Budowlane nowości Volvo Trucks

W lżejszych segmentach masowych znajduje się model FL 4×4 (dmc. do 18 t) oraz FE (dmc. 26 t). Tak duży wybór produktów, przy wsparciu rozległej sieci serwisowej i nowoczesnych usług podnoszących dyspozycyjność, znacznie zwiększa możliwość tworzenia indywidualnych, a przy tym bezpiecznych i efektywnych rozwiązań dla klientów (fot. Volvo Trucks)
W lżejszych segmentach masowych znajduje się model FL 4×4 (dmc. do 18 t) oraz FE (dmc. 26 t). Tak duży wybór produktów, przy wsparciu rozległej sieci serwisowej i nowoczesnych usług podnoszących dyspozycyjność, znacznie zwiększa możliwość tworzenia indywidualnych, a przy tym bezpiecznych i efektywnych rozwiązań dla klientów (fot. Volvo Trucks)

Przyjrzymy się najważniejszym ze wspomnianych innowacji nieco dokładniej, choć i tak na omówienie interesujących szczegółów technicznych zabrakło miejsca…

Automatyczna kontrola trakcji
Volvo Trucks jest pierwszym na świecie producentem samochodów ciężarowych, który oferuje możliwość automatycznego załączania napędu osi przedniej w przypadku, gdy tylne koła tracą przyczepność na śliskim lub miękkim podłożu. Automatyczny system kontroli trakcji Volvo należy do standardowego wyposażenia modelu FMX w konfiguracjach 4×4, 6×6 oraz 8×6.
Załączenie napędu na przednią oś następuje podczas jazdy i to tylko tymczasowo, gdy jest to rzeczywiście potrzebne. W tradycyjnych rozwiązaniach, aby zminimalizować ryzyko ugrzęźnięcia w terenie, wielu kierowców załącza napęd na przednią oś z dużym wyprzedzeniem, jeszcze przed pojawieniem się realnego zagrożenia. Zwiększa to opory ruchu, podnosi straty w układzie napędowym i niekorzystnie odbija się na zużyciu paliwa i trwałości komponentów układu napędowego oraz opon. Automatyczny system kontroli trakcji, który obecnie stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową, jest od dłuższego już czasu stosowany przez Volvo CE w ich wozidłach przegubowych.
W rozwiązaniu tym wykorzystywane są czujniki prędkości obrotowych kół jezdnych, komputer sterujący wykrywa różnice prędkości obrotowych poszczególnych kół i steruje układem napędowym. Sprzęgło kłowe załącza napęd na przednią oś w czasie krótszym niż pół sekundy. W porównaniu z konwencjonalnym stałym napędem na wszystkie koła tego typu sprzęgło jest lżejsze i ma mniej części ruchomych. Kierowca ma zawsze możliwość manualnego załączenia blokad mechanizmów różnicowych zarówno w osi tylnej, jak i przedniej.

I-Shift z biegami pełzającymi
Zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift pojawia się w wersji z biegami pełzającymi, co w samochodach ciężarowych wyposażonych w zautomatyzowaną skrzynię biegów daje zupełnie nowe możliwości w zakresie kontrolowania prędkości manewrowej podczas jazdy do przodu lub cofania. Biegi pełzające umożliwiają jazdę z bardzo małą prędkością: od 0,5–2 km/h, co z kolei pozwala na wyjątkowo precyzyjne manewrowanie pojazdem. W połączeniu z właściwie dobranym przełożeniem przekładni głównej możliwe jest rozwinięcie prędkości podróżnej (manewrowej) przy optymalnej prędkości obrotowej silnika, co skutkuje niższym zużyciem paliwa. Skrzynia z biegami pełzającymi to również znacznie lepsze właściwości jezdne i większa zdolność pokonywania wzniesień. W przypadku transportu ładunków ponadnormatywnych I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca w skrajnie trudnych sytuacjach zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 t.
Zależnie od zastosowania pojazdu skrzynia I-Shift jest dostępna w wersji z biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem, z jednym lub dwoma biegami pełzającymi do jazdy w przód, może być również wyposażona w dwa pełzające biegi wsteczne. Przekładnia biegów pełzających jest zintegrowana ze skrzynią biegów. W celu wzmocnienia konstrukcji pod kątem przenoszenia dużych obciążeń część podzespołów wykonano z materiałów o podwyższonej wytrzymałości. W porównaniu ze standardową, wersja z biegami pełzającymi jest dłuższa o 12 cm i waży o 48 kg więcej. Skrzynia I-Shift z biegami pełzającymi jest dostępna w połączeniu z 13- i 16-litrowymi silnikami dla pojazdów Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH i Volvo FH16.
Przełożenie najniższego biegu w wersji z jednym biegiem pełzającym wynosi 19:1 w skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim lub 17:1 w skrzyni biegów z nadbiegiem – w standardowej wersji z biegiem bezpośrednim przełożenie najniższego biegu wynosi 15:1. Przełożenie najniższego biegu w wersji z dwoma biegami pełzającymi wynosi 32:1 zarówno w skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim, jak i z nadbiegiem. Przełożenie najniższego biegu wstecznego w skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim wynosi 37:1.