Branża motoryzacyjna to system naczyń połączonych. Stąd też pandemia wywołana przez koronawirusa SARS-CoV-2 dotyka nie tylko producentów części, ale również firmy zajmujące się ich dystrybucją, a także przedsiębiorstwa świadczące usługi serwisowania i naprawy pojazdów.
Badanie przeprowadzone przez portal MotoFocus.pl na zlecenie Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) pokazuje jak producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych, a także warsztaty radzą sobie w obecnej sytuacji. Przypomnijmy, że badanie producentów i dystrybutorów części odbyło się 21–24 marca, zaś warsztatów motoryzacyjnych w dniach 18–20 marca.
W części trzeciej prezentujemy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród warsztatów motoryzacyjnych. W części pierwszej przedstawiliśmy wyniki badania sondażowego wśród producentów części motoryzacyjnych, a w części drugiej dla dystrybutorów części motoryzacyjnych.
Grupa badanych: Warsztaty motoryzacyjne
Zdecydowana większość warsztatów to mikro i małe przedsiębiorstwa, które swojej pracy nie mogą wykonywać „z domu”. Widoczny spadek popytu na ich usługi może je bardzo szybko doprowadzić do utraty płynności finansowej, co w efekcie może spowodować likwidowanie działalności i umacnianie się tzw. szarej strefy nieponoszącej żadnych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Już z początkiem trzeciego tygodnia marca br. aż 93,3% warsztatów odczuło spadek klientów w związku z pandemią. Najwięcej, bo niemal równo połowa przyznała, że straciła więcej niż 50% klientów.
Mimo trudności większość dystrybutorów kontynuuje swoją działalność. Póki co ok. 80% warsztatów nie odnotowuje zatem poważnych problemów z dostępnością czy dostawami części.
Oczywiście bieżąca sytuacja jest nowa dla wszystkich i trudno przewidzieć co jeszcze może się wydarzyć. Niemniej jednak biorący udział w badaniu przedstawiciele warsztatów są pesymistycznie nastawieni do obecnej rzeczywistości. Niemal połowa uznała, że odczuwa wyraźne spowolnienie, a prawie 30% badanych określiło stan swojej firmy jako walkę o przetrwanie.
Z badania wynika również, że 85% warsztatów podjęło działania mające na celu zabezpieczenie pracowników i klientów przed zarażeniem wirusem. 94,6% warsztatów ograniczyło godziny świadczenia usług w celu redukcji kosztów.
W trosce o należyte funkcjonowanie pojazdów wykorzystywanych przez lekarzy i służby ratunkowe zaopatrzenia medycznego, w tym aptek, jak również pojazdów zaopatrzenia medycznego, policji, straży pożarnej i wszelkich służb zaangażowanych w zwalczanie wirusa oraz samochodów niezbędnych do zaopatrzenia sklepów między innymi w żywność troska o konieczność ich stałego serwisowania jest bardzo ważna.
Opracowała: Renata Pawliszko