
Po ciężarówkach elektrycznych i pojazdach zasilanych paliwem HVO100, przyszedł czas na biogaz. Ciężarówki zasilane bioLNG przewożące stalowe produkty ArcelorMittal Poland z hut w Dąbrowie Górniczej i Krakowie do klientów w Belgii i Holandii pokonały 5 000 km. Paliwo do testów dostarczyła firma Shell.
W ostatnim kwartale 2024 r. dwa pojazdy tankowane skroplonym gazem ziemnym (LNG) oraz nowością na rynku – paliwem bioLNG, czyli skroplonym biometanem wykonały łącznie prawie 30 kursów z Polski i z powrotem przewożąc blisko 600 t wyrobów stalowych do klientów ArcelorMittal w Polsce, w Belgii i Holandii. Ciężarówki przejechały aż 35 000 km i zredukowały emisję CO2 z transportu lądowego koncernu w Polsce o blisko 50 t.
Przyszedł czas… na biogaz
“Możliwości zastąpienia tradycyjnego paliwa alternatywnymi formami jest sporo, ale nie każdą można z powodzeniem wdrożyć w polskich realiach, dlatego sukcesywnie sprawdzamy co i w jaki sposób możemy wykorzystać w transporcie stali. Przygotowujemy się do nadchodzącej transformacji, która dotknie nie tylko proces produkcji, ale również transport. Chcemy już teraz być przygotowani na planowanie dostaw także w sytuacji ograniczonego dostępu do paliw alternatywnych w Polsce” – wyjaśnia Grzegorz Kotarba, szef ds. zakupów transportu drogowego dla ArcelorMittal Poland.
O obsługę logistyczną testów zadbała spółka Regesta, która dostarczyła dwie ciężarówki na trasy międzynarodowe.
“Ciężarówki, które dostarczyliśmy do ArcelorMittal Poland musiały być tankowane na terenie Niemiec i Holandii, bo właśnie tam był zapewniony stały dostęp do paliwa bioLNG. To sprawiło, że musieliśmy tak zaplanować trasy, by pojazdy mogły maksymalnie wykorzystać swoje możliwości i przewieźć jak najwięcej wyrobów stalowych tracąc przy tym jak najmniej czasu na tankowanie” – podkreśla Rafał Kwiecień, prezes zarządu Regesta.

Alicja Badowska, marketing manager w Shell Commercial Road Transport Poland dodaje: “Od dawna aktywnie wspieramy dekarbonizację sektora transportowego, tworząc produkty pomagające zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych przez floty. Takim produktem bez wątpienia jest bioLNG, które może zapewniać do 100% redukcji emisji CO₂ w całym cyklu życia produktu, w porównaniu do oleju napędowego. Wyszliśmy naprzeciw potrzebom firmy ArcelorMittal Poland, która korzystała z paliwa Shell Bio LNG na stacjach w Niemczech i Holandii, tak, by możliwe było przeprowadzenie pilotażowych dostaw stali między Polską, a Belgią i Holandią”.
>>> Transport stali – ArcelorMittal Poland testuje pojazdy napędzane paliwem HVO100 <<<

Kierunek: Dekarbonizacja

Pilotażowe testy transportu stali przy użyciu alternatywnego zasilania ArcelorMittal Poland rozpoczął już w 2023 r. Wtedy to pierwsze 200 t stali trafiło do klientów koncernu na kołach elektrycznej ciężarówki. Następnie firma przetestowała pojazdy napędzane paliwem HVO, teraz przyszedł czas na biogaz. To przyszłość transportu. ArcelorMittal Poland wierzy, że to niedaleka przyszłość.
“Nasze działania zmierzające do ograniczania oddziaływania na środowisko to nie tylko milionowe inwestycje w instalacje w części surowcowej naszego koncernu. To także wartościowe projekty w obszarze logistyki, takie, jak choćby testy paliw alternatywnych. Transport lądowy, ze względu na uwarunkowania logistyczne, jeszcze przez długi czas będzie intensywnie wykorzystywany w dostawach stali, dlatego robimy wszystko, by już teraz zmniejszać emisję CO2 na tym etapie. Kiedy paliwa takie jak biogaz będą łatwo dostępne w Polsce, my już będziemy gotowi, by sprawnie wdrożyć je w naszej firmie. Mamy to już przetestowane i czekamy tylko na możliwość komercyjnego użycia któregoś z tych rozwiązań. Jednak, tak, jak już wspomniałem – by to się udało te paliwa muszą być ogólnodostępne w Polsce, w dużych ilościach” – podkreśla Wojciech Koszuta, prezes zarządu i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.
