Ponadgabaryty: 60-tonowa lokomotywa parowa na naczepie Faymonville VarioMAX

Całkowita masa zestawu z lokomotywą umieszczoną na pokładzie naczepy VarioMAX wyniosła 107 t, a całkowita długość przekraczała 30 m (fot. Faymonville)

Ulmer Eisenbahnfreunde (Przyjaciele Kolei Ulm) to jedno ze stowarzyszeń miłośników kolei, którego celem jest zachowanie zabytkowych obiektów kolejowych w stanie użytkowym. Stowarzyszenie podjęło się zadania, jakim jest restauracja zabytkowej lokomotywy typu BR 86 346. Ostatnie lokomotywy klasy 86 zostały wycofane z eksploatacji przez Deutsche Bahn w 1974 r. Częściowo zdemontowany czarny olbrzym należało przewieźć z portu w Karlsruhe do Ettlingen. Ładunek ważył 60 t.

Pojazdy kolejowe stwarzają szczególne wyzwania dla osób odpowiedzialnych za planowanie transportu. Firma Ehrig Arne KG z Schwarzenbergu ma w tym zakresie bogate doświadczenie i dlatego jest jednym z najbardziej poszukiwanych usługodawców w zakresie tego typu zadań. I to właśnie temu przewoźnikowi powierzono przygotowanie i realizację tego transportu.

Fot. Faymonville

Lokomotywa rozpoczęła swoją podróż na naczepie niskopodwoziowej Faymonville VarioMAX 2+4. Pokład ładunkowy został teleskopowo przedłużony o 1 m. Ponadto zespół Ehrig zainstalował belki podłużne o długości 6000 mm. Cały układ został więc idealnie zaprojektowany do wciągnięcia lokomotywy o długości 13,86 m na naczepę niskopodwoziową za pośrednictwem specjalnej rampy torowej i toru zamontowanego na stałe na wewnętrznym podwoziu pojazdu. Wjazd odbywał się od przodu – łabędzia szyja została odłączona. Całkowita masa zestawu wyniosła 107 t, a całkowita długość zestawu przekraczała 30 m.

Fot. Faymonville
Lokomotywę o długości 13,86 m wciągnięto na naczepę niskopodwoziową za pośrednictwem specjalnej rampy torowej i toru zamontowanego na stałe na wewnętrznym podwoziu pojazdu, załadunek ułatwiła możliwość odpięcia łabędziej szyi (fot. Faymonville)

Naczepy zagłębiane z rodziny VarioMAX o ładowności od 30 t do 135 t to solidna i dobrze przemyślana konstrukcja o optymalnym stosunku ładowności do ciężaru własnego. Naczepy VarioMAX poruszają się na osiach wahliwych z zawieszeniem hydraulicznym o skoku 600 mm. Maksymalny kąt skrętu osi to 60°. Producent oferuje różnorodne wersje wymiennych pokładów ładunkowych, są to m.in. płaskie platformy ładunkowe, pokłady koparkowe, belki zewnętrzne ze stałą lub zdejmowaną podłogą, także poszerzane, pokłady do transportu zbiorników z poszerzaniem hydraulicznym. Naczepy VarioMAX mają odpinany wózek jezdny dolly z osiami wahliwymi (od 1 do 4 osi), może on być domontowany pomiędzy łabędzią szyją a obniżonym pokładem.

Gdy lokomotywa dotarła do miejsca przeznaczenia, w Ettlingen rozpoczęło się zadanie stowarzyszenia Ulmer Eisenbahnfreunde, które chce przywrócić lokomotywie jej pierwotną świetność.

Opracowanie Dariusz Piernikarski

Fot. Faymonville