
Tereny Rajdu Dakar, to idealny poligon doświadczalny by w rzeczywistych warunkach przetestować nowe technologie. W ub. roku wprowadzono nową formę rywalizacji dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, inną niż typowe sportowe współzawodnictwo jakie znamy. To wyzwanie „Mission 1000”.
„Mission 1000” to przygoda dla zawodników, którzy wybrali silniki na paliwa alternatywne, aby przecierać szlaki i kształtować przyszłość sportu. W ub. edycji w wyzwaniu „Mission 1000” wystartowało 11 pojazdów: 6 motocykli, 4 samochody i ciężarówka. Uczestnicy rywalizowali niejako ze sobą i codziennie walczyli o punkty na dystansie ok. 100 km co łącznie dało ok. 1000 km i byli klasyfikowani wg wydajności, niezawodności i oszczędności paliwa. W tym roku odbędzie się druga edycja wyzwania „Mission 1000” dla innowacyjnych i niskoemisyjnych pojazdów.
W ub. roku podczas Rajdu Dakar 2024 zwycięzcą wyzwania „Mission 1000” był zespół KH7-Ecovergy w składzie: Jordi Juvanteny (kierowca), José Luís Criado (nawigator) i Xavier Ribas (mechanik). Jechali w ciężarówce MAN TGA wyposażonej w silnik zasilany przez mieszany układ paliwowy wodór–HVO (HVO to odnawialny hydrorafinowany olej roślinny). Etap po etapie analizowali pracę pojazdu by udoskonalić wydajność tego innowacyjnego hybrydowego układu paliwowego. Tankowanie wodoru trwało 5 min. Codziennie, na każdym etapie tankowali 10 kg H2. Ciężarówka zespołu KH7-Ecovergy emitowała 90% mniej CO2 w porównaniu z ciężarówką napędzaną olejem napędowym. Zwyciężyli i byli pierwszymi zawodnikami, którzy ukończyli rajd z wodorem jako paliwem.

Rajd Dakar 2025
Podczas tegorocznej edycji „Mission 1000” wystartuje 5 pojazdów wyposażonych w trzy różne technologie napędów alternatywnych. Będzie to elektryczny motocykl, buggy napędzane wodorem i hybrydowa ciężarówka. Zostaną one ekstremalnie przetestowane na trudnych trasach Rajdu Dakar. Z racji naszych zainteresowań przybliżymy hybrydową ciężarówkę zasilaną wodorem.

KH7: hybryda zasilana wodorem
Jedyna ciężarówka na liście startowej „Mission 1000”, to ponownie 12-tonowa ciężarówka MAN TGA 25.480 (nr 1040) w konfiguracji osi 6×6 z silnikiem o mocy 800 KM należąca do zespołu KH7-Ecovergy Team. Pojazd wyposażono w technologię opracowaną przez mechaników i inżynierów z Evarma, firmy specjalizującej się w przerabianiu pojazdów napędzanych benzyną lub olejem napędowym na pojazdy zasilane gazem ziemnym lub wodorem. Po przeróbce pojazd ma silnik zasilany mieszanką wodoru i HVO.
Hiszpan Xavier Ribas: „W tym roku ulepszyliśmy elektronikę i układ wtryskowy silnika, dzięki czemu będziemy mieli do 80% wykorzystania H2 zamiast HVO”.
Ewolucja techniczna pozwala im zaoszczędzić około 80% paliwa dzięki obecności kilku zbiorników wodoru, które zasilają 800-konny silnik MAN.

Bazując na doświadczeniu z edycji 2024, zawodnicy MAN-a Jordi Juvanteny i José Luís Criado (mający na koncie łącznie 65 startów w Dakarze) oraz inżynier Xavier Ribas są zdeterminowani, aby znów wygrać wyzwanie „Mission 1000” podczas Rajdu Dakar 2025 i obronić tytuł.
