Producenci ciężarówek spoza wielkiej siódemki

Niewykluczone, że w przyszłości Kamaz w kooperacji z firmą Liebherr stworzy silnik spełniający normę emisji spalin Euro VI (fot. Kamaz)
Niewykluczone, że w przyszłości Kamaz w kooperacji z firmą Liebherr stworzy silnik spełniający normę emisji spalin Euro VI (fot. Kamaz)

Kamaz
Kamaz jest największą firmą motoryzacyjną w Federacji Rosyjskiej i 11. producentem pod względem wielkości na świecie. Od 1976 r. wyprodukował ponad 2,17 mln pojazdów. Obecnie produkcja wynosi ok. 40 000 samochodów rocznie. Korporacja Kamaz PTC ma formę spółki, której głównym udziałowcem jest rosyjski skarb państwa i komercyjne banki. 11% udziałów należy do koncernu Daimler AG, a 4% do Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, który nabył te aktywa na rzecz Daimlera.
Kamaz na swoje potrzeby produkuje podzespoły zachodnich producentów na mocy spółek joint venture z takimi firmami jak ZF, Cummins, Knorr-Bremse czy Federal Mogul. Ponadto ma montownie w kilku państwach, gdzie pojazdy składane są w systemie CKD, w tym na Litwie w miejscowości Rokiszkis, skąd pochodzą pojazdy oferowane na rynku UE. Kamaz jest obecny na swoich „historycznych” rynkach, czyli głównie w Rosji i krajach WNP, oraz daleko poza granicami tych państw, m.in. w Arabii Saudyjskiej, Indiach, Chile, Nikaragui, Sudanie, Afganistanie oraz Angoli. Spółka wznowiła dostawy także do Wenezueli i Panamy. Kamaz piastuje pozycję lidera sprzedaży w takich krajach jak Kazachstan, Azerbejdżan i Turkmenistan.
W Unii Europejskiej Kamaz sprzedaje około 300 pojazdów rocznie, wyposażając je w silniki Cummins Euro VI. W Polsce jest obecny głównie w sektorze budowlanym – w zeszłym roku sprzedano tylko 85 samochodów, ale polski importer Kamaz Polska planuje bardziej zaistnieć także w innych sektorach gospodarki. Pojazdy oferowane na naszym rynku są wyposażone w dobrze znaną, lecz unowocześnioną kabinę Kamaza, wspomniane silniki Cummins, skrzynie biegów ZF, układy hamulcowe Knorr-Bremse, różne podzespoły Bosch, a to wszystko jest zabudowane na ramie i porusza się na osiach Kamaz. Mimo współpracy firm Kamaz i Daimler oraz efektu ich mariażu w postaci nowych pojazdów z podzespołami Mercedes-Benz (m.in. silniki i kabiny Axora), które są już od kilku lat produkowane w Rosji, pojazdy te nie są i raczej nie będą oferowane w Zachodniej Europie. Powodem jest decyzja Komisji Europejskiej, która wydała pozwolenie na joint venture obu koncernów w zakresie wytwarzania ciężarówek łączących technologie Mercedes-Benz i Kamaz, ale ograniczyła terytorialny zasięg przedsięwzięcia do Rosji i Białorusi. Mimo to Kamaz opracował i zaprezentował swoją nową przestronniejszą kabinę spełniającą wymogi zachodnich rynków. Producent współpracuje także z firmą Liebherr w zakresie opracowania nowego silnika Euro VI, co może dawać nadzieję, że takie pojazdy w najbliższych latach będą też oferowane
w Polsce.