Neoplan Cityliner Platin zdobywa tytuł “Autokaru Roku 2022” (Coach of the Year 2022)

Neoplan Cityliner Platin – najnowsza edycja specjalna zdobywa prestiżową nagrodę „Coach of the Year 2022” (fot. MAN)

Dziennikarze branżowi z 22 krajów przyznali najnowszemu autobusowi turystycznemu Neoplan Cityliner Platin tytuł “Autokaru Roku 2022” („Coach of the Year 2022”). Jury nagrodziło m.in. ogólną koncepcję autokaru, połączenie efektywności i ekonomiczności użycia, wysoki komfort pracy kierowcy oraz podróży dla pasażerów, bardzo charakterystyczny projekt, jak również innowacyjne systemy bezpieczeństwa

Warto dodać, że Neoplan Cityliner świętuje swoje 50. urodziny. Z tej okazji powstała specjalna edycja o nazwie Platin. Jako że pierwszy model Neoplan Cityliner N 116 jest prekursorem dzisiejszego segmentu autokarów wysokopokładowych.

Coach of the Year 2022
Przewodniczący jury Tom Terjesen wręczył w Monachium nagrodę Andreasowi Tostmannowi, prezesowi zarządu firmy MAN Truck & Bus, oraz Rudiemu Kuchcie, dyrektorowi działu autobusów w MAN Truck & Bus. Szczególne wrażenie na 22 europejskich dziennikarzach branżowych wywarła ogólna koncepcja autokaru, który wyróżnia się ekonomicznością, wysokim komfortem pracy kierowcy oraz podróży dla pasażerów, bardzo charakterystycznym projektem, jak również innowacyjnymi systemami bezpieczeństwa. Nagroda „Coach of the Year” przyznawana jest od trzech dekad i uważana dziś za najważniejsze międzynarodowe wyróżnienie na rynku autokarów.

Jak wyglądały wybory autokaru roku?
Na początku września br. jury złożone z ekspertów zaprosiło czterech producentów autobusów i autokarów z całej Europy do udziału w programie badań i testów „Coach Euro Test”, który został przeprowadzony w słoweńskim mieście Bled. Po dość intensywnym tygodniu testów, m.in. wielu jazdach próbnych i długich analizach technicznych, jury wydało jednoznaczny werdykt, że to właśnie Neoplan Cityliner powinien otrzymać tytuł nowego „Coach of the Year”. Międzynarodowe jury ekspertów było pod szczególnym wrażeniem całości koncepcji, która łączy w sobie ekonomiczność użytkowania, komfort, wygląd i kwestie bezpieczeństwa. „Neoplan Cityliner w wersji Platin zachwycił nas swoją ekonomicznością, a jednocześnie mocą i dynamiką w użyciu” – skomentował przewodniczący jury Tom Terjesen.

Neoplan Cityliner Platin (fot. MAN)

Za co doceniono Neoplana?
Na szczególne wyróżnienie zasługuje mocny układ napędowy z najnowocześniejszym, 6-cylindrowym silnikiem Euro 6, który perfekcyjnie współpracuje z nową, sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF EcolifeCoach 2. Całość została zaprojektowana specjalnie do autobusów średniodystansowych i autokarów, a szczególnie dobrze sprawdza się na wymagających trasach o dużym nachyleniu i ciasnych zakrętach. Ciągłe hamowanie i mocne przyspieszanie wymagają częstej zmiany biegów w bardzo krótkich interwałach czasu. Właśnie w takich okolicznościach skrzynia EcoLifeCoach sprawdza się najlepiej dzięki swojej wysokiej skuteczności. Kolejną niesamowitą cechą jest płynne i efektywne przyspieszanie bez przerw w trakcji podczas zmian biegów.

Dziennikarze docenili również wysokiej jakości przestrzeń kierowcy oraz innowacyjne systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy, które przychodzą z korzyścią zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Wśród tych systemów jest aktywny i elektronicznie regulowany system amortyzacji (MAN Comfort Drive Suspension), system zastępujący fizyczne lusterka (MAN OptiView – pierwszy taki system na świecie montowany w autokarach), a także asystent skrętu z aktywną funkcją ostrzegania i wykrywaniem pieszych, który skutecznie zapobiega wypadkom spowodowanym przez martwe pole.

