Budowlane nowości Volvo Trucks

Wytrzymalsze, odporniejsze, trwalsze
Pojazd ze wzmocnionym dolnym przednim pasem podwozia jest bardziej odporny na uszkodzenia i dzięki temu lepiej spisuje się na drogach nieutwardzonych i w trudnych zastosowaniach, takich jak transport budowlany i leśny. Nowy, wzmocniony zderzak dla Volvo FH bazuje na koncepcji przedniego pasa podwozia zastosowanej w budowlanym modelu FMX. Narożniki i osłona dolna są wykonane ze stali o grubości 3 mm. Nad osłoną znajduje się przedni stopień wejściowy, stanowiący integralny element struktury. Zderzak jest wysunięty do przodu o 132 mm, tak aby jako pierwszy wchodził w kontakt z ewentualnymi przeszkodami, chroniąc tym samym inne kluczowe podzespoły, jak np. reflektory główne. Zamocowany wysoko zwiększa kąt natarcia do ponad 20° – w modelach FH wyposażonych w wysokie budowlane podwozie X-High. Zderzak może być uzupełniony o atestowany żeliwny uchwyt do holowania, wytrzymujący obciążenie do 36 t.

Wzmocnienie zderzaka przedniego zwiększa odporność części przedniej kabiny i podwozia na uszkodzenia i dzięki temu lepiej spisuje się na drogach nieutwardzonych i w trudnych zastosowaniach (fot. Volvo Trucks)
Wzmocnienie zderzaka przedniego zwiększa odporność części przedniej kabiny i podwozia na uszkodzenia i dzięki temu lepiej spisuje się na drogach nieutwardzonych i w trudnych zastosowaniach (fot. Volvo Trucks)

Maksymalny technicznie dopuszczalny nacisk na podwójną oś przednią, stosowaną w samochodach ciężarowych Volvo Trucks o dużej ładowności, został zwiększony z 18 do 20 t. Zwiększona nośność osi w sposób bezpośredni przekłada się na większą ładowność pojazdu, co jest szczególnie pożądane w transporcie materiałów budowlanych. Ponadto w przypadku 4-osiowego samochodu ciężarowego o dmc. 32 t pozwala na większą elastyczność sposobu rozmieszczenia ładunku na jego dość długiej przestrzeni ładunkowej. W rezultacie załadunek może trwać krócej, bez ryzyka przekroczenia dopuszczalnych nacisków na osie. Większa nośność osi przedniej poszerza także wybór możliwych do zamontowania żurawi lub innych urządzeń wywierających duży nacisk na przednią sekcję podwozia.
Na wielu rynkach (m.in. w Szwecji) możliwe jest wykorzystywanie zestawów drogowych o dopuszczalnej masie całkowitej zwiększonej do 50–76 t. W celu zaspokojenia zapotrzebowania na podwyższoną ładowność w transporcie drogowym i budowlanym Volvo Trucks wprowadza na rynek pojazdy 5-osiowe w wykonaniu fabrycznym. Wyposażone w podwójną oś przednią o nośności do 20 t oraz potrójną oś tylną o nośności do 36 t samochody te zapewniają klientom zarówno większą ładowność, jak i większą elastyczność załadunku. Doskonale sprawdzają się również jako platforma nośna pompy do betonu lub żurawia o dużym udźwigu, w przypadku których wymagany jest równomierny rozkład nacisku pomiędzy osie. Mimo dużej masy całkowitej naciski jednostkowe na poszczególne osie mieszczą się w dopuszczalnych wartościach, a tym samym wiele z tych pojazdów może samodzielnie poruszać się po drogach publicznych, co znacznie skraca czas dotarcia na miejsce pracy i zwiększa potencjał osiągania dochodu.
Tylne zawieszenie pneumatyczne w połączeniu z przednią osią napędową (Volvo FMX) to kolejna nowość w gamie budowlanych pojazdów Volvo. Zawieszenie pneumatyczne tylnej osi w pojeździe z przednią osią napędową podnosi odczuwalnie komfort jazdy także w pojazdach z napędem na wszystkie koła. O ile zawieszenie mechaniczne jest skuteczne w przypadku największych obciążeń, zawieszenie pneumatyczne ma tę zaletę, że dopasowuje się do ciężaru ładunku. Rezultatem jest bardziej płynna jazda oraz mniejsze zużycie eksploatacyjne pojazdu, zmęczenie kierowcy i degradacja nawierzchni drogi. Mniejszy poziom wstrząsów – zwłaszcza podczas jazdy bez ładunku (a to przecież znaczny czas pracy wywrotek budowlanych) – pozwala kierowcy na utrzymywanie większych prędkości średnich na wyboistych drogach, a tym samym wykonanie większej liczby kursów w ciąg dnia. Poza większym komfortem opracowane przez Volvo Trucks zawieszenie pneumatyczne to również większy prześwit (300 mm) i tym samym mniejsze narażenie podzespołów podwozia na przypadkowe uszkodzenie podczas pokonywania nierówności.
Z kolei zawieszenie pneumatyczne podwójnych osi przednich to rozwiązanie, które docenią przede wszystkim użytkownicy żurawi samochodowych montowanych na podwoziach 8×2, 8×4 oraz 10×4. Miechy pneumatyczne dają możliwość obniżenia wysokości pojazdu przez wybór podwozia o średniej wysokości. Oczywiście dopełnieniem zestawu musi być również pneumatyczne zawieszenie osi tylnych. W przypadku pojazdów z pełnym zawieszeniem pneumatycznym nośności podwójnych osi przednich to 16 lub 18 t.

Opracował Dariusz Piernikarski