Solaris podsumowuje rok 2019

Fot. Solaris Bus & Coach

Rok 2019 był dla firmy Solaris rekordowy pod kilkoma względami. Po pierwsze, spółka zanotowała w 2019 roku rekordowe przychody w wysokości 2,6 mld złotych – oznacza to wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o blisko 40%.

Po drugie, firma osiągnęła najwyższą w swojej historii sprzedaż. Łącznie producent dostarczył 1487 pojazdów. Jest to najlepszy wynik w całej historii firmy. Poprzedni rekord sprzedaży miał miejsce w 2017 roku i był o blisko 100 autobusów mniejszy (1397 sztuk).

Produkty marki Solaris obecne są w 32 państwach w ponad 750 miastach. Łącznie producent dostarczył do swoich klientów blisko 19 000 pojazdów. W roku 2019 do największych rynków sprzedażowych Solarisa należały Polska, Niemcy, Belgia, Litwa i Włochy.

Najwięcej spośród sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów trafiło do klientów w Polsce, aż 434. Tym samym Solaris uzyskał 42% udziałów rynku niskopodłogowych autobusów miejskich i po raz 17. z rzędu został liderem tego segmentu w Polsce. W porównaniu z rokiem 2018 Solaris zanotował wzrost udziałów rynkowych z 33% do 42%.

Solaris niezwykle dynamicznie rozwija także swoją pozycję sprzedażową na europejskich rynkach, ale także bardzo szybko dokonuje przeorientowania organizacji produkcji i obsługi posprzedażowej w kierunku pojazdów z napędami alternatywnymi, nisko- i zeroemisyjnymi. W roku 2018 autobusy hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29% wszystkich sprzedanych pojazdów. Z kolei w roku 2019 ich udział wzrósł o 11 punktów procentowych do poziomu 40%.

Solaris, który jest jednym z europejskich liderów w obszarze e-mobility, znajduje się w czołówce producentów odpowiadających na zmieniające się potrzeby zakupowe operatorów komunikacji miejskiej. Ma to swoje odzwierciedlenie w strukturze sprzedażowej spółki. Od kilku lat liczba sprzedanych i zakontraktowanych autobusów elektrycznych marki Solaris bardzo dynamicznie rośnie. W 2019 roku producent dostarczył do swoich klientów łącznie 162 autobusy bateryjne, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem 2018 o 51%.

Na podstawie już pozyskanych zamówień w 2020 roku można przewidywać sprzedaż autobusów bateryjnych marki Solaris na poziomie co najmniej 500 sztuk. Do kontraktów, które będą realizowane w bieżącym roku, należy między innymi największe w Polsce zamówienie na 130 przegubowych Solarisów Urbino 18 dla MZA Warszawa czy umowa ramowa na dostawę do 250 autobusów Solaris Urbino 12 electric dla ATM Mediolan. W porównaniu z rokiem 2017 oznacza to ponad ośmiokrotny wzrost pozyskanych zamówień na dostawę autobusów elektrycznych.

Wzrost znaczenia autobusów elektrycznych w strukturze sprzedażowej Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, do której od roku 2018 należy 100% akcji Solarisa.