Prezentacje: Lekkie podwozia budowlane Mercedes-Benz

W ubiegłym roku Mercedes-Benz dokonał gruntownej modernizacji swoich pojazdów, wprowadzając m.in. kokpit multimedialny, system MirrorCam zastępujący lusterka zewnętrzne oraz w budowlanych Arocsach – pionowy wydech wraz z tłumikiem (fot. Mercedes-Benz)

Na rynku czteroosiowych podwozi budowlanych dostępne są lekkie modele o obniżonej masie własnej. Jest to interesująca propozycja dla przewoźników eksploatujących betonomieszarki, którzy szukają maksymalnej ładowności.

W ramach cyklu zaprezentujemy najlżejsze na rynku 32-tonowe podwozia, na których zabudowywane są betonomieszarki. Kryterium wyboru był układ napędowy w konfiguracji 8×4/4 (dwie przednie osie skrętne) oraz jak najniższa masa własna. W przypadku wszystkich podanych mas własnych podwozi tolerancje produkcyjne i indywidualne specyfikacje mogą mieć wpływ na rzeczywistą wartość, dlatego należy traktować je jako orientacyjne.

W poszczególnych odsłonach zaprezentujemy lekkie podwozia marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.

Mercedes-Benz Arocs Loader

Mercedes-Benz Arocs Loader oferowany jest z 6-cylindrowymi silnikami OM 936 i OM 470. Silnik OM 936 o pojemności skokowej 7,7 dm3 dostępny jest w 2 wariantach o osiągach: 320 KM (235 kW)/ 1300 Nm lub 354 KM (260 kW)/1400 Nm. Silnik OM 470 o pojemności skokowej 10,7 dm3 regulowany jest następująco: 360 KM (265 kW)/1800 Nm, 394 Km (290 kW)/1900 Nm oraz 428 KM (315 kW)/ 2100 Nm.

Lekką betonomieszarkę Arocs Loader 8×4/4 wyposaża się w kabinę typu S ClassicSpace o szerokości 2,3 m z tunelem silnika o wysokości 170 mm. Aby uzyskać dostatecznie szeroki rozstaw kół istotnie wpływający na stabilność, na obu tylnych osiach zastosowano pojedyncze opony z bieżnikiem napędowym o rozmiarze 385/65 R22,5. Niższą masę ma sama rama pojazdu, zmodyfikowano zawieszenie, zastosowano również lżejszy zbiornik paliwa i zbiornik sprężonego powietrza. Można też zrezygnować z niektórych elementów wyposażenia, np. dodatkowego fotela w kabinie. W typowych zastosowaniach doskonale radzi sobie silnik OM 936 o mocy 320 KM.

„Odchudzony” w ten sposób Arocs Loader gotowy do drogi jest lżejszy o prawie 3 t od pojazdu w standardowej wersji – waży bowiem tylko 9491 kg (z kierowcą i pełnym 290-litrowym zbiornikiem paliwa i 25 l AdBlue). Potencjalne korzyści dla klientów są istotne – przy 32 t dmc. betonomieszarka z gruszką o pojemności 9 m3, zbudowana na podwoziu Arocs Loader 8×4/4, może zabrać 3 t betonu więcej niż w wersji standardowej – objętościowo jest to 8,3 m3, a nie typowe 7 m3 – jest to niemal 20% więcej.

Betonomieszarka z gruszką o pojemności 9 m3 zbudowana na podwoziu Arocs Loader 8×4/4 może zabrać 3 t betonu więcej niż w wersji standardowej (fot. Mercedes-Benz)

Autor: Dariusz Piernikarski