Prezentacje: Lekkie podwozia budowlane Scania

Scania P 310 8×4 XT konfigurowana pod betonomieszarkę może mieć masę własną ok. 9490 kg (fot. Scania)

Lekkie podwozia budowlane Scania to jedna z dostępnych propozycji na rynku czteroosiowych podwozi budowlanych o obniżonej masie własnej. Jest to interesująca propozycja dla przewoźników eksploatujących betonomieszarki, którzy szukają maksymalnej ładowności.

W ramach cyklu zaprezentujemy najlżejsze na rynku 32-tonowe podwozia, na których zabudowywane są betonomieszarki. Kryterium wyboru stanowił układ napędowy w konfiguracji 8×4/4 (dwie przednie osie skrętne) oraz jak najniższa masa własna. W przypadku wszystkich podanych mas własnych podwozi tolerancje produkcyjne i indywidualne specyfikacje mogą mieć wpływ na rzeczywistą wartość. Dlatego należy traktować je jako orientacyjne.

W poszczególnych odsłonach zaprezentujemy lekkie podwozia marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.

Scania P 310 XT

Podwozia budowlane Scania pod zabudowę betonomieszarką mają niską i krótką kabinę typu P (CP14L).  Z kolei lekki silnik DC09 140 o pojemności 9,3 dm3 rozwija moc 310 KM (235 kW), a maksymalny moment obrotowy wynosi 1600 Nm. Alternatywnie do bardziej wymagających zastosowań Scania zaleca 13-litrowy silnik DC13 163 o mocy 410 KM (302 kW) i momencie obrotowym 2350 Nm.

Ze względu na charakter eksploatacji betonomieszarki optymalnym rozwiązaniem będzie zautomatyzowana skrzynia biegów Opticruise z trybem Power lub Off-road. W zawieszeniu przednim i tylnym znajdują się resory paraboliczne (3×20 – przód, 4×41 – tył). Zastosowanie tylnej osi z pojedynczą redukcją pozwala zmniejszyć masę pojazdu o 90 kg. Natomiast zamówienie hamulców tarczowych to oszczędność 155 kg. One także zapewnią możliwość korzystania z takich funkcji bezpieczeństwa, jak kontrola trakcji i układ ESP. Oprócz tego obniżeniu masy własnej służą aluminiowe felgi, zbiorniki paliwa i powietrza, zbiornik SCR z tworzywa sztucznego.

Ciekawą opcją może być pakiet XT. Pojazd z pakietem XT ma wytrzymały jednoczęściowy zderzak ze stali ze sworzniem holowniczym o uciągu 40 t. W skład pakietu wchodzą też osłony reflektorów głównych, solidne obudowy lusterek wstecznych, dostosowany układ napędowy i opcje podwozia odpowiednie do zastosowania.

Producent podaje, że podwozie Scania 8×4 konfigurowane pod betonomieszarkę może mieć masę własną ok. 9490 kg. W tym zakresie wagowym uwzględnić należy 80 kg wagi kierowcy, pełny 200-litrowy zbiornik paliwa oraz pełny zbiornik AdBlue o pojemności 47 l.

Do bardziej wymagających zastosowań Scania proponuje model G 410 XT 8×4 z silnikiem DC13 o mocy 410 KM (fot. Scania)

Autor: Dariusz Piernikarski