
Volvo FH Aero, to nowa gama samochodów ciężarowych Volvo, najbardziej paliwooszczędna z dotychczasowych modeli producenta. Wyróżnia je m.in. aerodynamiczna kabina z nowym przedłużonym przodem i systemem kamer monitorujących. Wśród nowych modeli Aero znajduje się też pojazd do transportu ponadnormatywnego FH16 Aero – który dzięki całkowicie nowemu silnikowi D17 o mocy 780 KM stanie się najpotężniejszym samochodem ciężarowym w branży.
Volvo Trucks to kolejny producent, który wprowadził nową generację pojazdów wykorzystując dodatkową przestrzeń w oparciu o nowe unijne przepisy. Celem nowym wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących mas i wymiarów jest dalsze zaostrzanie norm emisji CO2, poprawa bezpieczeństwa na drodze i zwiększenie komfortu kierowcy.

Kabina Volvo FH Aero została wydłużona o 24 cm w porównaniu z dotychczasowym modelem Volvo FH. Umożliwiło to poprawę aerodynamiki kabiny, a lepsza aerodynamika nie tylko zapewnia mniejsze zużycie paliwa, ale także zwiększa stabilność jazdy przy wietrznej pogodzie.
Pod maską Volvo FH16 drzemie nowy 17-litrowy silnik D17 o mocy do 780 KM i momencie obrotowym 3800 Nm, który z łatwością radzi sobie z najcięższymi zadaniami transportowymi, zapewniając jednocześnie oszczędność paliwa. Nowy silnik jest przystosowany do zasilania biopaliwem.
Nowa jednostka napędowa Euro 6 napędzająca Volvo FH16 dostępna jest w trzech wariantach mocy: 600 KM, 700 KM i 780 KM. Poziomy momentu obrotowego zwiększono do 3000 Nm, 3400 Nm i 3800 Nm w topowej wersji. Wyższy poziom mocy i momentu obrotowego przekłada się na szybszą reakcję silnika, lepsze właściwości jezdne oraz maksymalną produktywność przy zachowaniu lepszej oszczędności paliwa.
„Wersja 780 KM to najmocniejszy silnik w branży. Pokonując strome podjazdy z maksymalnym obciążeniem, nie chcesz utknąć z powodu zbyt niskiego momentu obrotowego i mocy. Dlatego skoncentrowaliśmy wszystkie nasze wysiłki na tym, aby silnik D17 był bardzo mocny, niezawodny i responsywny. Dla naszych klientów oznacza to szybszą realizację pracy i mniejsze zużycie paliwa” – mówi Marcos Weingaertner, menedżer produktu w Volvo Trucks.

Silnik D17 jest wyposażony w pojedynczą wydajną turbosprężarkę, która zwiększa szybkość reakcji silnika i poprawia wrażenia z jazdy. Innowacyjna, opatentowana przez Volvo konstrukcja falistego denka tłoka optymalizuje spalanie i zmniejsza emisję spalin, podczas gdy nowy układ wtryskowy zapewnia najlepszą oszczędność paliwa, a zwiększone maksymalne ciśnienie w komorze spalania zapewnia wysoką moc wyjściową.
Moc hamowania silnikiem w całym zakresie prędkości została znacznie poprawiona, co zapewnia doskonałą reakcję silnika. Umożliwia to szybką zmianę biegów i skutkuje mniejszym zużyciem klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych, a jednocześnie zapewnia większą efektywność podczas zjazdów.
Rozpoczęcie sprzedaży Volvo FH16 z nowym silnikiem zaplanowano na połowę 2024 r., natomiast uruchomienie produkcji planowane jest na drugą połowę 2024 r.
Nowy silnik jest dostępny w całkowicie nowym Volvo FH16 Aero oraz najnowszej wersji Volvo FH16.

