla pojazdów w pełni elektrycznych oraz zintegrowane ekosystemy usług.
Na drugim miejscu tegorocznego rankingu znalazła się firma Schmitz Cargobull. Producent awansował dzięki strategicznym partnerstwom z GT Trailers i AGS. Firma nadal utrzymuje reputację zrównoważonego rozwoju i doskonałości produktów, jednocześnie radząc sobie z presją kosztów dzięki zaktualizowanym cenom.

Zajmujący trzecie miejsce Hyundai Translead w USA poczynił znaczne postępy dzięki innowacjom w zakresie platform załadowczych, telematyki, inteligentnych platform naczep, a także lżejszych konstrukcji i technologii efektywności cieplnej. Firma odnotowała również rozwój sieci dealerskiej w całej Ameryce Północnej.
Na czwartym miejscu w rankingu znajduje się firma Krone, która wzmocniła swoją obecność w Europie dzięki partnerstwu z austriackim producentem – firmą Schwarzmüller. Krone intensywnie koncentruje się na automatyzacji. Producent wprowadził platformy cyfrowe w celu usprawnienia integracji łączności oraz przeprowadził pilotażowe testy produktów elektrycznych i inteligentnych, takich jak Cool Liner. Rozszerzone wdrożenia flotowe również potwierdziły rzeczywiste wykorzystanie możliwości telematycznych firmy.

Firma Great Dane, zajmująca piąte miejsce, świętowała produkcję 25-tysięcznej naczepy w swoim zakładzie w Pensylwanii. Podkreślając swoje zaangażowanie w integrację łączności i rozwiązań opartych na danych, Great Dane zobowiązała się do standardowego montażu systemu FleetPulse w swoich naczepach, a także doceniła 35-letnią współpracę z B. Reynolds Trucking.
Tymczasem firma Utility Trailer, zajmująca szóste miejsce, nadzorowała znaczącą ekspansję dealerską, a nawet otworzyła nowy zakład montażowy w Eagle Pass w Teksasie w ramach przedsięwzięcia Cargobull North America (CBNA). Zakład koncentruje się na końcowym montażu agregatów chłodniczych CBNA, sprzętu telematycznego i innych części, które wspierają najnowsze innowacje firmy.
Brazylijska firma Facchini, która zajęła siódme miejsce, wykazała się w ubiegłym roku odpornością i zdolnością do adaptacji, koncentrując się na integracji pionowej, rozszerzając asortyment produktów i stawiając czoła wyzwaniom branży. Zaangażowanie firmy w innowacyjność i jakość dobrze rokuje na dalsze sukcesy na rynku produkcji przyczep w Ameryce Łacińskiej.
Podążając za podobnymi trendami, firma Wabash, znajdująca się na ósmej pozycji rankingu, rozszerzyła swoją sieć serwisową, poprawiła bezpieczeństwo naczep, wprowadzając standardowe kamery cofania, rozwinęła model Trailers as a Service i skupiła się na innowacjach i adaptacjach, a jednocześnie osiągnęła stabilne wyniki finansowe.
Brazylijski Randoncorp, zajmując dziewiąte miejsce, pobił rekordy finansowe, pogłębił globalną ekspansję i dokonał transformacji kadry kierowniczej, aby wesprzeć przyszły wzrost. Vanguard Global, zajmując dziesiąte miejsce, reprezentuje interesy CIMC w USA.
Grupa Wielton w swojej produkcji bazuje na strategii międzynarodowej wielomarkowości. W poprzednim rankingu z 2024 odnotowaliśmy znaczny spadek pozycji. Duży, 25-procentowy spadek produkcji w Grupie spowodował przesunięcie Grupy Wielton na 12. pozycję. W tegorocznym rankingu widać, że Grupa Wielton powoli odrabia straty, choć nadal wolumen produkcji maleje (–24,8%). Uzyskany wynik pozwolił na zajęcie 11. pozycji w rankingu roku 2025. W Grupie Wielton znajdują się obecnie firmy Wielton SA, Fruehauf, Lawrence-David, Langendorf i Viberti oraz hiszpańska firma Guillén Desarrollos Industriales (GDI).

Poszukując europejskich producentów wśród czołowej dwudziestki rankingu, należy wspomnieć o Kögel Trailer na 14. pozycji. Chociaż niemiecki producent odnotował wzrost produkcji o 1,45% do poziomu 12 500 pojazdów (12 320 szt. w raporcie z 2024 r.), jednak zajmowana pozycja w rankingu nie uległa zmianie.
Kässbohrer, Talson Trailer i Tırsan Treyler, czyli producenci należący do Grupy Tirsan, odnotowali łącznie wzrost produkcji o 4,4% do poziomu 12 355 pojazdów (11820 szt. w raporcie z 2024 r.), jednak nie pozwoliło to na utrzymanie ubiegłorocznej pozycji w rankingu – Grupa przesunęła się w dół z 13. na 15. pozycję.
Ostatnim z europejskich producentów, który znalazł się w pierwszej dwudziestce, jest hiszpański Lecitrailer – wyprodukowanie 8018 pojazdów (spadek o 10,7% r/r) pozwoliło na zajęcie 18. pozycji.

