Producenci ciężarówek spoza wielkiej siódemki

Isuzu jest jednym z największych światowych producentów lekkich ciężarówek w kategorii wagowej 3,5–16 t. Na zdjęciu podwozie Isuzu P75 3.0 z zabudową bramową HEWEA (fot. Isuzu)
Isuzu jest jednym z największych światowych producentów lekkich ciężarówek w kategorii wagowej 3,5–16 t. Na zdjęciu podwozie Isuzu P75 3.0 z zabudową bramową Hewea (fot. Isuzu)

Isuzu
Marka Isuzu pojawiła się na rynku w 1949 r., a jej kompetencje jako producenta silników wysokoprężnych są uznawane na wszystkich rynkach światowych. Jest także największym światowym producentem pojazdów użytkowych w kategorii wagowej od 6 t do 16 t. Potwierdzeniem tego jest roczna światowa produkcja jednego tylko modelu – serii N (od 3,5 t do 9 t dmc.) na poziomie ok. 250 000 szt. W ofercie Isuzu znajdują się także pojazdy poniżej 3,5 t oraz najcięższe serie C i E osiągające 40 t dmc. Udziały w kategorii wagowej od 6 t do 16 t na rynkach Japonii, Filipin, Tajlandii, Hong Kongu, Gabonu, Egiptu i Izraela grubo przekraczają 50% i dają Isuzu pozycję lidera.
W UE, w tym w Polsce, oferowane są pojazdy do 3,5 t oraz powyżej tej masy aż do 14 t dmc. Interesujący nas zakres (3,5–14 t) to modele z serii M, P oraz F. Rocznie w Europie sprzedaje się w przybliżeniu 4300 pojazdów wraz z pick-upami i obserwuje się wzrost udziałów Isuzu w rynku. W Polsce sieć serwisowa opiera się na 11 punktach, ale sukcesywnie jest rozwijana przez spółkę Isuzu Trucks Polska (ITPL). ITPL jest z kolei spółką córką włoskiej spółki przemysłowo-inwestycyjnej Midi Europe, która reprezentuje japońską markę w tej części świata w 15 krajach Europy.
Serie M, P i F są pojazdami z klasyczną kabiną wagonową, osadzoną na ramie podłużnicowej, ze wzdłużnie ułożonym silnikiem i napędem tylnych kół. Konstrukcyjnie są ze sobą dość mocno spokrewnione, m.in. kabiną, która niewiele się różni w poszczególnych modelach, a wizualnie w zasadzie jest identyczna. W cięższych pojazdach serii F kabina jest wyżej zawieszona i to właściwie główna cecha pozwalająca odróżnić ten model.
Samochody ciężarowe Isuzu znajdują nabywców głównie w branży komunalnej, budowlanej, dystrybucyjnej i wszelkiej drobnej przedsiębiorczości, a ponieważ wyposażenie dodatkowe obejmuje także zabudowy sypialne na kabinie (tzw. kurniki), więc z powodzeniem mogą być wykorzystywane także w transporcie objętościowym na dalekich dystansach. Z opinii użytkowników można wysnuć wniosek, że są to ciężarówki, które wiernie służą swoim właścicielom, nie przysparzając im w zasadzie żadnych kłopotów. Samochody Isuzu cechują się prostotą konstrukcji, elastycznością zabudowy oraz ponadprzeciętną wytrzymałością na trudne warunki codziennej eksploatacji.
Trwałość jest synonimem marki Isuzu, czego dowodem może być to, że 80% wszystkich pojazdów wyprodukowanych po 1984 r. wciąż znajduje się w eksploatacji, a mowa jest tu także o rynkach, gdzie kultura techniczna stoi na zdecydowanie niższym poziomie niż w Europie. Pojazdy sprzedawane w Europie są w całości konstrukcją firmy Isuzu, ale aby ominąć wysokie cła i pozbyć się pewnych kłopotów logistycznych, samochody są składane we Włoszech przez wspomnianą spółkę Midi Europe z kompletnych podzespołów przywożonych z Japonii.