Na rynku czteroosiowych podwozi budowlanych dostępne są lekkie modele o obniżonej masie własnej. Jest to interesująca propozycja dla przewoźników eksploatujących betonomieszarki, którzy szukają maksymalnej ładowności.
W ramach cyklu zaprezentujemy najlżejsze na rynku 32-tonowe podwozia, na których zabudowywane są betonomieszarki. Kryterium wyboru był układ napędowy w konfiguracji 8×4/4 (dwie przednie osie skrętne) oraz jak najniższa masa własna. W przypadku wszystkich podanych mas własnych podwozi tolerancje produkcyjne i indywidualne specyfikacje mogą mieć wpływ na rzeczywistą wartość, dlatego należy traktować je jako orientacyjne.
W poszczególnych odsłonach zaprezentujemy lekkie podwozia marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.
MAN TGS 32.400 8×4 BB
Firma MAN Truck & Bus może zaoferować dostawcom betonu podwozia do betonomieszarek o dużej ładowności dzięki masowej optymalizacji różnych komponentów pomocniczych, m.in. lekkiej osi tandemowej o nośności 11,5 t z pojedynczą przekładnią hipoidalną – lżejszą o 180 kg w porównaniu z poprzednio stosowanymi osiami o nośności 13 t z reduktorami planetarnymi w piastach. Aby jeszcze bardziej obniżyć masę podwozia, zastosowano aluminiowe felgi i zbiorniki powietrza oraz pojedyncze z przodu i podwójne z tyłu resory paraboliczne.
Wprowadzenie w 2019 r. nowych silników MAN D15 zmniejszyło masę podwozia o kolejne ok. 230 kg – o tyle jest lżejszy silnik D15 w porównaniu ze stosowanym wcześniej D20. Silnik D15 o pojemności skokowej 9 dm3 regulowany jest na moce 330 KM (243 kW), 360 KM (265 kW) oraz 400 KM (294 kW), maksymalne momenty obrotowe wynoszą odpowiednio 1600, 1700 i 1800 Nm.
Podwozie MAN TGS 32.400 8×4 BB z dzienną kabiną typu M spełnia kryteria homologacji dla pojazdów terenowych kategorii N3G o standardowej wysokości i opon 315/80 R22,5 (na aluminiowych obręczach). Zoptymalizowana pod względem masy rama wykonana jest ze stali o wysokiej wytrzymałości. Silnik D15 o mocy 400 KM w połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią biegów MAN TipMatic (TraXon) oraz rozstaw osi 2505 mm między drugą i trzecią osią zapewniają kompaktowe wymiary pojazdu i optymalną zwrotność zarówno w ruchu ulicznym, jak i na placu budowy. Tak skonfigurowane podwozie waży ok. 9385 kg (80 kg kierowca, pełny 300-litrowy zbiornik paliwa, 35 l AdBlue).
Autor: Dariusz Piernikarski