Jak przygotowano raport?
Chociaż w prezentowanym rankingu producentów naczep bazowano na całkowitej produkcji jako kluczowym kryterium oceny, to na światowym rynku z sukcesem działa wielu producentów, którzy oferują wysoce wyspecjalizowane pojazdy, a ich produkcja może być sprzeczna z prostotą produkcji wielkoseryjnej z maksymalną wydajnością. Dlatego zestawienie nie porównuje przychodów ani rentowności firm, ale powinno służyć jako obraz obecnej sceny producentów naczep wyłącznie z punktu widzenia skali produkcji.
Mimo że każda edycja rankingu magazynu Global Trailer jest opracowana z najwyższym zaangażowaniem w dokładność i profesjonalizm, nadal ranking ten ma charakter jedynie poglądowy. Jeśli nie można było uzyskać oficjalnych danych dotyczących wielkości produkcji bezpośrednio od producenta, poszukiwano danych w źródłach branżowych (oficjalnie publikowane dane statystyczne). Jeśli dane szacunkowe nie były dostępne, marka nie była brana pod uwagę. Prezentowany raport dotyczy sprzedaży w ramach czasowych od 1.07.2024 r. do 30.06.2025 r., chyba że wskazano inaczej.
Niektóre dane dotyczące produkcji mogą być jednak niemiarodajne. Przygotowując raport, oczekiwano jedynie wartości liczbowych określających wielkość produkcji naczep, jednak niektórzy producenci dostarczyli informacje, które obejmowały również produkcję innego asortymentu, takiego jak nadwozia (zabudowy) samochodów ciężarowych i/lub kontenery intermodalne. Ponieważ autorzy rankingu nie byli w stanie w miarodajny sposób zweryfikować otrzymanych danych, zaufali informacjom od producentów. Inni producenci OEM zdecydowali się nie ujawniać wielkości produkcji z różnych powodów, w tym ze względu na poufność czy zgodność z przepisami giełdowymi lub po prostu nie odpowiedzieli przed upływem terminu.
Ranking czołowych 20 producentów naczep wg Global Trailer [1, 2]; podane dane dotyczą okresu 01.07.2024–30.06.2025);
(podkreślono producentów europejskich)
| Miejsce | Producent | Kraj pochodzenia | Wielkość produkcji 2025 |
Wielkość produkcji 2024 |
Zmiana | Zmiana miejsca |
| 1 | CIMC Vehicles Global | Chiny | 102 626 | 106 212 | –3,4% | 1 –> 1 |
| 2 | Schmitz Cargobull | Niemcy | 51 000 | 40 623 | +25,5% | 5 –> 2 |
| 3 | Hyundai Translead | USA | 41 643 | 76 457 | –45,5%% | 2 –> 3 |
| 4 | Krone | Niemcy | 36 493 | 40 207 | –9,2% | 6 –> 4 |
| 5 | Great Dane | USA | 36 000 | 41 000* | –12,2% | 2 –> 5 |
| 6 | Utility Trailer Manufacturing | USA | 33 700 | 48 009 | –29,8% | 3 –> 6 |
| 7 | Facchini | Brazylia | 30 772 | 31 646 | –2,8% | 10 –> 7 |
| 8 | Wabash | USA | 28 256 | 38 589 | –26,8% | 7 –> 8 |
| 9 | Randon Corp. | Brazylia | 28 191 | 33 179 | –15% | 9 –> 9 |
| 10 | Vanguard Global | USA | 17 860 | 23 519 | –24,1% | 11 –> 10 |
| 11 | Grupa Wielton | Polska | 15 262 | 19 580 | –22,1% | 12 –> 11 |
| 12 | Stoughton Trailers | USA | 15 000 | 34 000 | –55,9% | 10 –> 12 |
| 13 | Gorica | ZEA | 13 375 | 11 450 | +16,8% | 16 –> 13 |
| 14 | Kögel Trailer | Niemcy | 12 500 | 12 320 | +1,5% | 14 –> 14 |
| 15 | Tirsan Group | Turcja | 12 355 | 11 820 | +4,5% | 13 –> 15 |
| 16 | Librelato | Brazylia | 11 163 | 13 653 | –18,2% | 15 –> 16 |
| 17 | Rodofort Guerra | Brazylia | 9500 | 8900 | +6,7% | 20 –> 17 |
| 18 | Lecitrailer | Hiszpania | 8018 | 8921 | –10,1% | 19 –> 18 |
| 19 | Entrans International | USA | 7300 | 8350 | –12,6% | 22 –> 19 |
| 20 | Mac Trailers | USA | 5600 | 7900 | –29,1 | 23 –> 20 |
| 27 | The Reefer Group | Francja | 4190 | 5144 | –18,5% | 28 –> 27 |
| 35 | Lamberet | Francja | 2000 | 2366 | –15,5% | 37 –> 35 |
| 37 | Tecnokar Trailers | Włochy | 1842 | 1706 | +9,7% | 39 –> 37 |
tabela: Samochody Specjalne
NOEM– nowy producent (nowa marka), poprzednio nie uwzględniany w rankingu
* dane orientacyjne, pozyskane z innych źródeł niż producenci
Opracowanie i tłumaczenie: Dariusz Piernikarski
Bibliografia
- Top 20 Trailer OEM ranking, „Global Trailer“, issue 66, September 2024.
- Built Legacy. Global OEM ranking List, „Global Trailer“, issue 84, September 2025.