Co więcej o nowym Volvo FH Aero?
– Technologia Volvo I-See udoskonalona w celu oszczędzania energii i emisji dwutlenku węgla, wykorzystująca chmurową mapę topograficzną do optymalizacji jazdy i umożliwiająca dłuższą jazdę w trybie tempomatu, pozwalającym zarówno na oszczędzanie energii, jak i bardziej relaksującą jazdę.
– Zmodernizowane hamulce z opatentowanymi przez Volvo hamulcami tarczowymi „bez ciągnięcia”, które poprawiają skuteczność hamowania, jednocześnie zmniejszając zużycie energii i emisję spalin.
– Ulepszony i łatwy w obsłudze system Infotainment, który można spersonalizować w zależności od indywidualnych potrzeb.
– Ulepszony system dźwiękowy, oferowany z sześcioma głośnikami najwyższej jakości, nowym wzmacniaczem mocy i subwooferem poprawiającym jakość wrażeń dźwiękowych.
– Nowy wbudowany system nawigacji, który będzie oferowany z ulepszonymi mapami dostosowanymi do potrzeb samochodów ciężarowych i funkcją automatycznej aktualizacji map umożliwiającą sprawną dostawę towaru.
– Modernizacja wnętrza obejmuje także wbudowaną kuchenkę mikrofalową i gniazda zasilania USB-C.
– Oferta My Business Apps Volvo Trucks została wprowadzona na większą liczbę rynków. Jest to usługa oparta na subskrypcji, która umożliwia klientom pobieranie aplikacji biznesowych od różnych dostawców i korzystanie z nich wyświetlaczu dodatkowym samochodu ciężarowego, co zapewnia realne korzyści w zakresie dyspozycyjności i codziennego użytkowania pojazdu.
– Nowa usługa monitorowania opon zapewnia operatorom flot pełny wgląd w pojazd ciężarowy i naczepę za pośrednictwem Volvo Connect, zmniejszając ryzyko niespodziewanej awarii opony dzięki wysyłaniu ostrzeżeń do kierowcy.
– System I-Park Cool pozwala Ci cieszyć się przyjemnym chłodem w kabinie podczas odpoczynku. Wystarczy wyłączyć silnik, a układ klimatyzacji wykorzysta akumulator, aby zapewnić chłodzenie.

Przystosowany do pracy na biopaliwach
Nowy silnik D17 jest przystosowany do pracy na paliwie HVO (hydrodrafinowanym oleju roślinnym) we wszystkich zakresach mocy. Wersja o mocy 700 KM jest również przystosowana do zasilania 100% biodieslem (B100). Skrzynię biegów zmodernizowano tak, aby wytrzymała moment obrotowy do 3800 Nm, a sprawność wewnętrznej skrzyni biegów została dodatkowo poprawiona w wersjach 3000 Nm i 3400 Nm.

Kabina Globetrotter XXL
Nowe Volvo FH Aero, to i aerodynamiczna kabina z systemem kamer monitorujących, czyli mniejszy opór powietrza i mniejsze zużycie paliwa, a brak lusterek poprawia widoczność bezpośrednią i zapewnia wyraźny obraz nawet w ciemności i trudnych warunkach. System widzenia nocnego rozjaśnia ciemność, a tryb nadzoru pozwala zobaczyć, co dzieje się wokół stojącego pojazdu. Po zaparkowaniu system kamer monitorujących można włączyć w trybie nadzoru, by wygodnie obserwować obszar przy samochodzie na wyświetlaczu dodatkowym.

Kabina Globetrotter XXL jest wydłużona (przy takiej samej wysokości wnętrza jak w kabinie Globtrotter XL), dzięki temu większa, komfortowa i bardziej przestronna, co szczególnie można docenić korzystając z szerszej i dłuższej leżanki. Daje to większy komfort spania dwóch osób – leżanka w kabinie Globetrotter XXL ma 213 cm długości. Szerokość w części głowy, części środkowej i części stóp wynosi odpowiednio 99/106,5/91 cm. Leżanki w kabinach Volvo Trucks są wyposażone w materace sprężynowe lub piankowe, aby zapewnić jeszcze lepszy wypoczynek. W przypadku zaparkowania na pochyłości, leżankę można dostosować tak, aby skompensować ten spadek i zapewnić sobie wygodę.


