Nowy model Volvo FH16 Aero z 780-konnym silnikiem przystosowanym do zasilania biopaliwem

Fot. Volvo Trucks

Volvo FH Aero, to nowa gama samochodów ciężarowych Volvo, najbardziej paliwooszczędna z dotychczasowych modeli producenta. Wyróżnia je m.in. aerodynamiczna kabina z nowym przedłużonym przodem i systemem kamer monitorujących. Wśród nowych modeli Aero znajduje się też pojazd do transportu ponadnormatywnego FH16 Aero – który dzięki całkowicie nowemu silnikowi D17 o mocy 780 KM stanie się najpotężniejszym samochodem ciężarowym w branży.

Volvo Trucks to kolejny producent, który wprowadził nową generację pojazdów wykorzystując dodatkową przestrzeń w oparciu o nowe unijne przepisy. Celem nowym wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących mas i wymiarów jest dalsze zaostrzanie norm emisji CO2, poprawa bezpieczeństwa na drodze i zwiększenie komfortu kierowcy.

Fot. Volvo Trucks

Kabina Volvo FH Aero została wydłużona o 24 cm w porównaniu z dotychczasowym modelem Volvo FH. Umożliwiło to poprawę aerodynamiki kabiny, a lepsza aerodynamika nie tylko zapewnia mniejsze zużycie paliwa, ale także zwiększa stabilność jazdy przy wietrznej pogodzie.

Pod maską Volvo FH16 drzemie nowy 17-litrowy silnik D17 o mocy do 780 KM i momencie obrotowym 3800 Nm, który z łatwością radzi sobie z najcięższymi zadaniami transportowymi, zapewniając jednocześnie oszczędność paliwa. Nowy silnik jest przystosowany do zasilania biopaliwem.

Nowa jednostka napędowa Euro 6 napędzająca Volvo FH16 dostępna jest w trzech wariantach mocy: 600 KM, 700 KM i 780 KM. Poziomy momentu obrotowego zwiększono do 3000 Nm, 3400 Nm i 3800 Nm w topowej wersji. Wyższy poziom mocy i momentu obrotowego przekłada się na szybszą reakcję silnika, lepsze właściwości jezdne oraz maksymalną produktywność przy zachowaniu lepszej oszczędności paliwa.

Wersja 780 KM to najmocniejszy silnik w branży. Pokonując strome podjazdy z maksymalnym obciążeniem, nie chcesz utknąć z powodu zbyt niskiego momentu obrotowego i mocy. Dlatego skoncentrowaliśmy wszystkie nasze wysiłki na tym, aby silnik D17 był bardzo mocny, niezawodny i responsywny. Dla naszych klientów oznacza to szybszą realizację pracy i mniejsze zużycie paliwa” – mówi Marcos Weingaertner, menedżer produktu w Volvo Trucks.

Fot. Volvo Trucks

Silnik D17 jest wyposażony w pojedynczą wydajną turbosprężarkę, która zwiększa szybkość reakcji silnika i poprawia wrażenia z jazdy. Innowacyjna, opatentowana przez Volvo konstrukcja falistego denka tłoka optymalizuje spalanie i zmniejsza emisję spalin, podczas gdy nowy układ wtryskowy zapewnia najlepszą oszczędność paliwa, a zwiększone maksymalne ciśnienie w komorze spalania zapewnia wysoką moc wyjściową.

Moc hamowania silnikiem w całym zakresie prędkości została znacznie poprawiona, co zapewnia doskonałą reakcję silnika. Umożliwia to szybką zmianę biegów i skutkuje mniejszym zużyciem klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych, a jednocześnie zapewnia większą efektywność podczas zjazdów.

Rozpoczęcie sprzedaży Volvo FH16 z nowym silnikiem zaplanowano na połowę 2024 r., natomiast uruchomienie produkcji planowane jest na drugą połowę 2024 r.
Nowy silnik jest dostępny w całkowicie nowym Volvo FH16 Aero oraz najnowszej wersji Volvo FH16.

Fot. Volvo Trucks

Co więcej o nowym Volvo FH Aero?

