Ponadgabaryty: Silvasti transportuje 176-tonowe transformatory dla odbudowy infrastruktury energetycznej Ukrainy

Fot. Silvasti

Firma transportowa Kuljetusliike Ville Silvasti w grudniu ub.r. przetransportowała 3 ciężkie transformatory na Ukrainę, aby pomóc w odbudowie infrastruktury energetycznej.

W grudniu 2022 r. fińska firma transportowa Kuljetusliike Ville Silvasti wspólnie z oddziałem Silvasti w Polsce, przeprowadziła specjalną operację transportową, której przygotowanie i realizacja była poufna, a transport odbywał się w czasie kiedy Rosjanie bombardowali ukraińską infrastrukturę energetyczną. Projekt polegał na przetransportowaniu trzech 176-tonowych transformatorów z Rzeszowa w Polsce na Ukrainę.

Fot. Silvasti

Sprzęt
Użyta flota transportowa składała się z 4-osiowego ciągnika Volvo FH 750 8×4, naczepy modułowej Scheuerle InterCombi z 16 liniami osiowymi i 4-osiowego pchacza Mercedes-Benz Actros L 8×4. Całość miała długość 45 m i ważyła 280 t. Transporty realizowane były z zachowaniem najwyższych środków bezpieczeństwa i odgrywały ważną rolę we wspieraniu odbudowy częściowo zniszczonego systemu energetycznego Ukrainy.

Kierowcy zaangażowani w transporty to najbardziej doświadczeni kierowcy w transporcie trafostacji w całej grupie Silvasti – również finowie. Ciągniki i naczepa dostarczono z Finlandii – polski oddział firmy nie dysponuje bowiem na stałe takim sprzętem.

Fot. Silvasti

Przygotowania
Przygotowania do transportu rozpoczęły się w październiku 2022 r., a polska spółka zależna firmy transportowej Kuljetusliike Ville Silvasti, korzystając z wiedzy specjalistycznej i współpracując z lokalnymi władzami przeprowadziła planowanie i opracowanie trasy transportu.

Silvasti ma wieloletnie doświadczenie w transporcie najcięższych transformatorów po drogach całej Europy. Z tego powodu polski klient zaufał ekspertyzie Silvasti w tym wymagającym projekcie. Zezwolenia transportowe zostały przyznane dzięki bezproblemowej współpracy lokalnego oddziału z władzami polskimi i ukraińskimi.

Fot. Silvasti

Ten projekt był wyzwaniem pod wieloma względami, w szczególności pod względem wielkości i ciężaru transportu oraz jego harmonogramu. Wyznaczenie trasy i pozwolenia były potrzebne szybko i na szczęście współpraca z władzami była doskonała. Priorytet nadany temu projektowi zapewnił szybkie tempo prac, a cały czas zajmowali się nim profesjonaliści” – mówi Monika Skawińska-Jorka, kierownik oddziału Silvasti Polska.

Na trasie leżącej na terenie Polski, ze względu na ciężar transportu, konieczne było wykonanie ekspertyz mostowych dla każdego z 30 mostów, które należało pokonać. Na każdym moście wyznaczono i oznaczono tor przejazdu , a same przejazdy przez mosty były nadzorowane przez lokalnych zarządców dróg i niezależnych ekspertów mostowych.

Fot. Silvasti

Kolejnym wyzwaniem w Polsce była wysokość transportu, co oznaczało, że trzeba było ominąć lub zdemontować dziesiątki przeszkód nad drogą. Do transportu użyto zawieszonej naczepy modułowej Scheuerle InterCombi wyposażonej w zawieszenie hydrauliczne, która w krytycznych punktach była opuszczana do najniższego położenia, wówczas wysokość zestawu wynosiła 5,38 m. Największym wyzwaniem pod względem wysokości okazał się dach wiaty na polskim przejściu granicznym, którego nie dało się ominąć. Problem ten rozwiązano poprzez frezowanie asfaltu pod zadaszeniem. Zostało to wykonane przed przejazdem transportu i pozwoliło na płynny przejazd transportów pod punktem krytycznym, mimo że prześwit między transportem a zadaszeniem wynosił zaledwie 10 mm.

Fot. Silvasti
Fot. Silvasti
Fot. Silvasti

Hannu Vuorinen, wiceprezes ds. transportu ciężkiego w firmie Kuljetusliike Ville Silvasti, który nadzorował transport, opisuje: „W ubiegłym roku przewoziliśmy znacznie większe i cięższe transporty, ale dla nas był to najważniejszy projekt transportowy roku. Dzięki naszemu wysoce doświadczonemu i profesjonalnemu personelowi oraz bezproblemowej współpracy międzynarodowej byliśmy w stanie zrealizować go niezawodnie”.

Polski oddział Silvasti Poland jest zrzeszony w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Pracodawców Transportu Nienormatywnego. Projekt tego transportu został nominowany do nagrody ESTA Awards of Excellence 2023 w kategorii “Transport pow. 120 t”.

Silvasti to fińska firma rodzinna specjalizująca się w transporcie ciężkim i ponadgabarytowym oraz logistyce projektowej. Jest to największa nordycka firma w branży, z wieloletnim solidnym doświadczeniem w wymagających transportach międzynarodowych na terenie całej Europy. Kuljetusliike Ville Silvasti szczególnie dobrze radzi sobie w surowych warunkach zimowych.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski

Fot. Silvasti
Fot. Silvasti