Kto jest prawdziwym gigantem transportu nienormatywnego? Zespół magazynu „International Cranes and Specialized Transport” już po raz 20. przygotował IC Transport 50 (Top 50), czyli światowy ranking 50 największych firm zajmujących się ciężkim transportem nienormatywnym. Przedstawiamy ranking roku 2024.
Magazyn „International Cranes and Specialized Transport” (IC&ST) jest wiodącym na świecie pismem o dźwigach, żurawiach i ciężkim, nienormatywnym transporcie specjalistycznym.
Jak powstał ranking Top 50?
Przygotowywany przez magazyn ranking Top 50 powstaje na podstawie całkowitej ładowności w tonach całego specjalistycznego sprzętu transportowego we flocie firmy. Klasyfikację przeprowadzono w dwóch głównych kategoriach. Pierwsza to przyczepy i naczepy specjalistyczne, druga – naczepy modułowe oraz samobieżne moduły transportowe SPMT. Przygotowując klasyfikację, autorzy w dużej mierze bazują na formularzach zgłoszeniowych wypełnionych przez firmy chcące uczestniczyć w rankingu. Ranking Top 50 jest już postrzegany w branży jako cenny punkt odniesienia.
Nienormatywni liderzy
Poniżej przedstawiamy tegoroczne zestawienie największych firm transportu specjalistycznego na świecie.
W Tabeli 1 – 10 pierwszych firm, a poniżej 10.miejsca dla uproszczenia zamieściliśmy wyłącznie te firmy, których centrala zarejestrowana jest w Europie, a w Tabeli 2 – pełne zestawienie Top 50.
Z zebranych danych wynika, że był to raczej trudny rok dla branży. Zatrudnienie w tym segmencie wzrosło o 4135 osób, światowa flota ciężkich ciągników siodłowych i balastowych powiększyła się o 478 pojazdów w porównaniu z zestawieniem z roku 2023, o 239 zmalała liczba magazynów, niestety całkowita nośność modułów transportowych obniżyła się o 54 931 t.
>>> Link do światowego rankingu 50 gigantów ponadnormatywnych 2023 <<<
Całkowity wskaźnik ładowności flot dla wpisów T50 za rok 2024 wyniósł 2 226 478 t (wzrost tylko o 2800 t). Brak znaczącego ogólnego wzrostu w tym roku wynikał ze zmniejszenia całkowitej ładowności ciężkiego sprzętu modułowego, w tym samobieżnych modułów transportowych (SPMT). Całkowita ładowność tej kategorii spadła o 4,65%, czyli o 54 931 t, do łącznej wartości 1 127 415 t. Od kilku lat w branży mówiło się o nadmiarze tego typu sprzętu, więc być może problem ten został już rozwiązany, przynajmniej w 50 największych firmach.
Wieloletni lider T50, Mammoet, z pewnością „zrzucił” sporo w zeszłym roku, zmniejszając ładowność swoich modułów SPMT o 94 975 t. To ponad 8% łącznej sumy całego wyposażenia modułowego w T50.
Zajmująca 2. miejsce firma Sarens dodała jednak ponad 7000 t do swojej floty modułowej i ma obecnie 126 040 t. Wiele małych firm na całym świecie, prawdopodobnie zbyt małych, by zmieścić się w pierwszej pięćdziesiątce, po raz pierwszy kupowało ten rodzaj modułowego sprzętu, chcąc w ten sposób wejść do sektora transportu najcięższych ładunków.
Jeśli chodzi o całkowitą ładowność specjalistycznych naczep w pierwszej pięćdziesiątce, wzrosła ona o imponujące 6,79% (57 749 t) do łącznej liczby 908 177 t. Jest to o 35% więcej niż dziesięć lat temu, podczas gdy całkowita liczba pojazdów modułowych wzrosła o 25% w tym samym dziesięcioletnim okresie. Także i w tej grupie produktowej firma Mammoet zmniejszyła ładowność swojej floty o około 4000 t, co stanowiło ok. 20% całkowitej ładowności wynoszącej 20 311 t w 2023 r. Na czołowych 3 pozycjach rankingu Top50 są firmy europejskie. Trzy czołowe firmy utrzymały swoje pozycje z zeszłego roku, stan taki utrzymuje się już od 2020 r.
Opracowanie Dariusz Piernikarski
Tabela 1. Pierwsze 10 firm z zestawienia 50 największych firm transportu specjalistycznego na świecie – poniżej 10. miejsca zamieściliśmy wyłącznie te firmy, których centrala zarejestrowana jest w Europie;
Pozycja | Nazwa firmy | Lokalizacja | Całkowita ładowność modułów transportowych i wózków dolly, t | Całkowita ładowność naczep i przyczep specjalistycznych, t | Ładowność całkowita łącznie, t | |
2024 | 2023 | |||||
1 | → 1 | Mammoet | Holandia | 273 630 | 16 310 | 289 940 |
2 | → 2 | Sarens | Belgia | 128 040 | 39 530 | 165 570 |
3 | → 3 | Fagioli | Włochy | 111 680 | 11 080 | 122 760 |
4 | ↑ 8 | All Erection & Crane & Rental | USA | 28 885 | 72 480 | 93 325 |
5 | ↓ 4 | Landstar | USA | 140 | 92 265 | 92 405 |
6 | ↑ 7 | NTC Logistics India | Indie | 22 732 | 59 898 | 82 630 |
7 | ↑ 9 | Barnhart Crane & Rigging | USA | 35 360 | 45 940 | 81 300 |
8 | ↓ 6 | Daseke | USA | 6670 | 72 663 | 79 333 |
9 | ↑ 36 | Transportes Montejo | Kolumbia | 45 930 | 17 150 | 63 080 |
10 | ↑ 11 | Al. Faris | Dubai | 31 512 | 25 410 | 56 922 |
16 | ↓ 15 | Hareket Heavy Lifting and Project Transportation | Turcja | 29 248 | 7582 | 36 828 |
27 | ↑ 35 | Allelys Heavy Haulage | W. Brytania | 14 004 | 5475 | 19 479 |
34 | ↓ 33 | Collett & Sons | W. Brytania | 8076 | 9328 | 17 404 |
37 | – | Aguado | Hiszpania | 10 420 | 4075 | 14 495 |
39 | ↑ 40 | Van der Vlist | Holandia | 3364 | 9554 | 13 564 |
41 | → 41 | Harvator | Finlandia | 9246 | 4000 | 13 246 |
źródło: „International Cranes and Specialized Transport”
Tabela 2: Top 50 – światowy ranking 50 gigantów transportu nienormatywnego