– Technologia Volvo I-See udoskonalona w celu oszczędzania energii i emisji dwutlenku węgla, wykorzystująca chmurową mapę topograficzną do optymalizacji jazdy i umożliwiająca dłuższą jazdę w trybie tempomatu, pozwalającym zarówno na oszczędzanie energii, jak i bardziej relaksującą jazdę.
– Zmodernizowane hamulce z opatentowanymi przez Volvo hamulcami tarczowymi „bez ciągnięcia”, które poprawiają skuteczność hamowania, jednocześnie zmniejszając zużycie energii i emisję spalin.
– Ulepszony i łatwy w obsłudze system Infotainment, który można spersonalizować w zależności od indywidualnych potrzeb.
– Ulepszony system dźwiękowy, oferowany z sześcioma głośnikami najwyższej jakości, nowym wzmacniaczem mocy i subwooferem poprawiającym jakość wrażeń dźwiękowych.
– Nowy wbudowany system nawigacji, który będzie oferowany z ulepszonymi mapami dostosowanymi do potrzeb samochodów ciężarowych i funkcją automatycznej aktualizacji map umożliwiającą sprawną dostawę towaru.
– Modernizacja wnętrza obejmuje także wbudowaną kuchenkę mikrofalową i gniazda zasilania USB-C.
– Oferta My Business Apps Volvo Trucks została wprowadzona na większą liczbę rynków. Jest to usługa oparta na subskrypcji, która umożliwia klientom pobieranie aplikacji biznesowych od różnych dostawców i korzystanie z nich wyświetlaczu dodatkowym samochodu ciężarowego, co zapewnia realne korzyści w zakresie dyspozycyjności i codziennego użytkowania pojazdu.
– Nowa usługa monitorowania opon zapewnia operatorom flot pełny wgląd w pojazd ciężarowy i naczepę za pośrednictwem Volvo Connect, zmniejszając ryzyko niespodziewanej awarii opony dzięki wysyłaniu ostrzeżeń do kierowcy.
– System I-Park Cool pozwala Ci cieszyć się przyjemnym chłodem w kabinie podczas odpoczynku. Wystarczy wyłączyć silnik, a układ klimatyzacji wykorzysta akumulator, aby zapewnić chłodzenie.

Fot. Volvo Trucks

Przystosowany do pracy na biopaliwach

Nowy silnik D17 jest przystosowany do pracy na paliwie HVO (hydrodrafinowanym oleju roślinnym) we wszystkich zakresach mocy. Wersja o mocy 700 KM jest również przystosowana do zasilania 100% biodieslem (B100). Skrzynię biegów zmodernizowano tak, aby wytrzymała moment obrotowy do 3800 Nm, a sprawność wewnętrznej skrzyni biegów została dodatkowo poprawiona w wersjach 3000 Nm i 3400 Nm.

Fot. Volvo Trucks

Kabina Globetrotter XXL

Nowe Volvo FH Aero, to i aerodynamiczna kabina z systemem kamer monitorujących, czyli mniejszy opór powietrza i mniejsze zużycie paliwa, a brak lusterek poprawia widoczność bezpośrednią i zapewnia wyraźny obraz nawet w ciemności i trudnych warunkach. System widzenia nocnego rozjaśnia ciemność, a tryb nadzoru pozwala zobaczyć, co dzieje się wokół stojącego pojazdu. Po zaparkowaniu system kamer monitorujących można włączyć w trybie nadzoru, by wygodnie obserwować obszar przy samochodzie na wyświetlaczu dodatkowym.

Fot. Volvo Trucks

Kabina Globetrotter XXL jest wydłużona (przy takiej samej wysokości wnętrza jak w kabinie Globtrotter XL), dzięki temu większa, komfortowa i bardziej przestronna, co szczególnie można docenić korzystając z szerszej i dłuższej leżanki. Daje to większy komfort spania dwóch osób – leżanka w kabinie Globetrotter XXL ma 213 cm długości. Szerokość w części głowy, części środkowej i części stóp wynosi odpowiednio 99/106,5/91 cm. Leżanki w kabinach Volvo Trucks są wyposażone w materace sprężynowe lub piankowe, aby zapewnić jeszcze lepszy wypoczynek. W przypadku zaparkowania na pochyłości, leżankę można dostosować tak, aby skompensować ten spadek i zapewnić sobie wygodę.

Fot. Volvo Trucks
Fot. Volvo Trucks
Fot. Volvo Trucks