
Zobaczmy, kto jest prawdziwym gigantem transportu. Zespół magazynu „International Cranes and Specialized Transport” już po raz 19. przygotował IC Transport 50 (Top 50), czyli światowy ranking 50 największych firm zajmujących się ciężkim transportem nienormatywnym.
Magazyn „International Cranes and Specialized Transport” (IC&ST) jest wiodącym na świecie pismem o dźwigach, żurawiach i ciężkim, nienormatywnym transporcie specjalistycznym.
Jak powstał ranking Top 50?
Przygotowywany przez magazyn ranking Top 50 powstaje na podstawie całkowitej ładowności w tonach całego specjalistycznego sprzętu transportowego we flocie firmy. Klasyfikację przeprowadzono w dwóch głównych kategoriach. Pierwsza to przyczepy i naczepy specjalistyczne, druga – naczepy modułowe oraz samobieżne moduły transportowe SPMT. Przygotowując klasyfikację, autorzy w dużej mierze bazują na formularzach zgłoszeniowych wypełnionych przez firmy chcące uczestniczyć w rankingu. Ranking Top 50 jest już postrzegany w branży jako cenny punkt odniesienia.
Nienormatywni liderzy
Poniżej przedstawiamy tegoroczne zestawienie największych firm transportu specjalistycznego na świecie.
W Tabeli 1 – 10 pierwszych firm, a poniżej 10.miejsca dla uproszczenia zamieściliśmy wyłącznie te firmy, których centrala zarejestrowana jest w Europie, a w Tabeli 2 – pełne zestawienie Top 50.
Z zebranych danych wynika, że był to dobry rok dla branży. W 2023 r. do kwalifikacji Top 50 zgłosiły się 84 firmy – całkowity wskaźnik ładowności flot dla wszystkich 84 tegorocznych wpisów wyniósł 2 223 678 t. W 2022 r. chętnych było 79 firm i wskaźnik wyniósł łącznie 2 069 217 t, mamy zatem niebagatelny wzrost możliwości przewozowych o 154 461 t.
W pierwszej dziesiątce znajduje się aż 6 firm, których centrala znajduje się w Stanach Zjednoczonych, co ciekawe na czołowych 3 pozycjach są firmy europejskie!
W tegorocznym rankingu Top 50 aż 7 z 10 największych firm zwiększyło swoje floty. Jedynie wieloletni lider rankingu – holenderska firma Mammoet – obniżył możliwości swojej floty o 9 905 t, czyli 2,5%. Sarens natomiast zajmujący drugie miejsce, może dysponować flotą mniej więcej o połowę mniejszą od Mammoeta, w ub. roku znacznie ją zwiększył, zmniejszając różnicę w stosunku do lidera do 232 004 t. W 2022 r. było to 259 060 t.

Trzy czołowe firmy utrzymały swoje pozycje z zeszłego roku, stan taki trwa już od 2020 r. W pierwszej dziesiątce amerykański Landstar awansował o 2 pozycje na 4. miejsce, zwiększając swoje możliwości o 23 760 t, czyli 31% i obecnie dysponuje ładownością 99 665 t.
Liczba pracowników 50 największych firm wzrosła z 49 530 do 52 946 osób – to 7% lub 3 416 osób więcej. O 1% zwiększyła się również liczba baz transportowych (magazynów) – czołowe 50 firm ma ich obecnie 2495.

Różnice sprzętowe
Analizując ranking Top 50 według rodzaju wykorzystywanego sprzętu ponownie odnotowano znaczne różnice między dwiema głównymi kategoriami. Pierwszą tworzą przyczepy i naczepy specjalistyczne, a drugą – naczepy modułowe i samobieżne moduły transportowe.
W 2022 r. łączna ładowność naczep modułowych i dopinanych wózków dolly wzrosła o 0,6%, a w tym roku o 2,12% (24 523 t). Ładowność przyczep i naczep specjalistycznych wzrosła jednak aż o 11%, czyli o 83 548 t. Oznacza to istotne powiększenie taboru naczep w ciągu jednego roku. Gdyby podzielić to na naczepy o ładowności 50 t, byłoby to aż 1670 dodatkowych pojazdów.
Zwiększyła się również liczba eksploatowanych ciągników siodłowych – przybyły 764 pojazdy (3%) i flota liderów rynku wynosi obecnie 26 869 szt. Należy podkreślić, że wspomniane nowe nabytki to rozszerzenie flot, a nie ich modernizacja.
Opracowanie Dariusz Piernikarski
Tabela 1: Pierwsze 10 firm z zestawienia 50 największych firm transportu specjalistycznego na świecie – poniżej 10. miejsca zamieściliśmy wyłącznie te firmy, których centrala zarejestrowana jest w Europie
Pozycja |
Nazwa firmy |
Lokalizacja |
Całkowita ładowność modułów transportowych i wózków dolly, t | Całkowita ładowność naczep i przyczep specjalistycznych, t | Ładowność całkowita łącznie, t | |
2023 | 2022 | |||||
1 | → 1 | Mammoet | Holandia | 368 605 | 20 311 | 388 916 |
2 | → 2 | Sarens | Belgia | 118 942 | 37 970 | 156 912 |
3 | → 3 | Fagioli | Włochy | 110 060 | 11 080 | 121 140 |
4 | ↑ 6 | Landstar | USA | 280 | 99 385 | 99 665 |
5 | → 5 | Maxim Crane Works | USA | 3327 | 78 380 | 81 707 |
6 | ↓ 4 | Daseke | USA | 6670 | 72 682 | 79 352 |
7 | ↑ 8 | NTC Logistics India | Indie | 19 870 | 56 561 | 76 431 |
8 | ↓ 7 | All Erection & Crane & Rigging | USA | 72 463 | 953 | 73 416 |
9 | → 9 | Barnhart Crane & Rigging | USA | 27 918 | 37 673 | 65 591 |
10 | → 10 | ATS Specialized | USA | 1619 | 54 468 | 56 088 |
15 | ↓ 14 | Hareket Heavy Lifting and Project Transportation | Turcja | 29 246 | 6120 | 35 366 |
31 | ↓ 29 | SOP&G | Rosja | 10 192 | 7780 | 17 972 |
33 | → 33 | Collet & Sons | W. Brytania | 7756 | 8563 | 16 319 |
35 | ↑ 36 | Allelys Heavy Haulage | W. Brytania | 10 260 | 5235 | 15 495 |
40 | ↓ 39 | Van der Vlist | Holandia | 3364 | 9554 | 13 564 |
41 | ↓ 37 | Havator | Finlandia | 9246 | 4000 | 13 246 |
źródło: „International Cranes and Specialized Transport”
Tabela 2: Top 50 – światowy ranking 50 gigantów transportu nienormatywnego
