Opracowana przez Volvo Trucks skrzynia biegów I-Shift ma 20 lat

Fot. Volvo Trucks

Ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa, osiągi pojazdu, bezpieczeństwo i komfort kierowcy. 20 lat temu Volvo Trucks wprowadziło na rynek inteligentną zautomatyzowaną manualną skrzynię biegów I-Shift. Do końca 2020 r. sprzedano na całym świecie ponad milion ciężarówek Volvo FH, FH16, FM i FMX wyposażonych w I-Shift.

Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie biegów wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Obecnie skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX. Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa – i tym samym oddziaływania na środowisko naturalne – a także poprawie bezpieczeństwa i właściwości jezdnych w rezultacie zredukowanej emisji hałasu i drgań oraz mniejszego fizycznego obciążenia kierowcy.

Opracowana przez Volvo, skrzynia biegów I-Shift jest w pełni zestrojona z resztą samochodu ciężarowego, jako że wykorzystuje dane pochodzące zarówno z silnika, jak i innych układów pojazdu, dzięki czemu może działać w sposób najbardziej optymalny w poszczególnych zastosowaniach transportowych i konfiguracjach pojazdu. Źródłem sukcesu I-Shift jest jej zdolność do współdziałania z resztą układu napędowego. Ta skrzynia biegów była dopasowywana do silnika i innych podzespołów pojazdu począwszy od fazy projektowej.

Fot. Volvo Trucks

Przez te wszystkie lata Volvo Trucks systematycznie wprowadzało nowe inteligentne funkcje, które zostały docenione przez kierowców, jak i przewoźników. Oto niektóre z nich:

Dwusprzęgłowa I-Shift
W 2014 r. Volvo Trucks zaprezentowało I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłową skrzynię biegów do pojazdu o dużej ładowności, inspirowaną technologią samochodów wyścigowych, dająca poczucie błyskawicznej zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy.

I-Shift z biegami pełzającymi
Kolejny istotny krok przyniósł rok 2016, tym razem w odniesieniu do ciężkich zadań transportowych, wymagających dodatkowej siły napędowej i zdolności pokonywania wzniesień. Wprowadzona wówczas na rynek I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Zastosowane przełożenia biegów pełzających pozwalają na jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie np. na placu budowy, przy współpracy z rozściełaczem asfaltu, czy też podczas transportu dłużycy drzewnej.

Funkcja I-See bazująca na mapach dostępnych w chmurze
I-See to odrębna funkcja, o którą można uzupełnić I-Shift, przeznaczona do analizowania topografii drogi, a następnie wykorzystywania tych informacji w celu wyboru biegu zapewniającego najbardziej ekonomiczną jazdę. Zaktualizowana w 2017 r., I-See ułatwia utrzymywanie stałej prędkości średniej poprzez analizę profilu drogi przed pojazdem, w oparciu o mapy przechowywane w chmurze danych, i wskazywanie I-Shift optymalnego momentu zmiany biegu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej energii, a więc także paliwa.

I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy
Wraz z premierą rynkową nowej gamy samochodów ciężarowych Volvo Trucks o dużej ładowności, w 2020 r., pojawiła się kolejna innowacja: I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy. Ta nowa funkcja pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności użycia przez kierowcę pedału hamulca. Jest szczególnie przydatna w transporcie budowlanym, leśnym i górniczym, zapewniając większą wydajność podczas powtarzalnych manewrów cofania i podjeżdżania do przodu, wykonywanych przy małej prędkości.

Fot. Volvo Trucks

Samochody ciężarowe Volvo najnowszej generacji odznaczają się także jeszcze lepszą niż dotychczas ekonomiką paliwową. Na przykład nowe Volvo FH z technologią I-Save – jak dotąd najbardziej ekonomiczny długodystansowy pojazd ciężarowy – zużywa nawet do 10 procent mniej paliwa. Różnica ta została obliczona poprzez porównanie kosztów oleju napędowego i AdBlue dla wersji I-Save: Volvo FH nowej generacji z silnikiem D13TC Euro 6 step D i pakietem oszczędności paliwa (transport długodystansowy), z odpowiednimi kosztami dla standardowego Volvo FH z silnikiem D13 eSCR Euro 6 step D bez pakietu oszczędności paliwa (transport długodystansowy). Rzeczywista ekonomika paliwowa zależy od wielu czynników, m.in. takich jak doświadczenie kierowcy, wykorzystanie tempomatu, specyfikacja pojazdu, stopień załadowania pojazdu, topografia drogi i warunki atmosferyczne.

To, oczywiście, nie oznacza końca wprowadzania innowacji. I-Shift nadal będzie doskonalona pod kątem pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, ale także odegra ważną rolę w naszej drodze w obszarze elektromobilności.

Fot. Volvo Trucks