
1 stycznia 2025 r. Rumunia oficjalnie dołączyła do strefy Schengen. Wydarzenie to będzie miało znaczący wpływ na rumuńską gospodarkę narodową. Wymiana handlowa, zwłaszcza z partnerami europejskimi, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju kraju.
Zarówno import, jak i eksport, który regularnie rósł w ostatnich latach jest kluczowym czynnikiem napędzającym gospodarkę. Przykładowo, w latach 2018-2022 rumuński import wzrósł o ok. 53,9%, podczas gdy eksport zwiększył się o ok. 43,6%. Mimo iż wzrost ten zatrzymał się w 2023 r. z powodu spowolnienia gospodarczego, to nadal wyniki końcowe pozostały na plusie.
“Brak barier na granicy stwarza rumuńskim firmom coraz większe możliwości ekspansji międzynarodowej, jednocześnie zwiększając atrakcyjność kraju dla inwestycji zagranicznych. Obserwujemy rosnące zainteresowanie naszym regionem ze strony firm z innych krajów Europy Środkowej, takich jak Polska i Czechy” – mówi Dragos Boranda, dyrektor zarządzający Rohlig SUUS w Rumunii. “Właśnie dlatego niedawno uruchomiliśmy linię drobnicowego transportu drogowego z Brna do Bukaresztu, której wydajność operacyjna teraz wzrośnie. Ponadto, wraz ze wzrostem liczby zapytań handlowych z Ukrainy, uważamy, że rola Rumunii jako centrum logistycznego, obok Polski, stanie się coraz ważniejsza w nadchodzących latach. Przystąpienie do strefy Schengen jest kamieniem milowym dla rozwoju rumuńskiego sektora transportu i logistyki. Dlaczego? Zarówno rumuńskie, jak i zagraniczne podmioty potrzebują kompleksowego wsparcia logistycznego dla rozwoju biznesu. Dla nas w Rohlig SUUS Logistics oznacza to szybszy i bardziej wydajny transport towarów w całej Rumunii i Europie. Zniesienie kontroli granicznych usprawni nasze działania, obniży koszty transportu i znacznie skróci czas dostaw dla klientów” – dodaje Dragos Boranda.
Rohlig SUUS Logistics, polski operator logistyczny specjalizuje się w kompleksowym zarządzaniu logistyką i globalnymi łańcuchami dostaw. Realizuje procesy logistyczne z wykorzystaniem transportu drogowego, morskiego, lotniczego, kolejowego i intermodalnego, a także oferując logistykę kontraktową, usługi celne oraz project cargo.