Nagrody Trailer Innovation 2017 w siedmiu kategoriach tematycznych zostały wręczone podczas uroczystej ceremonii, jaka miała miejsce 23 września 2016 r. na trwających w tym czasie targach pojazdów użytkowych IAA 2016 w Hanowerze.
Przyznawana od roku 2002 co dwa lata nagroda Trailer Innovation promuje wyróżniające się pomysły i rozwiązania produktowe producentów naczep, przyczep i nadwozi. W skład międzynarodowego jury wchodzi 14 dziennikarzy z wiodących czasopism branżowych z całej Europy. „Samochody Specjalne” są w tym gronie.
Systemy i rozwiązania praktyczne stosowane w naczepach stają się coraz bardziej inteligentne. Był to wyraźnie zauważalny trend w konkursie Trailer Innovation 2017 – tak oto Jörg Montag, przewodniczący jury, podsumował tegoroczną edycję konkursu. W tym roku do konkursu zgłoszono aż 72 innowacje. Zwycięskie rozwiązania w siedmiu konkursowych kategoriach: nadwozie, podwozie, koncepcja, komponenty, bezpieczeństwo, pojazd inteligentny (Smart Trailer), ekologia (Green Trailer) zostały uhonorowane podczas uroczystej ceremonii 23 września na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA 2016 w Hanowerze. Każda ze zwycięskich innowacji została przedstawiona licznie zgromadzonej publiczności w krótkiej prezentacji wideo, przedstawiciele zwycięzców odebrali specjalne statuetki w postaci naczepy wykonanej ze szczotkowanego aluminium, nagrody wręczał Kay Lindemann – dyrektor zarządzający VDA, Niemieckiego Związku Przemysłu Samochodowego (konkurs Trailer Innovation jest objęty ścisłym patronatem VDA).
Zwycięskie innowacje w skrócie
Zmiana zwyczajów konsumenckich, polegająca na coraz częstszych zakupach internetowych, doprowadziła do innowacji w konstruowaniu naczep i zabudów. Chcąc usprawnić proces detalicznej dystrybucji żywności w obszarach miejskich, realizowanej najczęściej samochodami dostawczymi, firma Kiesling opracowała HD Flitzer – jest to specjalnie wyposażone nadwozie chłodnicze. Istotą jest możliwość sekwencyjnego za- i rozładunku chłodni bez konieczności wchodzenia do jej wnętrza. Rozwiązanie to zwyciężyło w kategorii nadwozie.
Innowacyjnym pomysłem, który postanowiła wdrożyć firma SAF-Holland, jest IntraTrak – napędzana oś w naczepach samowyładowczych (wywrotkach). Rozwiązanie to zwyciężyło w kategorii podwozie. Włączenie dodatkowego napędu hydraulicznego osi w naczepie następuje wtedy, gdy oś napędowa ciągnika traci przyczepność. Zbędne staje się stosowanie ciężkich ciągników z napędem na 4 koła.
Konkurs Trailer Innovation nie pomija również producentów działających w sektorze przewozów multimodalnych. W kombinowanym transporcie drogowo–kolejowym granicą opłacalności jest obecnie dystans wynoszący co najmniej 400 km. Zastosowanie systemu ładowania kontenerów i nadwozi wymiennych Container Mover, zgłoszonego do konkursu przez szwajcarskiego producenta Innovatrain, zmniejsza ten dystans do zaledwie 60 km. Rozwiązanie to zostało nagrodzone w kategorii koncepcja. System ten jest już skutecznie wykorzystywany w łańcuchu zaopatrzenia sieci supermarketów CoOp w szwajcarskich miastach.
Typowy problem zbyt niskiego ciśnienia powietrza w kołach naczep może być rozwiązany dzięki zastosowaniu systemu Air-Save, przygotowanego przez BPW – zwycięzcę w kategorii komponenty. System na bieżąco monitoruje ciśnienie w każdym z kół i uzupełnia je automatycznie, gdy zachodzi potrzeba.