Projekt Hamburg TruckPilot: testy autonomicznej ciężarówki MAN TGX 18.500

Bezpieczna integracja autonomicznych ciężarówek z procesami terminalowymi była dużym wyzwaniem, ponieważ transporty autonomiczne i klasyczne przeplatały się ze sobą. Wykorzystany do zadania MAN TGX 18.500 przejechał w trybie autonomicznym ponad 5000 km. (fot. MAN Truck & Bus)

Spółki MAN Truck & Bus i Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) zakończyły właśnie wspólny projekt Hamburg TruckPilot, który polegał na testowaniu w warunkach rzeczywistych możliwości jazdy autonomicznej prototypowych ciężarówek MAN TGX. Jednym słowem producent wraz z partnerami testuje praktyczne rozwiązania automatyzacji w celu przygotowania autonomicznych samochodów ciężarowych do produkcji seryjnej od 2030 r.

Jazda autonomiczna może sprawić, że transport towarowy będzie bezpieczniejszy, wydajniejszy i bardziej zrównoważony. Projekt Hamburg TruckPilot realizowany był od końca 2018 r. do lipca 2021 r. Wyniki zaprezentowano podczas Światowego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS World Congress) w Hamburgu w dniach 11-15 października br.

Przetestowano w rzeczywistych warunkach możliwości jazdy autonomicznej prototypowych ciężarówek MAN TGX –  wykorzystany do zadania MAN TGX 18.500 przejechał w trybie autonomicznym ponad 5000 km. Dla powodzenia tego projektu ważne było zaangażowanie firmy spedycyjnej Jakob Weets e.K. z Emden, która nie tylko zapewniła  kierowców, ale także zadbała o całą obsługę kontenerów i zintegrowała prototypowe ciągniki MAN TGX oraz naczepy ze swoim regularnym procesem transportowym.

Projekt „Hamburg TruckPilot” to kamień milowy w zautomatyzowanym transporcie kontenerowym (Fot. MAN Truck & Bus)

Przebieg projektu
Przeprowadzone jazdy testowe składały się z kilku etapów. Pierwszy z nich polegał na przewożeniu naczep z 40-stopowymi kontenerami przez firmę spedycyjną Jakob Weets z terminalu Weets Soltau do terminalu kontenerowego Altenwerder (CTA) w porcie w Hamburgu, oddalonym o około 70 km – odbywało się to w jak najbardziej klasyczny sposób. Zadanie realizowano zestawem składającym się z ciągnika MAN TGX 18.500 wyposażonego w niezbędne komponenty i funkcje pozwalające na jazdę autonomiczną połączonego z doposażoną pod kątem jazdy autonomicznej naczepą podkontenerową firmy Broshuis.

Po minięciu przez zestaw bramki terminalu CTA kierowca przesiadał się na miejsce pasażera, a jego miejsce zajmował inny kierowca, znający specyficzne funkcje pojazdu związane z jazdą autonomiczną. Musiał on być na pokładzie ze względów prawnych i gdyby zaszła taka potrzeba – mógł interweniować przejmując kontrolę nad pojazdem. Gwarantowało to absolutne bezpieczeństwo wszystkim osobom zaangażowanym w bieżące operacje terminalowe przez cały czas.

W drugim etapie zestaw poruszał się autonomicznie po terminalu w ruchu mieszanym z innymi użytkownikami dróg, manewrując samodzielnie do właściwej pozycji na pasie składowania blokowego. Istotnym elementem testu było również autonomiczne precyzyjne manewrowanie w celu zajęcia prawidłowej pozycji parkingowej. Po przeładunku kontenerów droga powrotna do bramki kontrolnej była również samodzielna, a poza obszarem terminala kontrolę ponownie przejmował kierowca z firmy spedycyjnej Jakob Weets e.K.

Kierowca ciężarówki kontenerowej opuszcza ciężarówkę po przybyciu do bramki kontrolnej CTA i robi przewidzianą przerwę w prowadzeniu pojazdu, a ciężarówka autonomicznie dostarcza swój kontener do określonego miejsca rozładunku na terenie terminalu (fot. MAN Truck & Bus)
Nad wszystkim musiało czuwać odpowiednie oprogramowanie sterujące a jazdę autonomiczną umożliwiały układy wykonawcze kontrolujące np. pracę silnika, hamulców czy układu kierowniczego (fot. MAN Truck & Bus)
Przystosowanie zestawy składającego się z ciągnika siodłowego MAN TGX 18.500 oraz naczepy podkontenerowej Broshuis do jazdy autonomicznej wymagały m.in. doposażenia obu pojazdów w specjalistyczne czujniki, np. radarowe lub laserowe (lidar) umożliwiające precyzyjną detekcję otoczenia (fot. D. Piernikarski)
Fot. D.Piernikarski

