Prezentacje: Lekkie podwozia budowlane DAF Trucks

Do montażu betonomieszarki DAF Trucks ma do zaoferowania lekkie podwozie serii CF 8x4 FAD Construction (fot. DAF Trucks)

Na rynku czteroosiowych podwozi budowlanych dostępne są lekkie modele o obniżonej masie własnej. Jest to interesująca propozycja dla przewoźników eksploatujących betonomieszarki, którzy szukają maksymalnej ładowności.

W ramach cyklu zaprezentujemy najlżejsze na rynku 32-tonowe podwozia, na których zabudowywane są betonomieszarki. Kryterium wyboru był układ napędowy w konfiguracji 8×4/4 (dwie przednie osie skrętne) oraz jak najniższa masa własna. W przypadku wszystkich podanych mas własnych podwozi tolerancje produkcyjne i indywidualne specyfikacje mogą mieć wpływ na rzeczywistą wartość, dlatego należy traktować je jako orientacyjne.

W poszczególnych odsłonach zaprezentujemy lekkie podwozia marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.

DAF CF FAD Construction

W segmencie lekkich podwozi budowlanych DAF Trucks do montażu betonomieszarki ma do zaoferowania podwozie serii CF 8×4 FAD Construction. Pojazd porusza się na niskoobsługowych osiach napędowych w układzie tandem (nośność 19 t) z pojedynczą redukcją, resorami piórowymi i wentylowanymi hamulcami tarczowymi (taka konfiguracja osi tylnych to mniej o 100 kg). Z przodu stosowane są lekkie osie skrętne o nośności 7,1 t. Nowe osie i układy osi podwójnych pozwalają na uzyskanie całkowitej oszczędności masy łącznie do 250 kg.

Podwozie FAD pod betonomieszarki otrzymuje silniki PACCAR MX-11 o pojemności skokowej 10,8 dm3, regulowane na moce 370, 410 oraz 450 KM (odpowiednio 270, 300, 330 kW), rozwijające momenty obrotowe 1900, 2100 oraz 2300 Nm. Silniki te są średnio o 200 kg lżejsze niż większe silniki MX-13.

DAF Trucks konsekwentnie dąży do obniżania masy własnej podwozi 4-osiowych. W 2015 r. przekonstruowano zawieszenie przednie i stabilizatory poprzeczne oraz dodano aluminiowe zbiorniki powietrza, zyskując tym samym 140 kg. Kolejna redukcja masy modelu FAD 8×4 została uzyskana dzięki przekonstruowaniu układu oczyszczania spalin EAS i wprowadzeniu jednoobwodowego układu wspomagania w układzie kierowniczym. Moduł EAS można zamontować jako pojedynczy komponent pomiędzy pierwszą i drugą osią przednią – jest to kolejne 50 kg mniej.

Masa własna podwozia DAF CF 410 8×4 FAD z rozstawem osi 5 m, wąską kabiną dzienną (2,3 m), zawieszeniem na resorach, opcjonalnymi felgami i zbiornikami powietrza z aluminium to 9150 kg, wliczając w to 80-kilkogramowego kierowcę, pełny 340-litrowy zbiornik paliwa oraz zbiornik AdBlue mieszczący 45 l.

Autor: Dariusz Piernikarski

DAF CF 8×4 FAD Construction ma silnik PACCAR MX-11, osie napędowe w układzie tandem (nośność 19 t) z pojedynczą redukcją i zawieszeniem mechanicznym. Na wszystkich kołach zastosowano wentylowane hamulce tarczowe (fot. DAF Trucks)