Raport: Dystrybutorzy i producenci części w czasach pandemii. Część 2

Fot. Pixaby

Branża motoryzacyjna to system naczyń połączonych. Stąd też pandemia wywołana przez koronawirusa SARS-CoV-2 dotyka nie tylko producentów części, ale również firmy zajmujące się ich dystrybucją, a także przedsiębiorstwa świadczące usługi serwisowania i naprawy pojazdów.

Badanie przeprowadzone przez portal MotoFocus.pl na zlecenie Stowarzyszenia  Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) pokazuje jak producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych, a także warsztaty radzą sobie w obecnej sytuacji. Przypomnijmy, że badanie producentów i dystrybutorów części odbyło się 21–24 marca, zaś warsztatów motoryzacyjnych w dniach 18–20 marca.

W części drugiej prezentujemy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród dystrybutorów części motoryzacyjnych. Dodajmy, że w części pierwszej przedstawiliśmy wyniki badania sondażowego wśród producentów części motoryzacyjnych, a w części trzeciej zaprezentujemy opinie zebrane w grupie przedstawicieli warsztatów.

Grupa badanych: Dystrybutorzy części motoryzacyjnych

Dystrybutorzy części motoryzacyjnych, choć jeszcze nie mają problemów z zaopatrzeniem warsztatów, również bardzo silnie odczuwają wpływ rozprzestrzeniania się koronawirusa na ich działalność. Oddolnie zadziałał tutaj łańcuch powiązań. Mniejszy popyt na usługi napraw i serwisowania wśród klientów pozostających zgodnie z zaleceniami w domu, powoduje finalnie mniejszy popyt na części oferowane przez dystrybutorów. Badani  o wyniki sprzedaży w najbliższym czasie – nie mają złudzeń i w zdecydowanej  większości spodziewają się dużych spadków sprzedaży.

Fot. MotoFocus.pl

Podobnie jak w przypadku producentów części, także dystrybutorów i hurtownie zapytano o szacowany obrót w marcu.

Fot. MotoFocus.pl

Z zaprezentowanych danych wynika wyraźnie, że obecnie spadki są bardzo znaczące – ponad 35% ankietowanych wskazało na straty w wysokości 20–40%, a prawie 29% wskazało na spadki rzędu 40–60%. Warto przy tym pamiętać, że ograniczenia związane ze stanem epidemiologicznym wprowadzono w połowie miesiąca, zaś stan epidemii 20 marca br.

Im dłużej potrwa kryzys, tym większa liczba dystrybutorów oraz hurtowni będzie zmuszona do redukowania etatów. W kwestii tak wrażliwej jak zatrudnienie tylko 19% badanych twierdzi, że nie zamierza zwalniać pracowników, nawet jeżeli trudna sytuacja potrwa dłużej niż 3 miesiące.

Fot. MotoFocus.pl

Najczęściej wskazywane odpowiedzi na pytanie o planowane działania antykryzysowe to ograniczenie nakładów na rozwój inwestycji. Niestety brak środków na inwestycji dotknie wiele firm, bo w efekcie doprowadzi do pogłębienia trudnej sytuacji innych podmiotów świadczących dla nich usługi czy sprzedających swoje produkty. Co trzeci z respondentów deklaruje przyjrzenie się wynagrodzeniom swoich pracowników.

Fot. MotoFocus.pl

Oprócz tego 54% dystrybutorów części motoryzacyjnych w trosce o zdrowie pracowników wdrożyło pracę w systemie home office – dotyczy to głownie działów sprzedaży, zamówień obsługi technicznej i księgowości. Dodatkowo aż 74% dystrybutorów doświadcza problemów z brakiem zaopatrzenia lub niewystarczającym zaopatrzeniem ze strony producentów części.

Sytuacja wydaje się patowa jeśli zestawimy ze sobą znacznie zmniejszony popyt ze strony warsztatów motoryzacyjnych i brak właściwego zaopatrzenia w części samochodowe, gdyż prowadzi to do utraty płynności finansowej firm. Dlatego tak ważne jest szybkie wdrożenie w życie tzw. tarczy antykryzysowej, ponieważ daje to nadzieję na poprawę sytuacji finansowej warsztatów i spłatę ich zobowiązań wobec dystrybutorów.

Opracowała: Renata Pawliszko