Logistyka 4.0 puka do drzwi – wnioski z projektu
Jak wiadomo, terminale kontenerowe działają przez całą dobę, 360 dni w roku. Jednak bezpieczna integracja autonomicznych ciężarówek z procesami terminalowymi jest dużym wyzwaniem, ponieważ transporty autonomiczne i klasyczne przeplatają się ze sobą. Wykorzystany do zadania MAN TGX 18.500 przejechał w trybie autonomicznym ponad 5000 km. Projekt Hamburg TruckPilot wykazał, że automatyzacja samochodowego transportu towarowego nie jest już marzeniem przyszłości, ale można ją efektywnie i bezpiecznie zintegrować z określonymi procesami logistycznymi klienta. To ważny krok przed szerszym wprowadzeniem pojazdów autonomicznych.

Projekty pilotażowe, takie jak Hamburg TruckPilot, dowodzą, że korzystanie z autonomicznych samochodów ciężarowych jest technologicznie wykonalne i można je skutecznie zintegrować z procesami logistycznymi. Autonomiczna jazda zmieni zasady gry w transporcie. W ścisłej współpracy z klientami i partnerami testujemy praktyczne rozwiązania automatyzacji w celu przygotowania autonomicznych samochodów ciężarowych do produkcji seryjnej od 2030 r.” – tak dr Frederik Zohm, członek zarządu MAN ds. badań i rozwoju skomentował wyniki projektu.

Zastosowana w autonomicznym TGX technologia czujników, systemy wykrywania otoczenia i automatyzacji idealnie współdziałały z innymi ręcznie sterowanymi ciężarówkami poruszającymi się równocześnie po terminalu kontenerowym. Podczas testowych jazd partnerzy projektu zgromadzili też wiele danych, które pozwolą m.in. na przygotowanie autonomicznych ciągników MAN do samodzielnej jazdy również poza terenami zamkniętymi.

Podczas przejazdów między terminalem kontenerowym, a terenem portowym na 70-kilometrowym odcinku autostrady A7, zgromadzono wiele danych, które pozwolą m.in. na przygotowanie autonomicznych ciągników MAN do samodzielnej jazdy również poza terenami zamkniętymi (fot. MAN Truck & Bus)

Ustawa o autonomicznej jeździe
Jest to coraz bardziej realne, ponieważ w lipcu 2021 r. Republika Federalna Niemiec stała się pierwszym krajem, który uchwalił ustawę o autonomicznej jeździe. Ustawa reguluje i ogólnie zezwala na korzystanie z pojazdów autonomicznych (autonomia poziomu 4) w określonych obszarach operacyjnych, takich jak ruch między terminalami logistycznymi. Wszystkie przejazdy muszą być jednak stale monitorowane przez nadzorcę technicznego znajdującego się w kabinie pojazdu.

W transporcie towarowym autonomiczne ciężarówki niosą ze sobą cały szereg zalet. Mają one potencjał, aby transport był bardziej wydajny, opłacalny, niezawodny, zrównoważony, a przede wszystkim bezpieczniejszy. W przypadku logistyki kontenerowej (wpisującej się w ideę Logistyki 4.0 i Przemysłu 4.0) poruszające się samodzielnie ciężarówki stanowią ważny element. Są również rozwiązaniem na brak kierowców, który coraz częściej sprawia problemy wielu firmom transportowym.

Aby przyspieszyć automatyzację, firma MAN Truck & Bus planuje uruchamiać kolejne projekty współpracy na rzecz rozwoju autonomicznego transportu między węzłami. Od połowy dekady można sobie wyobrazić pierwsze testy użytkowe samojezdnych samochodów ciężarowych MAN zintegrowanych z procesami operacyjnymi firm klientów. Celem jest przygotowanie autonomicznie jeżdżących samochodów ciężarowych jako rozwiązań seryjnych od 2030 r. W połączeniu z bezemisyjnymi napędami mogą one nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo i wydajność logistyki, ale także wnieść istotny wkład w transport towarowy o zminimalizowanej emisji CO2.

Prezentacja projektu Hamburg TruckPilot na konferencji prasowej 13 października br. podczas Światowego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS World Congress) w Hamburgu (fot. D.Piernikarski)