
Tradycyjnie w grudniu Scania Polska podsumowuje wyniki swojej działalności. Mocny początek roku, ciągłe opóźnienia w dostawach wynikające z braku komponentów i zaburzenia spowodowane przez napaść Rosji na Ukrainę oraz przygotowania do sprzedaży elektrycznych modeli Scanii – tak w skrócie można podsumować rok 2022 w firmie Scania Polska.
Scania Polska a.d. 2022 to organizacja, którą tworzy 11 dealerów (w tym 9 własnych). W mijającym roku w sieci Scania nastąpił zmiana lokalizacji serwisu w Zielonej Górze.
Scania w czołówce sprzedaży
W ubiegłym roku rynek w dalszym ciągu odrabiał straty wynikające z zaburzeń produkcyjnych związanych z wybuchem pandemii. Po dobrym starcie pojawiło się nieprzewidziane zakłócenie w postaci napaści Rosji na Ukrainę. Konflikt ten odczuli wszyscy producenci, gdyż wiele komponentów i surowców pochodziło z Ukrainy i/lub Rosji. Odbudowanie zerwanych łańcuchów dostaw trwało kilka miesięcy i dopiero w drugiej połowie 2022 r. producenci w widoczny sposób zaczęli odrabiać opóźnienia w produkcji, a dodajmy, że działo się to przy niesłabnącym popycie.
Na koniec listopada br. zarejestrowano w sumie 3764 nowe pojazdy Scania – było to o 7,9% mniej niż w analogicznym okresie 2021 r., co jednak dało udział rynkowy w segmencie > 16 t dmc. na poziomie 12,9%. Niestety ze względu na ograniczone moce produkcyjne i przestawianie produkcji na nowy układ napędowy Scania Super, który został wprowadzony w 2021 r. – Scania utraciła wieloletnią pozycję lidera w segmencie ciężkich podwozi pod zabudowę (> 18 t dmc.). Do końca listopada 2022 r. dostarczono 918 takich pojazdów – zaledwie o 2 więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Wart odnotowania jest wysoki poziom sprzedaży pojazdów używanych Scanii – do użytkowników trafiło ich aż 4079 szt. Pod tym względem Scania Polska radziła sobie w ubiegłym roku najlepiej ze wszystkich importerów.
Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scanii Polska S.A.:

“Scania Polska w dalszym ciągu przechodzi metamorfozę, w wielu lokalizacjach nadal inwestujemy, rozbudowujemy naszą sieć, tworzymy nowe miejsca, wiele już istniejących przechodzi modernizację. Inwestujemy również sporo w zmniejszenie śladu węglowego naszej własnej działalności.
Rynek rok temu przebił już barierę 30 tys. zarejestrowanych nowych samochodów ciężarowych i w tym roku będzie bardzo podobnie. Przy wszystkich zawirowaniach, które dzieją się na świecie, wydaje się to czymś sprzecznym z intuicją. Musimy jednak pamiętać, że popyt utrzymujący się na bardzo wysokim poziomie wynika głównie z potrzeby wymiany parku pojazdów przy jednocześnie dużym zapotrzebowaniu na transport. Tak naprawdę od 3 lat producenci nie nadążają za tymi wysokimi potrzebami, nie mówiąc już o zwiększaniu możliwości przewozowych firm transportowych. Tak duży popyt na środki transportu utrzymuje się w całej Europie.
Problemy z dostawami czy komponentami niestety się nie skończyły. Gdy wszystkim się wydawało, że widać już przysłowiowe światełko w tunelu, zaczęła się agresja Rosji na Ukrainę. Nagle pojawiły się kolejne problemy i zadziałał efekt domina. Łańcuchy dostaw zostały ponownie zaburzone, a w przypadku niektórych komponentów czy materiałów zerwane.
Nasz udział w rynku nie odpowiada naszym oczekiwaniom, jest to poziom, na którym możemy być ze względu na możliwości produkcyjne naszych fabryk. To co nas buduje, to rozmowy z naszymi klientami na temat możliwości przedłużania kontraktów obsługowo-naprawczych czy umów leasingowych, ogólnie – przedłużania czasu eksploatacji pojazdów, które nasi klienci mają. Potwierdza to wysoką lojalność naszych klientów. Cieszy również duży udział samochodów Scania na rynku pojazdów używanych. Klienci, nie mogąc dostać nowych samochodów, przy naszej pomocy kupują znaczne ilości samochodów używanych.
