Światowy ranking 50 gigantów transportu nienormatywnego 2024

Spółka Sarens Polska i transport okrętu podwodnego ORP Sokół przez Gdynię (fot. B. Bartoszewski)

Kto jest prawdziwym gigantem transportu nienormatywnego? Zespół magazynu „International Cranes and Specialized Transport” już po raz 20. przygotował IC Transport 50 (Top 50), czyli światowy ranking 50 największych firm zajmujących się ciężkim transportem nienormatywnym. Przedstawiamy ranking roku 2024.

Magazyn „International Cranes and Specialized Transport” (IC&ST) jest wiodącym na świecie pismem o dźwigach, żurawiach i ciężkim, nienormatywnym transporcie specjalistycznym.

Jak powstał ranking Top 50?
Przygotowywany przez magazyn ranking Top 50 powstaje na podstawie całkowitej ładowności w tonach całego specjalistycznego sprzętu transportowego we flocie firmy. Klasyfikację przeprowadzono w dwóch głównych kategoriach. Pierwsza to przyczepy i naczepy specjalistyczne, druga – naczepy modułowe oraz samobieżne moduły transportowe SPMT. Przygotowując klasyfikację, autorzy w dużej mierze bazują na formularzach zgłoszeniowych wypełnionych przez firmy chcące uczestniczyć w rankingu. Ranking Top 50 jest już postrzegany w branży jako cenny punkt odniesienia.

Największy przewoźnik nienormatywny na świecie – holenderska firma Mammoet − w swojej flocie bazuje na samobieżnych modułach transportowych SPMT. Mammoet dysponuje największą flotą pojazdów SPMT na świecie, obejmującą ponad 3200 linii osiowych, rozmieszczonych w strategicznych lokalizacjach (fot. Mammoet)

Nienormatywni liderzy
Poniżej przedstawiamy tegoroczne zestawienie największych firm transportu specjalistycznego na świecie.
W Tabeli 1 –  10 pierwszych firm, a poniżej 10.miejsca dla uproszczenia zamieściliśmy wyłącznie te firmy, których centrala zarejestrowana jest w Europie, a w Tabeli 2 – pełne zestawienie Top 50.

Z zebranych danych wynika, że był to raczej trudny rok dla branży. Zatrudnienie w tym segmencie wzrosło o 4135 osób, światowa flota ciężkich ciągników siodłowych i balastowych powiększyła się o 478 pojazdów w porównaniu z zestawieniem z roku 2023, o 239 zmalała liczba magazynów, niestety całkowita nośność modułów transportowych obniżyła się o 54 931 t.

>>> Link do światowego rankingu 50 gigantów ponadnormatywnych 2023 <<<

Całkowity wskaźnik ładowności flot dla wpisów T50 za rok 2024 wyniósł 2 226 478 t (wzrost tylko o 2800 t). Brak znaczącego ogólnego wzrostu w tym roku wynikał ze zmniejszenia całkowitej ładowności ciężkiego sprzętu modułowego, w tym samobieżnych modułów transportowych (SPMT). Całkowita ładowność tej kategorii spadła o 4,65%, czyli o 54 931 t, do łącznej wartości 1 127 415 t. Od kilku lat w branży mówiło się o nadmiarze tego typu sprzętu, więc być może problem ten został już rozwiązany, przynajmniej w 50 największych firmach.

Spółka Sarens Polska została uhonorowana nagrodą Giganci Transportu 2024 w kategorii powyżej 120 t za transport okrętu podwodnego ORP Sokół przez Gdynię (fot. Sarens)

Wieloletni lider T50, Mammoet, z pewnością „zrzucił” sporo w zeszłym roku, zmniejszając ładowność swoich modułów SPMT o 94 975 t. To ponad 8% łącznej sumy całego wyposażenia modułowego w T50.

Zajmująca 2. miejsce firma Sarens dodała jednak ponad 7000 t do swojej floty modułowej i ma obecnie 126 040 t. Wiele małych firm na całym świecie, prawdopodobnie zbyt małych, by zmieścić się w pierwszej pięćdziesiątce, po raz pierwszy kupowało ten rodzaj modułowego sprzętu, chcąc w ten sposób wejść do sektora transportu najcięższych ładunków.

Włoska firma Fagioli w swojej flocie wykorzystuje unikatowy system podnośników do projektów transportu ciężkiego. Ten dynamiczny system współpracujący z modułami Cometto SPMT podczas załadunku stwarza niemal nieograniczone możliwości (fot. Cometto)

Jeśli chodzi o całkowitą ładowność specjalistycznych naczep w pierwszej pięćdziesiątce, wzrosła ona o imponujące 6,79% (57 749 t) do łącznej liczby 908 177 t. Jest to o 35% więcej niż dziesięć lat temu, podczas gdy całkowita liczba pojazdów modułowych wzrosła o 25% w tym samym dziesięcioletnim okresie. Także i w tej grupie produktowej firma Mammoet zmniejszyła ładowność swojej floty o około 4000 t, co stanowiło ok. 20% całkowitej ładowności wynoszącej 20 311 t w 2023 r. Na czołowych 3 pozycjach rankingu Top50 są firmy europejskie. Trzy czołowe firmy utrzymały swoje pozycje z zeszłego roku, stan taki utrzymuje się już od 2020 r.

Opracowanie Dariusz Piernikarski

Tabela 1. Pierwsze 10 firm z zestawienia 50 największych firm transportu specjalistycznego na świecie – poniżej 10. miejsca zamieściliśmy wyłącznie te firmy, których centrala zarejestrowana jest w Europie; 

Pozycja Nazwa firmy Lokalizacja Całkowita ładowność modułów transportowych i wózków dolly, t Całkowita ładowność naczep i przyczep specjalistycznych, t Ładowność całkowita łącznie, t
2024 2023
1 → 1 Mammoet Holandia 273 630 16 310 289 940
2 → 2 Sarens Belgia 128 040 39 530 165 570
3 → 3 Fagioli Włochy 111 680 11 080 122 760
4 ↑ 8 All Erection & Crane & Rental USA 28 885 72 480 93 325
5 ↓ 4 Landstar USA 140 92 265 92 405
6 ↑ 7 NTC Logistics India Indie 22 732 59 898 82 630
7 ↑ 9 Barnhart Crane & Rigging USA 35 360 45 940 81 300
8 ↓ 6 Daseke USA 6670 72 663 79 333
9 ↑ 36 Transportes Montejo Kolumbia 45 930 17 150 63 080
10 ↑ 11 Al. Faris Dubai 31 512 25 410 56 922
16 ↓ 15 Hareket Heavy Lifting and Project Transportation Turcja 29 248 7582 36 828
27 ↑ 35 Allelys Heavy Haulage W. Brytania 14 004 5475 19 479
34 ↓ 33 Collett & Sons W. Brytania 8076 9328 17 404
37 Aguado Hiszpania 10 420 4075 14 495
39 ↑ 40 Van der Vlist Holandia 3364 9554 13 564
41 → 41 Harvator Finlandia 9246 4000 13 246

źródło: „International Cranes and Specialized Transport”

Tabela 2: Top 50 – światowy ranking 50 gigantów transportu nienormatywnego

źródło: „International Cranes and Specialized Transport”