
Nowe wymogi prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy zmuszają firmy do zmian procedur wewnętrznych. Na przykład w Danii związane jest to z normami emisji zanieczyszczeń z pojazdów pracujących w halach produkcyjnych. Pomocnym rozwiazaniem jest ModulMAX SP-E z elektronicznym układem kierowniczym i hybrydowym modułem napędowym Power Pack Unit (PPU) od Cometto.
To codzienny widok: samobieżne moduły transportowe SPMT wjeżdżają do budynków fabrycznych aby odebrać ciężkie komponenty i przetransportować je do składu na wolnym powietrzu. Jednak w Danii – i z pewnością nie będzie to jedyny kraj – ustawodawca zastrzegł, że pracownicy muszą opuścić zakład produkcyjny podczas takich manewrów. Dotyczy to sytuacji, gdy używane są pojazdy transportowe w których źródłem napędu są silniki spalinowe. Dopiero, gdy hala zostanie odpowiednio przewentylowana, a jakość powietrza zostanie zmierzona, pracownicy mogą wrócić do pracy. Taki proces jest problematyczny dla przedsiębiorców ze względu na czas ograniczony cyklem produkcyjnym i samą opłacalność produkcji.
Firma działająca w duńskiej branży wiatrowej znalazła rozwiązanie na taką sytuację wykorzystując rozwiązanie od Cometto, które uwzględnia obowiązujące przepisy. Teraz do transportu gondoli i generatorów wykorzystywany jest samobieżny moduł transportowy o dużej ładowności. Jest to nowy 6-osiowy ModulMAX SP-E z elektronicznym układem kierowniczym, którego hybrydowy moduł napędowy Power Pack Unit (PPU) jest wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 186 kW (253 KM) i silnik elektryczny o mocy 100 kW z odpowiednim pakietem akumulatorów. Akumulatory są ładowane za pośrednictwem silnika wysokoprężnego podczas jego pracy.

Dzięki tej technologii Cometto partnerzy z branży wiatrowej nie będą już musieli przerywać swoich prac i procesów montażowych. Producent nie tylko dwukrotnie przekroczył umownie uzgodniony, czysto elektryczny zasięg pracy hybrydowego modułu napędowego PPU, ale również poniżej 80 dB(A) zredukował poziom hałasu. Oznacza to, że zgodnie z przepisami pracownicy mogą pracować w hali do ośmiu godzin bez ochrony słuchu w bezpośrednim sąsiedztwie. Jest to sytuacja korzystna dla obu stron: pracowników i pracodawcy. Zainicjowany w duńskiej firmie projekt z pewnością ustanowi precedens w branży wiatrowej!
Projekt został zrealizowany dzięki współpracy Cometto z ProTruck – duńskim przedstawicielem producenta. „Dzięki technologii hybrydowej możliwe jest teraz całkowicie bezemisyjne poruszanie się po hali z akumulatorem i silnikiem elektrycznym” – wspomina Joachim Kolb, kierownik sprzedaży w Cometto i dodaje: „A gdy zestaw transportowy dotrze na zewnątrz, kierowca może przełączyć się na silnik wysokoprężny za dotknięciem przycisku, a następnie pokonać duże odległości korzystając z napędu spalinowego. A jeśli potrzeba jeszcze więcej mocy, silnik wysokoprężny może być dodatkowo wspomagany silnikiem elektrycznym — tak jak w Formule 1”.
Opracowanie: Dariusz Piernikarski
