DAF nowej generacji – ciężarówka wymyślona na nowo

Fot. D. Piernikarski

Możliwość bezpośredniego zapoznania się z pojazdami DAF nowej generacji – modelami XF, XG i XG+ – pojawiła się podczas testów prasowych Ride&Drive 2021 zorganizowanych na drogach Andaluzji na przełomie sierpnia i września b.r. Była to okazja do konfrontacji oczekiwań i informacji zawartych w materiałach prasowych z rzeczywistym produktem. Moim zdaniem z próby tej nowe Dafy XF, XG i XG+ wyszły zwycięsko.

Od chwili wprowadzenia pierwszej generacji w 1997 r. model XF firmy DAF był ulubieńcem właścicieli i kierowców: łącznie sprzedano ponad 600 tys. pojazdów ciężarowych serii XF. Model DAX XF był trzykrotnie wybrany Międzynarodową Ciężarówką Roku (International Truck of the Year 1998, 2007, 2018). Na rynku polskim od 2016 r. DAF XF jest najchętniej kupowanym ciągnikiem siodłowym.

Początek czerwca 2021 r. był niezwykle istotnym wydarzeniem dla branży pojazdów użytkowych: firma DAF Trucks zaprezentowała zupełnie nową generację samochodów ciężarowych – modele XF, XG i XG+. Holenderski producent w maksymalnym zakresie wykorzystał zmienione przepisy unijne dotyczące mas i wymiarów. (Tu w linku zaglądamy do wnętrza kabin) O najważniejszych innowacjach, jakie znalazły się w samochodach ciężarowych DAF nowej generacji pisaliśmy już w czerwcowym numerze Samochodów Specjalnych (link do artykułu). Teraz pora na szczegóły.

Ciągniki siodłowe DAF nowej generacji mają poprawione właściwości aerodynamiczne o 19%, co pozwoliło na obniżenie zużycia paliwa o 6,3% (fot. D. Piernikarski)

Aby zmniejszyć opór aerodynamiczny kabiny, wprowadzono nowe osłony chłodnicy i intercoolera, kierownice strug powietrza napływającego na ścianę przednią, deflektory oraz baterię zawracania powietrza; są również zamknięte wnęki kół.

Fot. D. Piernikarski

Nowe wymiary dozwolone
Od 2020 r. obowiązują na terenie Unii Europejskiej nowa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 (zmieniająca dyrektywę 96/53/WE), która przyznaje odstępstwa dotyczące maksymalnych długości, aby pojazdy ciężarowe stały się bardziej ekologiczne dzięki poprawie ich osiągów aerodynamicznych. Daje to również możliwość zwiększenia ich bezpieczeństwa dzięki wprowadzeniu nowych funkcji w dodatkowej przestrzeni w kabinie kierowcy. W nowej dyrektywie uznano również odstępstwa od dopuszczalnej masy całkowitej dozwolone dla pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.

W układzie przeniesienia napędu standardowo stosowana jest zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon wyposażona w nowe funkcje, np. automatyczny dobór biegu rozpoczęcia jazdy czy też funkcję Urge to Move, w której praca sprzęgła jest optymalizowana na podstawie wcześniejszego oddziaływania (zwalniania) na pedał hamulca; poprawiono również funkcje przewidujące (fot. DAF)
Fot. D. Piernikarski

Przyznanie odstępstw od maksymalnych wymiarów pojazdów w celu montowania w tylnej części pojazdów urządzeń aerodynamicznych lub ponownego określenia geometrii kabin ciągników stworzyło nowe perspektywy dla producentów ciągników, pojazdów ciężarowych i przyczep, czego najlepszym dowodem są kabiny samochodów ciężarowych DAF nowej generacji. Dodajmy, że zgodnie z wytycznymi nowej dyrektywy 2015/719, oprócz zmniejszenia zużycia paliwa oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych wyprofilowanie kabin musi również poprawić pole widzenia kierowcy, a co za tym idzie przyczynić się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na drogach i komfortu pracy kierowcy.

AF Digital Vision System (DVS), w którym kamery zastąpiły lusterka boczne to poprawa widoczności bezpośredniej, opcjonalny system DAF Corner Eye czyli szerokokątna kamera umieszczona na wysokości słupka A po stronie kierowcy likwiduje martwe pole i daje większe pole widzenia niż lusterko krawężnikowe i przednie; dodatkową poprawę widoczności zapewniają opcjonalne przeszklone drzwi boczne.

Fot. D. Piernikarski

Nowe kabiny to poprawiona ergonomia wejścia: tylko 3 stopnie ustawione schodkowo, optymalnie rozplanowane uchwyty; do tego najlepsza w klasie pozycja za kierownicą (zdjęcie poniżej).

Nowa Dyrektywa 2015/719 ułatwi również rozwój transportu intermodalnego poprzez wprowadzenie odstępstwa dotyczącego 15 cm w odniesieniu do długości pojazdów ciężarowych przewożących kontenery o długości 45 stóp, używanych w transporcie intermodalnym, w którym część trasy odbywająca się w transporcie drogowym nie przekracza 300 km w odniesieniu do operacji, w których skład wchodzi transport kolejowy, rzeczny lub morski.

Ciężarówka wymyślona na nowo
Projektanci DAF Trucks przygotowując modele najnowszej generacji wykorzystali najlepsze cechy dotychczas produkowanego modelu XF, a jednocześnie w maksymalnym stopniu postawili na bezkompromisową efektywność, najwyższy poziom bezpieczeństwa oraz niespotykany dotąd komfort kierowcy.

Fot. D. Piernikarski

Czy tak ambitne cele udało się zrealizować? Oczywiście zweryfikuje to rynek, ale po pierwszych jazdach testowych można stwierdzić, że szanse na sukces są bardzo duże. Wrażenia z jazd testowych budują uczucia subiektywne, ale warto też przyjrzeć się nieco bardziej szczegółowo niektórym, jakże ciekawym z inżynierskiego punktu widzenia, rozwiązaniom. XF, XG oraz XG+ czyli pojazdy DAF nowej generacji to bardzo spójna koncepcja.

Firma DAF rozpoczęła produkcję seryjną ciągników 4×2 i 6×2 oraz podwozi pod zabudowę w ramach całkowicie nowej generacji pojazdów XF, XG i XG+ niedawno, bo 9 listopada 2021. (tu link do artykułu).

Autor: Dariusz Piernikarski

Wszystkie wprowadzone zmiany (aerodynamika, układ napędowy, przekładnia główna, niższa masa własna, chłodzenie) pozwoliły na obniżenie spalania o 10% w stosunku do modeli XF poprzedniej generacji (fot. D. Piernikarski)

W silnikach PACCAR MX-11 i MX-13 zwiększono moment obrotowy o 50–100 Nm na biegu bezpośrednim. W najmocniejszej regulacji silnik MX-13 o mocy 530 KM (390 kW) rozwija teraz maksymalny moment obrotowy 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym biegu, maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 900 obr/min, a hamulec silnikowy zapewnia o 20% większy moment hamowania przy niższych prędkościach obrotowych.

Fot. DAF
Fot. DAF