Solaris wygrał przetarg na dostawę 21 autobusów elektrycznych do MPK Wrocław

Solaris Urbino 18 electric (fot. Solaris)

We Wrocławiu pojawią się kolejne zielone linie autobusowe – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu poinformowało o wyborze producenta elektrobusów. Najkorzystniejszą ofertę na realizację przedsięwzięcia zaproponowała spółka Solaris Bus & Coach.

Tabor autobusowy wrocławskiego przewoźnika powiększy się o 12 autobusów elektrycznych typu solo Urbino 12 electric i 9 autobusów przegubowych Urbino 18 electric. Wszystkie autobusy będą wyposażone w nowoczesny system ładowania poprzez pantografy, pompę ciepła do efektywnego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej czy udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

“Wybór producenta naszych nowych elektryków to finał długiego, złożonego procesu planowania i pozyskiwania środków. Już niebawem na wrocławskie ulice wyjedzie 21 nowych, bezpiecznych i ekologicznych autobusów” – mówi Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław.

Urbino 12 electric (fot. Solaris)

Do 13 elektrycznych autobusów eCitaro, które od roku kursują po wrocławskich ulicach, dołączą autobusy elektryczne marki Solaris. Zakup nowych autobusów elektrycznych nie byłby możliwy bez partycypacji środków zewnętrznych, które MPK pozyskało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu KPO.

Oferta Solarisa opiewa na kwotę 77.379.284,01 zł, jednak jej zakres jest znacznie szerszy niż tylko dostawa autobusów.

“Za każdym razem gdy przeprowadzamy tak duże projekty, upewniamy się, że są robione z głową. W tym przypadku oznacza to, że zakup autobusów stanowi tylko jeden z elementów przetargu. W ramach przedsięwzięcia przeszkolimy naszych pracowników, rozbudujemy infrastrukturę naszej zajezdni, a także stworzymy nową infrastrukturę ładującą na pętlach linii, po których będą kursować autobusy. Dzięki temu mamy pewność, że nasze elektrobusy pod względem użyteczności w niczym nie będą odbiegać od autobusów spalinowych, jednocześnie będą bardziej ekologiczne i zapewnią lepszy komfort naszym pasażerom” – tłumaczy Witold Woźny, prezes wrocławskiego MPK.

Oprócz zakupu samych pojazdów, przedsięwzięcie obejmuje również:

  • Budowę infrastruktury ładowania. Stacje szybkiego i wolnego ładowania zapewnią sprawną i efektywną obsługę nowych autobusów (dofinansowanie na poziomie 50%). Nowe stanowiska ładujące pojawią się na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej, ale szybka stacja ładująca powstanie również na końcu pętli autobusowej przy Porcie Lotniczym.
  • Szkolenia dla 63 kierowców i 39 pracowników technicznych. Zostaną oni przeszkoleni z zakresu obsługi autobusów elektrycznych i infrastruktury ładowania, co zapewni bezpieczną i efektywną eksploatację nowego taboru.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Krajowego Planu Odbudowy Inwestycja G1.3.2. Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).

Solaris Urbino 18 electric (fot. Solaris)