Raport: Dystrybutorzy i producenci części w czasach pandemii. Część 3

Fot. Pixaby

Branża motoryzacyjna to system naczyń połączonych. Stąd też pandemia wywołana przez koronawirusa SARS-CoV-2 dotyka nie tylko producentów części, ale również firmy zajmujące się ich dystrybucją, a także przedsiębiorstwa świadczące usługi serwisowania i naprawy pojazdów.

Badanie przeprowadzone przez portal MotoFocus.pl na zlecenie Stowarzyszenia  Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) pokazuje jak producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych, a także warsztaty radzą sobie w obecnej sytuacji. Przypomnijmy, że badanie producentów i dystrybutorów części odbyło się 21–24 marca, zaś warsztatów motoryzacyjnych w dniach 18–20 marca.

W części trzeciej prezentujemy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród warsztatów motoryzacyjnych. W części pierwszej przedstawiliśmy wyniki badania sondażowego wśród producentów części motoryzacyjnych, a w części drugiej dla dystrybutorów części motoryzacyjnych.

Grupa badanych: Warsztaty motoryzacyjne

Zdecydowana większość warsztatów to mikro i małe przedsiębiorstwa, które swojej pracy nie mogą wykonywać „z domu”. Widoczny spadek popytu na ich usługi może je bardzo szybko doprowadzić do utraty płynności finansowej, co w efekcie może spowodować likwidowanie  działalności i umacnianie się tzw. szarej strefy nieponoszącej żadnych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Już z początkiem trzeciego tygodnia marca br. aż 93,3% warsztatów odczuło spadek klientów w związku z pandemią. Najwięcej, bo niemal równo połowa przyznała, że straciła więcej niż 50% klientów.

Fot. MotoFocus.pl

Mimo trudności większość dystrybutorów kontynuuje swoją działalność. Póki co ok. 80% warsztatów nie odnotowuje zatem poważnych problemów z dostępnością czy dostawami części.

Fot. MotoFocus.pl

Oczywiście bieżąca sytuacja jest nowa dla wszystkich i trudno przewidzieć co jeszcze może się wydarzyć. Niemniej jednak biorący udział w badaniu przedstawiciele warsztatów są pesymistycznie nastawieni do obecnej rzeczywistości. Niemal połowa uznała, że odczuwa wyraźne spowolnienie, a prawie 30% badanych określiło stan swojej firmy jako walkę o przetrwanie.

Fot. MotoFocus.pl

Z badania wynika również, że 85% warsztatów podjęło działania mające na celu zabezpieczenie pracowników i klientów przed zarażeniem wirusem. 94,6% warsztatów ograniczyło godziny świadczenia usług w celu redukcji kosztów.

W trosce o należyte funkcjonowanie pojazdów wykorzystywanych przez lekarzy i służby ratunkowe  zaopatrzenia medycznego, w tym aptek, jak również pojazdów zaopatrzenia medycznego, policji, straży pożarnej i wszelkich służb zaangażowanych w zwalczanie wirusa oraz samochodów niezbędnych do zaopatrzenia sklepów między innymi w żywność troska o konieczność ich stałego serwisowania jest bardzo ważna.

Opracowała: Renata Pawliszko