Solaris liderem europejskiego rynku autobusów bezemisyjnych

Fot. Solaris

Solaris w roku 2021 sprzedał łącznie 1492 pojazdy, w tym 6 autobusów marki Vectia. Przychody spółki wyniosły 721 mln euro, a firma została liderem europejskiego rynku autobusów bezemisyjnych z udziałem 15,1%.

Mimo trwającej w 2021 r. pandemii, która miała istotny wpływ na wiele gałęzi gospodarki, firma Solaris odnotowała solidne wyniki sprzedażowe i finansowe, generując przychody na poziomie 721 mln euro. Solaris umocnił w Europie swoją pozycję jako lidera w segmencie autobusów elektrycznych, dostarczając w 2021 r. łącznie 400 autobusów elektrycznych i wodorowych. Oznacza to, że w okresie od roku 2012 do końca 2021 to Solaris jest największym europejskim dostawcą bezemisyjnych autobusów miejskich ze skumulowanym udziałem na poziomie 15,5% w tym segmencie. Firma Solaris oprócz czołowej pozycji w Europie w obszarze autobusów bateryjnych, hybrydowych, CNG i wodorowych jest także największym europejskim dostawcą trolejbusów. W ub. r. sprzedano łącznie 119 trolejbusów Solaris Trollino 12 i 18.

Solaris na topie
Łącznie w roku 2021 firma sprzedała 1492 pojazdy, z czego pojazdy nisko- i bezemisyjne, tj. elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy, stanowiły 41% całkowitej sprzedaży. Solaris 19. rok z rzędu został liderem rynku niskopodłogowych autobusów miejskich w Polsce z udziałem 63,7%. Wart odnotowania jest fakt, że Solaris w ubiegłym roku sprzedał aż 54 autobusy wodorowe na rynek włoski, niemiecki, holenderski i szwedzki.

Łącznie w roku 2021 firma Solaris Bus & Coach sprzedała 1492 pojazdy, z czego autobusy nisko- i bezemisyjne, tj. elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy, stanowiły 41% całkowitej sprzedaży (fot. Ł. Bera)

Najważniejsze kontrakty
Wśród największych wygranych kontraktów Solarisa w 2021 r., w tym także tych częściowo lub całkowicie zrealizowanych, można wymienić:

  • kontrakt na dostawę łącznie 123 autobusów elektrycznych do Rumunii – cały kontrakt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem do końca 2022 r.,
  • kontrakt na dostawę łącznie aż 250 autobusów Solaris Urbino 12 napędzanych sprężonym gazem ziemnym dla EMT Madryt; dostawy autobusów rozpoczęły się w roku 2021, a ich zakończenie zaplanowane jest na 2023 r.,
  • zamówienie na dostawę 24 autobusów Solaris Urbino electric dla TMB Barcelona, które trafią do stolicy Katalonii do końca 2022 r.,
  • kontrakt na dostawę 100 autobusów miejskich napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) dla estońskiego przewoźnika Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT) z Tallina. 75 zamówionych w ub. r. autobusów to Solaris Urbino 12 CNG, a 25 to przegubowe Solarisy Urbino 18 CNG. Zakończenie dostaw planowane jest na rok 2022. Już w roku 2022 TLT skorzystało z zapisanej w warunkach kontraktu opcji domówienia kolejnych 50 autobusów gazowych,
  • zamówienie na 161 hybrydowych (spalinowo-elektrycznych) Urbino 12 dla Opérateur de Transport de Wallonie (OTW), operatora transportu publicznego we francuskojęzycznej części Belgii. Pojazdy trafią do Namur, Liège oraz Charleroi w 2022 r.,
  • kontrakt na dostawę 24 autobusów Urbino 12 electric wraz z infrastrukturą ładowania do Ostrawy podpisaną z przewoźnikiem Dopravní Podnik w Ostrawie (DPO). Warte odnotowania jest to, że to pierwsze zamówienie na autobusy elektryczne z Czech, które są jednym z kluczowych rynków Solarisa. Do tej pory firma dostarczała tam autobusy spalinowe, gazowe, a także trolejbusy. Zakończenie dostaw planowane jest na rok 2022.
(fot. Solaris)

Technologia wodorowa
Na początku roku 2021 Solaris przystąpił do Europejskiego Sojuszu na Rzecz Czystego Wodoru (European Clean Hydrogen Alliance), będącego inicjatywą Komisji Europejskiej. Sojusz na rzecz Czystego Wodoru jest jednym z kroków, jakie Unia Europejska podejmuje, aby zbudować pozycję światowego lidera w produkcji i wykorzystaniu wodoru w przemyśle oraz w energetyce, a także jednym z elementów dochodzenia do neutralności węglowej w roku 2050.

Technologia wodorowa to w przypadku Solarisa nie tylko zapowiedź przyszłego rozwoju, ale obszar, który już teraz przekłada się na konkretne zamówienia i generuje przychody. Tylko w 2021 r. firma dostarczyła łącznie 54 bezemisyjne autobusy wodorowe i podpisała kolejne zamówienia na dostawę autobusów wodorowych, m.in. na rynek niemiecki – 12 autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen zostanie dostarczonych do spółki In-der-City-Bus, odpowiedzialnej za komunikację miejską we Frankfurcie.

W 2021 r. firma Solaris dostarczyła łącznie 54 bezemisyjne autobusy wodorowe (fot. Ł. Bera)

Nowości produktowe
W 2021 r., nie mogąc brać udziału w tradycyjnych targach i innych wydarzeniach promocyjnych, Spółka postawiła na prezentację swojego najnowszego produktu w formule online. Internetowa premiera autobusu elektrycznego Solaris Urbino 9 LE electric odbyła się 30 września. Wprowadzając na rynek kolejny autobus, który spełnia wymagania zarówno klasy I jak i II, producent kontynuuje rozwój oferty elektrycznych pojazdów mogących z powodzeniem obsługiwać ruch nie tylko w mieście, ale i transport podmiejski.

W 2021 r., oprócz zaprezentowania nowego autobusu elektrycznego w klasie midi, Solaris utrzymywał prace związane z opracowaniem i wdrożeniem autobusu z napędem elektrycznym o długości 18 m, który do napędu wykorzystywać będzie wodorowe ogniwo paliwowe nowej generacji. Poza nowym ogniwem autobus zostanie wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu wykorzystania wodoru jako paliwa. Ruszyły również prace nad budową dwóch prototypów, których zakończenie zaplanowane jest na drugi kwartał 2022. W efekcie Solaris od roku 2022 będzie mieć w swojej ofercie autobusy wodorowe w najczęściej spotykanych długościach w komunikacji miejskiej, tj. 12 i 18 m (przegubowy).

Kontynuowano też prace rozwojowe nad 24-metrowym, dwuprzegubowym autobusem elektrycznym. Projekt ten jest realizowany m.in. w związku z wygranym przetargiem na dostawę 14 sztuk tego modelu do duńskiego Aalborga.

Spółka ma stabilne portfolio przyszłych zamówień, które na koniec roku 2021 wynosiło 1260 pojazdów.

Internetowa premiera autobusu elektrycznego Solaris Urbino 9 LE electric odbyła się 30 września – tym samym producent kontynuuje rozwój oferty elektrycznych pojazdów mogących obsługiwać nie tylko ruch w mieście, ale i transport podmiejski (fot. Ł. Bera)