MPK Wrocław podpisuje umowę na dzierżawę 100 autobusów miejskich Mercedes-Benz

Fot. Daimler Buses Polska

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu konsekwentnie realizuje plan modernizacji floty autobusowej. Po ogłoszeniu przetargu na dzierżawę nowych pojazdów, firma podpisała umowę z konsorcjum spółek: Daimler Buses Polska oraz Pekao Leasing.

Umowa opiewa na 100 autobusów marki Mercedes-Benz i obejmuje 10 lat dzierżawy, w tym 5 lat pełnej obsługi serwisowej. Dostawa dotyczy 55 szt. 18-metrowych Mercedes-Benz Conecto G, 38 szt. 12-metrowych Mercedes-Benz Citaro oraz 7 szt. 10-metrowych Mercedes-Benz Citaro K. Autobusy będą sukcesywnie dostarczane do wrocławskiej floty w latach 2025-2026.

Mercedes-Benz Conecto G (fot. Daimler Buses Polska)

Zamówienie jest wynikiem ogłoszonego 12 sierpnia 2024 r. przez MPK Wrocław największego w Polsce przetargu na dzierżawę autobusów miejskich. Postępowanie zostało podzielone na dwa zadania i obejmowało dzierżawę 200 fabrycznie nowych, niskopodłogowych, klimatyzowanych pojazdów przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami, spełniających najwyższe standardy emisji spalin.

Mercedes-Benz Citaro (fot. Daimler Buses Polska)

Ofertę złożyło konsorcjum w składzie Daimler Buses Polska Sp. z o. o. (lider konsorcjum) oraz Pekao Leasing Sp. z o. o. (członek konsorcjum). Wykonawca ma dostarczyć 100 sztuk pojazdów i tym samym zagwarantować realizację pierwszego zadania.

“Konieczność zapewnienia tak dużej liczby pojazdów wiąże się z wysokimi kosztami. Przyjęte rozwiązanie, w którym spółka dzierżawi pojazdy, a nie dokonuje ich zakupu, pozwala na rozłożenie kosztów z tym związanych na cały okres dzierżawy, a ich spłata będzie odbywała się w miesięcznych ratach. To podejście zostało już wcześniej zastosowane przez MPK przy dzierżawie części Mercedesów Citaro 2 i Solarisów” – komentuje Witold Woźny, prezes MPK.

Witold Woźny, prezes MPK (fot. MPK Wrocław)

Pozostałe 100 pojazdów, których dostawcy nie wyłoniono w pierwotnym przetargu, zostanie pozyskanych w drodze innego postępowania.

“To bardzo ważny dla nas kontrakt. Nie chodzi tylko o imponującą ilość pojazdów. Autobusy będą dostarczane wraz z finansowaniem i 5-letnim kontraktem serwisowym, co zapewnia klientowi bezpieczeństwo użytkowania i gwarancję dostępności floty, a nas zobowiązuje do wsparcia i zaangażowania przez wiele kolejnych lat – informuje Artur Konarski, prezes zarządu Daimler Buses Polska.

Artur Konarski, prezes Daimler Buses Polska (fot. MPK Wrocław)

100 autobusów marki Mercedes-Benz

Wśród dostarczonych pojazdów mają znaleźć się autobusy typu MEGA, MAXI i MIDI. Wszystkie będą niskopodłogowe, klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Nowe autobusy mają m.in. ergonomiczny rozkład siedzeń i poręczy, klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu, kasowniki z funkcją biletomatu i płacenia kartą, a także porty USB do ładowania smartfonów.

Mercedes-Benz Citaro (fot. Daimler Buses Polska)

W zamawianych autobusach uwzględniono system pętli indukcyjnej, służący wzmacnianiu dźwięku zapowiedzi głosowych dla osób słabo słyszących. Osoby używające aparatów słuchowych, korzystają z wzmocnienia głośności zapowiedzi bez dodatkowych urządzeń i jakichkolwiek dodatkowych działań w swoim aparacie słuchowym.

Ciekawostką jest to, że w przegubowych autobusach  są zaplanowane dwa miejsca typu „Combo” na wózki dziecięce lub wózki inwalidzkie oraz dodatkowe miejsce na wózek dziecięcy, co oznacza, że w jednym czasie mogą jechać dwa wózki inwalidzkie i jeden wózek dziecięcy, lub np. trzy wózki dziecięce. W 12-metrowych Mercedes-Benz Citaro będą dwa miejsca na wózki typu „Combo”, co oznacza dwa wózki inwalidzkie lub dwa wózki dziecięce, które mogą jechać na raz lub po jednym z każdego rodzaju. W modelach Citaro K będzie występować jedno miejsce typu „Combo”.

Mercedes-Benz Citaro K (fot. Daimler Buses Polska)

Nowe autobusy elektryczne dla Wrocławia

Jednocześnie spółka kontynuuje transformację floty w kierunku nisko- i bezemisyjnym. Trwają testy pojazdów wodorowych, a wkrótce do Wrocławia trafi 21 nowych autobusów elektrycznych firmy Solaris Bus & Coach. 28 listopada br. MPK ogłosiło przetarg na zakup kolejnych – 7 autobusów elektrycznych.

>>> Solaris wygrał przetarg na dostawę 21 autobusów elektrycznych do MPK Wrocław <<<

 

Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia (fot. MPK Wrocław)
Fot. Daimler Buses Polska