Frigo Logistics testuje elektryczny model Scania 25P w dostawach ostatniej mili

Fot. Scania Polska

Scania 25P B4x2NB to samochód elektryczny o zasięgu do 250 km przeznaczony do realizacji zadań typowych dla dystrybucji miejskiej. Jego najważniejsze zalety, to m.in. zerowa (niemal) emisja, bardzo niski poziom generowanego hałasu i możliwość pracy w porze nocnej. Na przełomie sierpnia i września br. testy dostaw z wykorzystaniem tego pojazdu przeprowadzała firma Frigo Logistics – wiodący operator logistyczny produktów głęboko mrożonych i farmaceutycznych.

Transport jest jednym z głównych źródeł emisji dwutlenku węgla globalnie, gdyż 4,5 mln pracujących ciężarówek i naczep chłodni emituje aż (!) 53 mld ton CO2 rocznie. Elektryfikacja flot, to jeden ze sposobów na ograniczenie jego emisji. Takie działanie podejmuje firma Frigo Logistics, która na przełomie sierpnia i września br. przeprowadzała testy dostaw ostatniej mili z wykorzystaniem w 100% elektrycznego podwozia do dystrybucji Scania 25P 6×2. Zasilana bateriami Scania realizowała dostawy terenie aglomeracji śląskiej z centrum dystrybucyjnego w Czeladzi.

>>> W tym linku nasz test modelu Scania 25P B4x2NB <<<

Z uwagą śledzimy postępującą elektryfikację pojazdów ciężarowych. We Frigo Logistics zależy nam na działaniu w sposób zrównoważony i ekologiczny, dlatego wiążemy z tym procesem duże nadzieje. Wdrożenie floty elektrycznej w naszej branży jest jednak szczególnie trudne, gdyż transport produktów głęboko mrożonych wymaga kontrolowanych, ujemnych temperatur i bezwzględnego zachowania łańcucha chłodniczego. Do tego niezbędne są niezawodne rozwiązania o dużej mocy. Dzięki współpracy z firmą Scania Polska, mamy okazję, by przekonać się, jak flota elektryczna sprawdza się w praktyce w naszym biznesie” – mówi Krzysztof Pawlik, dyrektor transportu w spółce Frigo Logistics.

Fot. Scania Polska

Testowany pojazd Scania 25P, to elektryczny samochód dystrybucyjny BEV (BateryElectricVehicle) z zabudową chłodniczą Igloocar o dmc. 19 t, agregatem chłodniczym Carrier Syberia oraz tylnym podestem załadowczym Bär Cargolift. Pojazd jest napędzany przez silnik elektryczny o mocy stałej 230 kW/310 KM (295 kW moc szczytowa) i momencie obrotowym 2200 Nm.

Źródłem energii jest 9 akumulatorów trakcyjnych o łącznej pojemności 300 kWh. Rozstaw osi wynoszący 5550 mm pozwala na wygodne rozmieszenie poszczególnych baterii wzdłuż podłużnic ramy pojazdu. Maksymalny zasięg deklarowany przez producenta wynosi 250 km, oczywiście jest to wartość zależna od warunków zewnętrznych (zwłaszcza temperatury otoczenia), konfiguracji terenu i stylu jazdy kierowcy – zwłaszcza jego umiejętności wykorzystania odzysku energii podczas toczenia się i hamowania.

Zasięg pozwala na dostawy do punktów odbioru znajdujących się w obrębie aglomeracji śląskiej. Pojazd jest ładowany przy pomocy mobilnej ładowarki Plug Charger GO o mocy 30 kW.

Frigo Logistics dostarcza produkty wymagające kontrolowanych temperatur do ponad 4500 punktów w całej Polsce. Firma ma dziesięć centrów dystrybucyjnych, a obecne jest w trakcie realizacji planu inwestycyjnego o wartości 200 mln zł, który zwiększy możliwości dystrybucyjne w najbliższych latach.

Fot. Scania Polska