Światowy ranking 50 gigantów transportu nienormatywnego 2023

Największy przewoźnik nienormatywny na świecie – holenderska firma Mammoet – dążąc do neutralności klimatycznej rozpoczęła przebudowę swoich modułów SPMT (łącznie to ok. 40 tys. linii osiowych), zastępując w nich napęd spalinowy elektrycznym (fot. Mammoet)

Zobaczmy, kto jest prawdziwym gigantem transportu. Zespół magazynu „International Cranes and Specialized Transport” już po raz 19. przygotował IC Transport 50 (Top 50), czyli światowy ranking 50 największych firm zajmujących się ciężkim transportem nienormatywnym.

Magazyn „International Cranes and Specialized Transport” (IC&ST) jest wiodącym na świecie pismem o dźwigach, żurawiach i ciężkim, nienormatywnym transporcie specjalistycznym.

Jak powstał ranking Top 50?
Przygotowywany przez magazyn ranking Top 50 powstaje na podstawie całkowitej ładowności w tonach całego specjalistycznego sprzętu transportowego we flocie firmy. Klasyfikację przeprowadzono w dwóch głównych kategoriach. Pierwsza to przyczepy i naczepy specjalistyczne, druga – naczepy modułowe oraz samobieżne moduły transportowe SPMT. Przygotowując klasyfikację, autorzy w dużej mierze bazują na formularzach zgłoszeniowych wypełnionych przez firmy chcące uczestniczyć w rankingu. Ranking Top 50 jest już postrzegany w branży jako cenny punkt odniesienia.

Nienormatywni liderzy
Poniżej przedstawiamy tegoroczne zestawienie największych firm transportu specjalistycznego na świecie.
W Tabeli 1 –  10 pierwszych firm, a poniżej 10.miejsca dla uproszczenia zamieściliśmy wyłącznie te firmy, których centrala zarejestrowana jest w Europie, a w Tabeli 2 – pełne zestawienie Top 50.

Z zebranych danych wynika, że był to dobry rok dla branży. W 2023 r. do kwalifikacji Top 50 zgłosiły się 84 firmy – całkowity wskaźnik ładowności flot dla wszystkich 84 tegorocznych wpisów wyniósł 2 223 678 t. W 2022 r. chętnych było 79 firm i wskaźnik wyniósł łącznie 2 069 217 t, mamy zatem niebagatelny wzrost możliwości przewozowych o 154 461 t.

W pierwszej dziesiątce znajduje się aż 6 firm, których centrala znajduje się w Stanach Zjednoczonych, co ciekawe na czołowych 3 pozycjach są firmy europejskie!

W tegorocznym rankingu Top 50 aż 7 z 10 największych firm zwiększyło swoje floty. Jedynie wieloletni lider rankingu – holenderska firma Mammoet – obniżył możliwości swojej floty o 9 905 t, czyli 2,5%. Sarens natomiast zajmujący drugie miejsce, może dysponować flotą mniej więcej o połowę mniejszą od Mammoeta, w ub. roku znacznie ją zwiększył, zmniejszając różnicę w stosunku do lidera do 232 004 t. W 2022 r. było to 259 060 t.

W lutym 2023 r. flota spółki Sarens Polska wzbogaciła się o 3 ciągniki MAN TGX 18.540 6×4 oraz 2 ciągniki MAN TGX 18.470 (fot. Sarens)

Trzy czołowe firmy utrzymały swoje pozycje z zeszłego roku, stan taki trwa już od 2020 r. W pierwszej dziesiątce amerykański Landstar awansował o 2 pozycje na 4. miejsce, zwiększając swoje możliwości o 23 760 t, czyli 31% i obecnie dysponuje ładownością 99 665 t.
Liczba pracowników 50 największych firm wzrosła z 49 530 do 52 946 osób – to 7% lub 3 416 osób więcej. O 1% zwiększyła się również liczba baz transportowych (magazynów) – czołowe 50 firm ma ich obecnie 2495.

Włoska firma Fagioli – globalny specjalista ds. transportu, logistyki i inżynierii ciężkiej – opracowała i zastosowała w swojej flocie unikatowy system podnośników do projektów transportu ciężkiego. Ten dynamiczny system współpracujący z modułami Cometto SPMT oferuje nieograniczone nowe możliwości dla przyszłych operacji załadunkowych (fot. Cometto)

Różnice sprzętowe
Analizując ranking Top 50 według rodzaju wykorzystywanego sprzętu ponownie odnotowano znaczne różnice między dwiema głównymi kategoriami. Pierwszą tworzą przyczepy i naczepy specjalistyczne, a drugą – naczepy modułowe i samobieżne moduły transportowe.

W 2022 r. łączna ładowność naczep modułowych i dopinanych wózków dolly wzrosła o 0,6%, a w tym roku o 2,12% (24 523 t). Ładowność przyczep i naczep specjalistycznych wzrosła jednak aż o 11%, czyli o 83 548 t. Oznacza to istotne powiększenie taboru naczep w ciągu jednego roku. Gdyby podzielić to na naczepy o ładowności 50 t, byłoby to aż 1670 dodatkowych pojazdów.
Zwiększyła się również liczba eksploatowanych ciągników siodłowych – przybyły 764 pojazdy (3%) i flota liderów rynku wynosi obecnie 26 869 szt. Należy podkreślić, że wspomniane nowe nabytki to rozszerzenie flot, a nie ich modernizacja.

Opracowanie Dariusz Piernikarski

Tabela 1: Pierwsze 10 firm z zestawienia 50 największych firm transportu specjalistycznego na świecie – poniżej 10. miejsca zamieściliśmy wyłącznie te firmy, których centrala zarejestrowana jest w Europie

Pozycja  

Nazwa firmy

 

Lokalizacja

Całkowita ładowność modułów transportowych i wózków dolly, t Całkowita ładowność naczep i przyczep specjalistycznych, t Ładowność całkowita łącznie, t
2023 2022
1 → 1 Mammoet Holandia 368 605 20 311 388 916
2 → 2 Sarens Belgia 118 942 37 970 156 912
3 → 3 Fagioli Włochy 110 060 11 080 121 140
4 ↑ 6 Landstar USA 280 99 385 99 665
5 → 5 Maxim Crane Works USA 3327 78 380 81 707
6 ↓ 4 Daseke USA 6670 72 682 79 352
7 ↑ 8 NTC Logistics India Indie 19 870 56 561 76 431
8 ↓ 7 All Erection & Crane & Rigging USA 72 463 953 73 416
9 → 9 Barnhart Crane & Rigging USA 27 918 37 673 65 591
10 → 10 ATS Specialized USA 1619 54 468 56 088
15 ↓ 14 Hareket Heavy Lifting and Project Transportation Turcja 29 246 6120 35 366
31 ↓ 29 SOP&G Rosja 10 192 7780 17 972
33 → 33 Collet & Sons W. Brytania 7756 8563 16 319
35 ↑ 36 Allelys Heavy Haulage W. Brytania 10 260 5235 15 495
40 ↓ 39 Van der Vlist Holandia 3364 9554 13 564
41 ↓ 37 Havator Finlandia 9246 4000 13 246

źródło: „International Cranes and Specialized Transport”

Tabela 2: Top 50 – światowy ranking 50 gigantów transportu nienormatywnego

Źródło: International Cranes and Specialized Transport