Model specjalny Neoplan Platin na bazie legendy
Neoplan Cityliner sprawia, że kierowca i pasażerowie mogą podróżować w prawdziwej legendzie wśród autokarów. Ten model został po raz pierwszy zaprezentowany podczas historycznego Tygodnia Omnibusów (Omnibus Week), który odbył się w Monako w 1971 r. Jubileuszowe modele słynnej serii Platin, która była limitowana do 60 pojazdów i wprowadzona na rynek w 1995 r, cieszyły się dość dużym zainteresowaniem. Wtedy okazją była rocznica 60 lat istnienia firmy. W 2006 r, na podstawie modelu będącego ikoną w swojej klasie, czyli autokaru Neoplan Starliner, wprowadzono na rynek nową generację, w której także zastosowano charakterystyczny „ścięty” wygląd. Ten model był dostępny w trzech długościach i szybko stał się popularnym autobusem w całej Europie, oferując wyjątkową jakość. W ciągu 20 lat współpracy z firmą MAN w zakładach produkcyjnych w Stuttgarcie, Pilsting, Plauen i obecnie także w Ankarze powstało prawie 3000 autokarów, co daje łącznie około 8500 szt Neoplan Cityliner w ciągu pięciu dekad.

Z okazji 50. rocznicy powstania tego uznanego modelu, dziś sławę zyskuje nowa, specjalna edycja Neoplan Cityliner, która została oparta o słynną serię Platin z 1995 r. Na pierwszy rzut oka widać dyskretne, platynowe malowanie boków, przodu i tyłu, jak również autorskie logo Platin i inne elementy chromowane, które przypominają tego legendarnego poprzednika. Zaskakuje także dynamiczny wygląd kół, które dają niezwykły efekt wizualny podczas obracania, czyniąc model Cityliner „wyścigówką wśród autokarów”, i to nawet gdy stoi zaparkowany. “Wygląd był z pewnością jednym z wielu elementów, dzięki którym uznaliśmy, że Neoplan Cityliner w pełni zasługuje na nagrodę „Coach of the Year” – powiedział przewodniczący jury Tom Terjesen.

Wnętrze modelu Neoplan Platin
Przestronne wnętrze, nowe fotele z serii Exclusivo z opcjonalnymi zagłówkami, a także gniazda USB i bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych, to pośród wielu innych funkcji wyposażenie, które zapewnia pasażerom komfortową i relaksującą podróż. Poza samym komfortem i wyglądem, istotną rolę w Neoplan Cityliner odgrywają aspekty bezpieczeństwa: liczne i innowacyjne systemy wspomagające prowadzenie i jazdę zapewniają maksymalny poziom bezpieczeństwa pasażerom i samemu kierowcy, jak również innym uczestnikom ruchu drogowego. Przyczynia się do tego również szereg środków ochrony przed Covid-19. Przykładem tego jest wyposażenie autokaru w wewnątrzkabinowy filtr antywirusowy MAN Original. Aktywnie chroni on przed przenoszeniem wirusów dzięki znacznemu zmniejszeniu stężenia związków lotnych.

Kolejne zwycięstwo MAN w konkursie
Już od 1989 r międzynarodowe jury złożone z ekspertów przyznaje co roku tytuły „Bus of the Year” oraz „Coach of the Year” różnym modelom pojazdów. Dziennikarze branżowi z Europy koncentrują się przede wszystkim na aspektach praktyczności i projekcie koncepcyjnym kandydatów zgłaszanych przez producentów do testu porównawczego. Najnowsze wyróżnienie przyznane autobusowi NEOPLAN Cityliner oznacza, że firma MAN Truck & Bus już jedenaście razy mogła dumnie nosić to trofeum dla swoich marek MAN i NEOPLAN, w tym sześć razy za tytuł „Coach of the Year” (lata 2022, 2020, 2006, 2004, 2000, 1994) oraz pięć razy za tytuł „Bus of the Year” (lata 2015, 2005, 1999, 1995, 1990).

Jury konkursu “Bus and Coach of the Year” 22 dziennikarzy branżowych z całego nagrodziło autobus NEOPLAN Citylinertytułem “Coach of the Year 2022”. Podczas wizyty w Monachium przewodniczący Tom Terjesen (w środku) przekazał nagrodę I symboliczną statuetkęprezesowi MAN Truck & Bus AndreasowiTostmannowi,(po prawej) i RudiemuKuchtcie, Head of Business Unit Bus (po lewej) (fot. MAN)