
Blisko 90% mniejsza emisja CO2 podczas transportu stali z zakładów ArcelorMittal Poland, to efekt trwającego od maja br. testu ciężarówek Scania napędzanych paliwem HVO100 (Hydrogenated Vegetable Oil) otrzymywanym z olejów roślinnych.
Sześć zestawów ciężarowych obsługiwanych przez Tesko Steel Logistic kursuje od maja br. z zakładów ArcelorMittal Poland do różnych lokalizacji w Polsce, a także w Czechach i na Słowacji, przewożąc wyroby płaskie i długie. Dotychczas, w ciągu siedmiu tygodni pojazdy pokonały dystans 31 500 km przewożąc prawie 2600 ton stali, co przełożyło się na redukcję CO2 o ok. 39 ton. Pilotaż miał na celu zweryfikowanie wydajności takiego rodzaju paliwa oraz kosztów transportu.
To kolejne testy niskoemisyjnych pojazdów w transporcie stali. We wrześniu 2023 r. przez 5 dni w firmie przeprowadzano testy elektrycznej ciężarówki Volvo FH Electric. Efekt? Redukcja emisji CO2 z transportu lądowego spółki o ponad 1,5 tony. Teraz firma postanowiła sprawdzić biopaliwo, ale na innych dystansach i przez dłuższy okres.

“Logistyka dostaw jest bardzo ważnym ogniwem procesu, bo transport kołowy wciąż stanowi znaczący odsetek przewozów w naszej firmie. Stawiamy sobie za cel znalezienie takiego rozwiązania, które pozwoli nam zmniejszyć ślad węglowy podczas transportu stali i będzie realne do wdrożenia w krótkoterminowej perspektywie” – tłumaczy Grzegorz Kotarba, szef ds. zakupów transportu drogowego dla ArcelorMittal Poland, realizujący test ciężarówek napędzanych HVO100.
Największym wyzwaniem było zaplanowanie tras w taki sposób, aby uwzględnić tankowanie pojazdów HVO100, bo to paliwo najnowszej generacji nie jest jeszcze ogólnodostępne w Polsce.
“Podczas naszej pracy w regionie Europy Środkowej korzystaliśmy ze stacji paliw w Czechach i na Słowacji, z racji bliskości z oddziałami ArcelorMittal na południu Polski” – mówi Marek Żołubowski, prezes Tesko Steel Logistic i dodaje: “Pierwsze wyniki testu okazują się obiecujące. Zanim powstaną nowe modele i technologie w zakresie ekologicznego, bezemisyjnego transportu towarów samochodami ciężarowymi, zastosowanie paliwa HVO100 do ciężarówek jest rozwiązaniem, które już dziś pozwala dostawcom, w tym i hutom uzyskać znaczącą redukcję CO2 w całym łańcuchu dostaw”.
>>> Więcej o biopaliwie HVO w tym linku <<<

Osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. to główny cel Grupy ArcelorMittal. Firma stara się jednak ograniczać emisje CO2 z działalności w bieżących procesach i działaniach.
“Rynek stali to rynek globalny, nie możemy o tym zapominać realizując nasze cele dekarbonizacyjne. Docelowo nasza stal będzie miała niższy ślad węglowy, ale wciąż musimy ją przecież przewozić – między oddziałami, ale także do klientów w Europie i nie tylko. Każdy element łańcucha dostaw musi konsekwentnie zmniejszać swoje emisje CO2. Nie pozostajemy z tyłu. Bierzemy pod lupę każdą możliwość i dokładnie ją sprawdzamy, testujemy, rozważamy za i przeciw. Trudności związane z dostępnością alternatywnych paliw czy rozwiązań i brak odpowiedniej infrastruktury nie są naszymi sprzymierzeńcami w tym procesie, ale wierzymy, że wkrótce to się zmieni” – podkreśla Wojciech Koszuta, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.
Testy w ArcelorMittal Poland potrwają co najmniej do końca sierpnia.
