Według DHL Global Connectedness Tracker globalizacja utrzymuje się na rekordowym poziomie, pomimo napięć geopolitycznych

Fot. DHL

DHL Global Connectedness Tracker, to narzędzie analizujące stan globalizacji i handlu światowego. Mierzy aktywność ogólnoświatową w skali od 0% do 100%. Obecny poziom wynosi 25%, co pokazuje, że globalizacja utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie, podkreślając odporność międzynarodowych przepływów mimo napięć geopolitycznych.

Global Connectedness Tracker pokazuje, że wciąż istnieją ogromne możliwości dla krajów i firm do rozszerzania swoich działań na światowych rynkach. Podczas gdy kontury tego złożonego krajobrazu wciąż się zmieniają, fundamentalne czynniki napędzające i korzyści z międzynarodowego zaangażowania pozostają niezmienne. Globalny handel wzmacnia międzynarodową wymianę i sprzyja rozwojowi poszczególnych jednostek, firm oraz całych krajów” – powiedział John Pearson, CEO DHL Express.

Najnowsze dane podkreślają kluczową rolę globalnego handlu. W 2023 r. 21% wartości wszystkich towarów i usług wyprodukowanych na całym świecie było przedmiotem handlu międzynarodowego – niewiele poniżej rekordowego poziomu 22% osiągniętego po raz pierwszy w 2008 r. i powtórzonego w roku 2022.

Więzi między USA a Chinami nadal słabną

Bezpośredni handel między USA a Chinami spadł z 3,5% światowego handlu towarami w 2016 r. do 2,6% w roku 2024 (styczeń-lipiec). DHL Global Connectedness Tracker wskazuje również, że kraje, które nie są bliskimi sojusznikami tych państw, mają coraz większe znaczenie w światowym handlu, przyjmując rolę gospodarek łączących geopolitycznych rywali. Udział handlu obejmujący te kraje wzrósł z 42% w 2016 r. do 47% w roku 2024, przy czym największy odnotowały Zjednoczone Emiraty Arabskie, Indie, Wietnam, Brazylia i Meksyk.

Ocena wpływu planowanych nowych ceł USA

Biorąc pod uwagę planowane podwyżki ceł na import do USA i możliwe nowe konflikty handlowe, analiza sugeruje ostrożność w przewidywaniach, że “wydarzenia te odwrócą globalizację”. Mimo
iż rzeczywiste zmiany polityki w Stanach Zjednoczonych są niepewne, to handel międzynarodowy był już odporny na Brexit, wojnę handlową USA-Chiny, pandemię Covid-19 oraz wojny w Ukrainie i Strefie Gazy.

“Najnowszy DHL Global Connectedness Tracker wyraźnie pokazuje, że w czasach niepewności kluczowe jest wyjście poza polityczne debaty na temat globalizacji i skupienie się na podejmowaniu świadomych decyzji opartych na rzeczywistych międzynarodowych przepływach. Nie ma stuprocentowej pewności, że ostatnia odporność globalnych przepływów będzie trwała, jednak nasze narzędzie pokazuje, jak biznes i kraje w sytuacjach kryzysowych znajdują innowacyjne sposoby na utrzymanie korzyści płynących z globalizacji. Na przykład Polska według danych opublikowanych w kwietniu 2024 roku w pełnym raporcie DHL Global Connectedness, w rankingu najbardziej zglobalizowanych terytoriów wyprzedziła Stany Zjednoczone oraz Chiny. Nasz kraj najbardziej rozwija się pod względem wymiany handlowej, zajmując 31. miejsce, czyli o 10 pozycji wyższe niż w 2017 r. Niemal tak samo dobrze wypada pod względem przepływu kapitału, gdzie zajmuje 38. miejsce, co stanowi awans o 3 pozycje. W związku z tym warto również podkreślić, że każda firma, która wycofuje się z globalizacji, ryzykuje osłabieniem swojej konkurencyjnej pozycji na rynku” – skomentował Tomasz Buraś, prezes DHL Express Polska.

Biorąc pod uwagę, jak poziomy globalizacji i trendy różnią się w zależności od rodzaju przemysłu, DHL Global Connectedness Tracker pokazuje, że przepływy informacji i danych – dzięki cyfryzacji – wykazują największy wzrost globalizacji w ciągu ostatnich 20 lat. Natomiast bardzo niskim poziomem globalizacji wyróżniają się przepływy ludzi, w rozumieniu migracji i podróży.

Pomimo rosnącego w ostatnich latach zainteresowania przenoszenia produkcji towarów bliżej ich odbiorców, analiza wykazuje, że regionalizacja nie wyprzedziła globalizacji. W rzeczywistości większość przepływów odbywa się na tych samych lub nawet większych odległościach. W pierwszych siedmiu miesiącach 2024 r. dobra konsumpcyjne handlu międzynarodowego pokonały 4970 km, czyli najdłuższą średnią odległość w historii. Zgodnie z tym, udział handlu towarami w głównych regionach świata spadł do poziomu wynoszącego 51%.