
47. edycję Dakaru, szóstą w Arabii Saudyjskiej ukończyło 175 pojazdów, czyli 77 motocykli (w tym 67 Rally 2), 40 samochodów Ultimate, 1 samochód Stock, 21 pojazdów Challenger, 23 SSV. W klasie ciężarówek do mety dojechało 13 ciężarówek – czyli niemal 30% pojazdów, które wystartowały w kategorii Truck.
Pojazdy te dojechały do mety po przejechaniu całej trasy o długości 7 453 km (FIM) lub 7 828 km (FIA). Ponadto do mety dojechały 52 pojazdy, które skorzystały z „jokerów”, a 108 (co daje 32,24% uczestników) zostało zmuszonych do przedwczesnego wycofania się z rajdu.
Wyzwanie „Mission 1000”
„Mission 1000” to kategoria dla zawodników, którzy wybrali silniki na paliwa alternatywne i takimi pojazdami wystartowali w Rajdzie Dakar na dystansie 1300 kilometrów. Wśród pięciu zgłoszonych pojazdów w tej kategorii, wystartowała jedna ciężarówka: hybrydowy MAN TGA 6×6 zasilany wodorem hiszpańskiej ekipy KH7-Ecovergy Team w składzie: Jordi Juvanteny (kierowca), José Luís Criado (nawigator) i Xavier Ribas (mechanik). I to ten zespół wygrał tegoroczny edycję Rajdu Dakar, po raz drugi z rzędu.


>>> W tym linku szerzej o ciężarówce wodorowej na Dakarze <<<
Klasa ciężarowa: Martin Macík wygrywa po raz drugi
Obrońca tytułu w tej kategorii, Czech Martin Macík, po zaciętej walce z Alešem Lopraisem i Vaidotasem Zala na pierwszych odcinkach specjalnych oraz po problemach konkurentów na 48-godzinnym etapie Chrono, od 3. etapu objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej i umacniał swoją przewagę aż do końca rajdu. 35-letni szef MM Technology wygrał 5 etapów – tyle samo, co jego rodak Aleš Loprais, co też jest nowym rekordem tej edycji. Martin Macík zdobył swój drugi tytuł za kierownicą ciężarówki o pseudonimie „Benny the Big Guy”.
“Jeśli chodzi o udział i sukces w Rajdzie Dakar, to sprawna ciężarówka, to 30% sukcesu. Następnie 30% to ekipa techniczna na rajdzie, a kolejne 30% to zespół” – komentuje Martin Macík, zwycięzca Rajdu Dakar w kategorii Truck.

Walkę o 2. miejsce na podium toczyli Aleš Loprais startujący w zespole InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT w ciężarówce Iveco Powerstar (nr 601) wyposażonej w silnik Iveco Cursor FPT 1000 KM. Na pokładzie towarzyszył mu polski mechanik Darek Rodewald i czeski nawigator David Kripal.

Rywalizowali z ekipą Eurol Rallysport Team w składzie: Mitchel van den Brink – Jarno van der Pol – Moises Torrallardona za kierownicą ciężarówki Iveco Powerstar (nr. 602).

Ostatecznie, po 4. miejscu w 2022 r. i 3. w 2024 młody Holender Mitchel van den Brink, który świętował swoje 23. urodziny podczas 9 etapu ukończył rajd na 2. pozycji, wyprzedzając czesko-polską załogę z Alesem Lopraisem i Darkiem Rodewaldem o 5’30’’.
1. miejsce Martin Macík – MM Technology


2. miejsce Mitchel van den Brink – Eurol Rallysport Team

3. miejsce Aleš Loprais – InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT

