
Podczas polskiej premiery modelu Ford F-Line zorganizowanej 23 maja br. w łódzkim Centrum Nauki i Techniki przez firmę Q-Service Trucks, na nasze pytania o strategię Ford Trucks w Europie odpowiadał Armağan Hazar – regional director CEE, ME&A & Eurasia Ford Trucks.
Samochody Specjalne: Jakie są najważniejsze założenia strategii Ford Trucks w Europie?
Armağan Hazar: Przewagą Ford Trucks jest wysoka elastyczność. Nasz dział projektowy ściśle współpracuje z klientami, jest bardzo blisko nich. Tak więc jesteśmy w stanie zareagować na zmieniające się oczekiwania znacznie szybciej niż inni producenci. To buduje naszą przewagę konkurencyjną. To jest również podstawą naszej strategii działania w przyszłości, choć mam świadomość, że obecnie pozostajemy nieco z tyłu. Pamiętać należy, że inne marki są obecne na rynku europejskim od bardzo długiego czasu, niektóre od zawsze, a my pojawiliśmy się zaledwie 5 lat temu. Podążamy za naszymi konkurentami, ale jak pokazują to wyniki sprzedaży – robimy to całkiem skutecznie. Jesteśmy na rynku europejskim krótko, ale samochody ciężarowe produkujemy już od ponad 50 lat, mamy więc spore doświadczenie. Naszym atutem jest także nowoczesna fabryka o sporych możliwościach produkcyjnych.
Co może ułatwić firmie Ford Trucks konkurowanie z „Wielką Siódemką” i dążenie do zwiększania poziomu sprzedaży i udziałów rynkowych w Europie?
Pierwszym z wielu atutów jest wspomniana elastyczność i szybkość reakcji. Szybciej dostosowujemy się do zmieniającego się otoczenia biznesowego. Nasi konkurenci działają wolniej. Drugim atutem jest to, że oferujemy produkty o bardzo dobrym stosunku jakości do ceny. Nasze pojazdy nie odbiegają jakościowo od produktów innych marek, ale jednocześnie są konkurencyjne cenowo. Na korzyść Ford Trucks przemawia również koszt własności i użytkowania – to bardzo doceniają nasi klienci. Mamy też bardzo bogatą ofertę okołoproduktową, co ułatwia użytkowanie ciężarówek Ford Trucks.
Myślę, że znaleźliśmy dobry sposób, aby skutecznie zaistnieć na rynku, po 5 latach nasza obecność jest zauważalna, ciężarówki Ford są widoczne na europejskich drogach. Będziemy się dalej rozwijać i zwiększać nasze udziały. Co ważne, dysponujemy już silnym wsparciem w postaci dobrze działającej i stale rosnącej sieci obsługi i sprzedaży.
Czy Ford Trucks nie zwleka za długo z rozpoczęciem sprzedaży pojazdów elektrycznych? Kiedy wersje BEV wejdą na rynek?
Rzeczywiście można by odnieść wrażenie, że Ford Trucks za długo czeka z wprowadzeniem pojazdów elektrycznych. Stale obserwujemy rynek i zauważamy, że sprzedaż samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym nie znajduje się na wcześniej prognozowanych poziomach, jest niższa. Dostosowujemy więc nasze działania do bieżącej sytuacji rynkowej, nie zaprzestając prac nad rozwojem produktu. Nasz plan zakłada rozpoczęcie sprzedaży w przyszłym roku i nie wydaje mi się, żebyśmy się aż tak z tym spóźnili. To się da z pewnością nadrobić, prowadzimy już rozmowy z potencjalnymi klientami, badamy ich oczekiwania, niektórzy z nich testują już elektryczne ciężarówki Forda w realnych warunkach eksploatacji.
Rozwijamy nasze pojazdy, także te z napędem elektrycznym, niektóre działania traktujemy jako priorytetowe. Na przykład wiedząc, że śmieciarki to bardzo dobra opcja dla napędów elektrycznych, koncentrujemy się właśnie na tej linii produktowej. W kolejnym etapie większy nacisk położymy na ciągniki dalekobieżne. Rozwijamy silnik spalinowy zasilany wodorem, choć wiemy, że będzie to zdecydowanie produkt niszowy. Nie możemy jednak pozostać w tyle za konkurencją. Przygotowywane modele elektryczne zostaną pokazane na tegorocznych targach IAA, tak jak i pojazd wyposażony w silnik zasilany wodorem.
Rynek transportowy przechodzi obecnie szybką przemianę, ostateczny wynik tej transformacji wciąż nie jest znany. Teraz w centrum uwagi znajdują się pojazdy z bateryjnym napędem elektrycznym, wkrótce pojawią się seryjne wersje z wodorowym ogniwem paliwowym – to są już zainicjowane kolejne etapy tej podróży, ale na ostateczny wynik musimy zaczekać.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał: Dariusz Piernikarski
