Daimler wydziela biznes ciężarówek i zapowiada wejście Daimler Truck na giełdę

Fot. Daimler

Daimler planuje wyodrębnić biznes ciężarówek – powstaną dwie niezależne firmy: Mercedes-Benz Cars&Vans i Daimler Truck. Dlaczego? Wydzielenie biznesu ciężarówek i autobusów pozwoli gigantowi na przyspieszenie prac nad bezemisyjnymi i autonomicznymi ciężarówkami.

Jak wiadomo, obecnie istniejące spółki Mercedes-Benz Cars&Vans i Daimler Trucks&Buses, to różne branże, z określonymi grupami klientów, ścieżkami technologicznymi i potrzebami kapitałowymi. Mercedes-Benz to marka samochodów luksusowych, oferująca samochody wymagającym klientom, a Daimler Truck dostarcza rozwiązania i usługi transportowe. Obie firmy działają w branżach, które stoją w obliczu poważnych zmian technologicznych i strukturalnych. Biorąc pod uwagę ten kontekst, będą one w stanie działać najskuteczniej jako niezależne podmioty.

W komunikacie prasowym producenta z 3 lutego b.r. czytamy, że dzięki rozdziałowi, „Daimler Truck przyspieszy swoją drogę do zerowej emisji jako największy na świecie producent ciężarówek i autobusów oraz lider w obszarze technologii”.

Przyszłość firmy została jasno określona, wyznaczają ją samochody ciężarowe z napędem elektrycznym i ogniwami paliwowymi, a także w sporej części pojazdy autonomiczne, a ponieważ z niezależnością nowej spółki Daimler Truck wiążą się też większe możliwości, planowany rozdział ma tylko przyspieszyć rozwój bezemisyjnych technologii dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Szczegóły rozdziału
Daimler Truck będzie mieć w pełni niezależne kierownictwo i niezależny ład korporacyjny, w tym niezależnego przewodniczącego rady nadzorczej. Oddzielne notowanie Daimler Truck na giełdzie we Frankfurcie planowane jest na koniec 2021 r.
Mercedes-Benz i Daimler Truck będą wspierane przez dedykowane wewnętrzne podmioty świadczące usługi finansowe i mobilne. Również zespół i zasoby firmy Daimler Mobility (aktualnie zajmującej się zarówno samochodami, jak i ciężarówkami) zostaną odpowiednio rozdzielone do dwóch nowo powstałych spółek. Ostateczna decyzja o podziale musi zostać podjęta przez nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Daimlera, które planowane jest na III kwartał.

Daimler Truck to największy na świecie producent ciężarówek i autobusów. Zatrudniając ponad 100 000 pracowników, łączy siedem marek pod jednym dachem: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses i Western Star.

Fot. Daimler AG