Opiekujemy się tymi używkami, mamy wiele programów wspierających ich eksploatację. Cieszy nas to, że klienci widzą, iż nawet kupując używaną Scanię, w jej przyszłej eksploatacji otrzymują pełne wsparcie ze strony organizacji Scanii w Polsce. My z naszej strony staramy się spełniać ich oczekiwania w tym zakresie. Warto zwrócić uwagę również na to, że na tak burzliwym rynku klienci postrzegają nasze finansowanie Scania Finance jako pomoc ze strony wiarygodnego partnera, który rozumie, co się dzieje w branży. To jest bardzo ważne.”
Rok 2022 dla Scania Polska
W ubiegłym roku w serwisach Scania w Polsce realizowano intensywny plan szkoleń, które obejmowały pracowników wszystkich szczebli – tj. zarówno mechaników, doradców serwisowych, jak i kierowników. Postawiono przy tym na jakość, budowano różne poziomy kompetencji załóg. Proces ten ma charakter wielopoziomowy, długoterminowy. Co ważne, szkolenia obejmują również nowe technologie – sieć serwisowa przygotowuje się do obsługi elektrycznych i hybrydowych pojazdów Scanii. Jak nas zapewniono na konferencji, w najbliższym roku pierwsze pojazdy tego typu powinny trafić do odbiorców. Usługi serwisowe Scania to również kontrakty obsługowo-naprawcze Pro Care oraz Fleet Care, obejmujące tak istotne dla użytkownika aspekty jak prewencyjne wymiany komponentów czy monitoring stanu pojazdu. W ubiegłym roku rozszerzono możliwości dostępu użytkowników do portalu dla klienta, w którym możliwe jest zapoznanie się ze stanem pojazdów i skonfigurowanie oraz ściągnięcie stosownych raportów.
Scania Finance niezmiennie zapewniała klientom różnorodne, elastyczne rozwiązania finansowe, np. leasing, pożyczki czy oferty sezonowe, obniżenie rat czy restrukturyzację wcześniej zawartych umów – obecnie z usług Scania Finance korzysta 45% klientów, sfinansowano zakup 1637 pojazdów.
Ważnym uzupełnieniem oferty było uruchomienie wspólnej platformy internetowej dla klientów Scanii w Polsce – teraz w jednym miejscu dostępne są wszystkie informacje na temat samochodów Scania, działa również internetowe biuro obsługi klienta eBOK Scania, w którym można np. sprawdzić saldo rozrachunków, wykonać płatności, podpisać niezbędne umowy czy zgody RODO, a także uzyskać dostęp do danych telematycznych. Doskonalona była również aplikacja mobilna opracowana z myślą o kierowcach – Scania Driver. Dzięki niej kierowca uzyskuje informacje na temat swojego stylu jazdy czy kierowanego pojazdu.
Intensywnie działał program Scania Zawsze na Czele. Przeprowadzono w sumie 16 testów, przejechano ponad 72 tys. km ze średnim zużyciem paliwa 19,5 l/100 km.
Jazdy odbywały się zestawami wyposażonymi we wprowadzone w 2021 r. ciągniki Scania Super z całkowicie nowym układem napędowym. W chwili premiery producent deklarował, że silniki tych pojazdów charakteryzują się zużyciem paliwa i emisją CO2 niższymi o 8% w porównaniu z poprzednimi. Testy z klientami udowodniły, że jest to nawet 12% mniej.
Plany 2023
W nadchodzącym roku działalność firmy Scania w Polsce koncentrować się będzie w dalszym ciągu na wprowadzaniu do sprzedaży modeli Scania Super do sprzedaży, większy nacisk zostanie położony na sprzedaż podwozi do transportu krajowego. Nowością będzie również wprowadzenie na rynek gamy elektrycznych samochodów Scania: w pełni elektrycznego pojazdu ciężarowego oraz hybrydy plug-in.
Autor: Dariusz Piernikarski
