
Na rynku czteroosiowych podwozi budowlanych dostępne są lekkie modele o obniżonej masie własnej. Jest to interesująca propozycja dla przewoźników eksploatujących betonomieszarki, którzy szukają maksymalnej ładowności.
W ramach cyklu zaprezentujemy najlżejsze na rynku 32-tonowe podwozia, na których zabudowywane są betonomieszarki. Kryterium wyboru był układ napędowy w konfiguracji 8×4/4 (dwie przednie osie skrętne) oraz jak najniższa masa własna. W przypadku wszystkich podanych mas własnych podwozi tolerancje produkcyjne i indywidualne specyfikacje mogą mieć wpływ na rzeczywistą wartość, dlatego należy traktować je jako orientacyjne.
W poszczególnych odsłonach zaprezentujemy lekkie podwozia marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.
DAF CF FAD Construction
W segmencie lekkich podwozi budowlanych DAF Trucks do montażu betonomieszarki ma do zaoferowania podwozie serii CF 8×4 FAD Construction. Pojazd porusza się na niskoobsługowych osiach napędowych w układzie tandem (nośność 19 t) z pojedynczą redukcją, resorami piórowymi i wentylowanymi hamulcami tarczowymi (taka konfiguracja osi tylnych to mniej o 100 kg). Z przodu stosowane są lekkie osie skrętne o nośności 7,1 t. Nowe osie i układy osi podwójnych pozwalają na uzyskanie całkowitej oszczędności masy łącznie do 250 kg.
Podwozie FAD pod betonomieszarki otrzymuje silniki PACCAR MX-11 o pojemności skokowej 10,8 dm3, regulowane na moce 370, 410 oraz 450 KM (odpowiednio 270, 300, 330 kW), rozwijające momenty obrotowe 1900, 2100 oraz 2300 Nm. Silniki te są średnio o 200 kg lżejsze niż większe silniki MX-13.
DAF Trucks konsekwentnie dąży do obniżania masy własnej podwozi 4-osiowych. W 2015 r. przekonstruowano zawieszenie przednie i stabilizatory poprzeczne oraz dodano aluminiowe zbiorniki powietrza, zyskując tym samym 140 kg. Kolejna redukcja masy modelu FAD 8×4 została uzyskana dzięki przekonstruowaniu układu oczyszczania spalin EAS i wprowadzeniu jednoobwodowego układu wspomagania w układzie kierowniczym. Moduł EAS można zamontować jako pojedynczy komponent pomiędzy pierwszą i drugą osią przednią – jest to kolejne 50 kg mniej.
Masa własna podwozia DAF CF 410 8×4 FAD z rozstawem osi 5 m, wąską kabiną dzienną (2,3 m), zawieszeniem na resorach, opcjonalnymi felgami i zbiornikami powietrza z aluminium to 9150 kg, wliczając w to 80-kilkogramowego kierowcę, pełny 340-litrowy zbiornik paliwa oraz zbiornik AdBlue mieszczący 45 l.
Autor: Dariusz Piernikarski
