Scania Polska na czele – podsumowanie roku 2024

Wojciech Rowiński (fot. Scania Polska)

Scania Polska podsumowała wyniki swojej działalności. Historycznie rekordowa sprzedaż i poprawa udziałów rynkowych, kolejne nowe usługi – tak w skrócie można podsumować rok 2024 w Scanii Polska SA.

Scania Polska a.d. 2024 to organizacja, którą tworzy 11 dealerów (w tym 9 własnych), 41 serwisów i ponad 1000 pracowników (w tym ponad 500 mechaników).

Rok 2024 był rokiem dużych problemów. Widzimy to w całej branży transportowej. Różnice w ilości przewożonych towarów, różne istniejące ograniczenia, są ogromne. Istniało bardzo wiele zmiennych, które należało brać pod uwagę i wpływały one na kondycję firm transportowych. Dotyczyło to nie tylko polskiego transportu – obejmowało całą Europę. Ponieważ polscy przewoźnicy są największym graczem na tym rynku, sytuacja ta wpływała bardzo mocno na ich działalność. Po hossie przyszedł czas, gdy na rynku pozostały te najbardziej profesjonalne, efektywne firmy transportowe. Jak zawsze przy korekcie nowi gracze, zanim zrezygnowali, mocno „zniszczyli” rynek cenowo, jakościowo i niestety – wizerunkowo w oczach firm zlecających transport, spedycyjnych i kierowców. To stworzyło ogromne obciążenie dla wszystkich. Mimo to w tym roku nasza sprzedaż wygląda bardzo dobrze” – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scanii Polska.

Na zdjęciu od lewej: Paweł Paluch – dyrektor ds. marketingu i komunikacji, Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scanii Polska, Waldemar Cymerys – odpowiedzialny za Scania Finance, Tomasz Cwalina – dyrektor sprzedaży Scania i Krzysztof Rosół – dyrektor działu usług serwisowych (fot. K. Biskupska)

Rekordowa sprzedaż Scanii

W roku 2024 mamy do czynienia ze spadkiem popytu na usługi transportowe,  szczególnie w dalekobieżnym transporcie międzynarodowym. Wynika to – upraszczając – z bardzo złożonej sytuacji gospodarczej na najważniejszych dla polskich przewoźników rynkach. Na koniec listopada 2024 r. w segmencie powyżej 16 t dmc. zarejestrowano w sumie 22 694 pojazdy (dane wg PZPM) – to o 22,6% mniej niż w analogicznym okresie 2023 r. Ten drastyczny spadek koniunktury Scania Polska ominęła szerokim łukiem, rejestrując od stycznia do listopada 2024 r. 5303 nowe samochody – było to o 9% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r., co dało pierwsze miejsce w rankingu z udziałem rynkowym w segmencie > 16 t dmc. na poziomie 23,4% (poprawa aż o 7,3% r/r). Do końca listopada 2023 r. dostarczono 4307 ciągników siodłowych (+6,6% r/r) oraz 996 podwozi pod zabudowę(+20,7% r/r).

Uzyskany wynik jest najlepszy w 29-letniej oficjalnej obecności marki Scania na rynku polskim. W dotychczas rekordowym roku 2019 w ciągu 12 miesięcy dostarczono 5269 pojazdów – w mijającym 2024 r. do końca listopada jest to już o 34 samochody więcej. Należy też podkreślić, że Scania Polska jest jedynym importerem, który w okresie styczeń–listopad 2024 odnotował wzrost sprzedaży. Pozostali gracze rynkowi niestety odnotowali znaczne spadki.

Co złożyło się na taki sukces?

Jak dowiedzieliśmy się podczas konferencji prasowej podsumowującej rok, stoi za tym przede wszystkim doskonały, wydajny i dostępny produkt wsparty bogatą ofertą usług szkoleniowych, wyposażony w wytrzymały, oszczędny układ napędowy Scania Super, zapewniający doskonałe osiągi, niskie zużycie paliwa i niską emisję CO2. Swój sukces Scania Polska zawdzięcza również wysokiej dyspozycyjności całej sieci oferującej usługi serwisowe dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników. Nie bez znaczenia są również partnerskie więzi z klientami i skoncentrowanie na ich biznesie i potrzebach.

Powodem do zadowolenia w Scanii Polska było również to, że organizacja jest największym dostawcą samochodów pożarniczych w Polsce z udziałem ok. 90% oraz śmieciarek  z udziałem ok. 50%.

Do klientów przekazano również 98 nowych autobusów – 74 autokary turystyczne (marki Irizar i Higer na podwoziach Scanii) oraz 25 autobusów miejskich (w tym 24 zasilane CNG).

Rozwój sieci i usług

W mijającym roku kontynuowano rozbudowę sieci serwisowej, zwiększano jej dostępność dla klientów i szybkość obsługi. Rozbudowano serwis w Grajewie, powstało centrum likwidacji szkód komunikacyjnych w Gliwicach, działanie rozpoczął nowy serwis w Słubicach. Z myślą o ciężarowych elektrykach w Nadarzynie uruchomiono hub ładowania pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym – są to 4 punkty ładowania po 350 kW. Inwestycję tę Scania zrealizowała wspólnie z Eko-En w ramach konsorcjum Milence (TRATON, Volvo Trucks, Daimler Trucks).

W 2025 r. lokalizację zmieni serwis Scanii w Słupsku, rozbudowane zostaną serwisy w Koszalinie i Krakowie, planowane jest uruchomienie centrum likwidacji szkód komunikacyjnych w Warszawie i Poznaniu. Na mapie serwisów Scanii w Polsce pojawi się także nowy punkt w Ostrołęce, który razem z istniejącym serwisem w Olsztynie będzie prowadzony przez Scanię Polska.

Usługi serwisowe Scanii to również kontrakty obsługowo-naprawcze, które zostały dopasowane do tego, co marka ma do zaproponowania w całej Europie jako ofertę Services 360. Usługi te są budowane w oparciu o inteligentne i dynamiczne przeglądy i pakiet cyfrowych narzędzi i usług. W ramach Services 360 klienci mają do wyboru 4 poziomy: Core (podstawowy), Plus, Full oraz Pro (najbardziej rozbudowany).

Scania Finance niezmiennie zapewniała klientom różnorodne, elastyczne rozwiązania finansowe, np. leasing, pożyczki czy oferty sezonowe, obniżenie rat czy restrukturyzację wcześniej zawartych umów – obecnie przy zakupie nowych pojazdów z usług Scania Finance korzysta ok. 40% klientów, w sumie aktywne umowy obejmują obecnie ponad 12 tys. pojazdów.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski

Ciężarówki Scania z układem napędowym Scania Super były najchętniej wybierane przez polskich klientów. Do końca listopada 2024 r. przekazano 5303 pojazdy – to historycznie najlepszy wynik Scanii Polska (fot. K. Biskupska)