23 sierpnia br. w Nadarzynie w siedzibie Scania Polska gościł zestaw drogowy składający się z elektrycznego ciągnika Scania 45R połączonego z naczepą Schmitz Cargobull S.BO Express.
Był to jeden z przystanków na trasie pokonywanej w ramach projektu Scania Project45, przebiegającej z Södertälje do Istambułu. Test ten ma w realistyczny sposób przedstawić możliwości i wyzwania związane z prowadzeniem ciężarówki elektrycznej po drogach Europy.
Co ważne, pokonania całej trasy za kierownicą Scanii 45R podjęły się wyłącznie kobiety – 2 szwedzkie truckerki. W samochodzie osobowym towarzyszą im inne 2 panie, odpowiadające za planowanie trasy, przygotowanie filmów i komunikację marketingową podczas spotkań organizowanych podczas przejazdu.
Scania Project45 ma uświetnić 30-letnią współpracę firm Doğuş Otomotiv, Scania oraz VW. Wyjazd z siedziby firmy Scania w Södertälje miał miejsce 21 sierpnia, przyjazd do Istambułu zaplanowano na 4 września, a na trasie przebiegającej przez Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię (odwiedzane miejscowości to m.in. Gdańsk, Warszawa, Bratysława, Budapeszt, Arad, Brasov, Plovdiv, Edirne) zaplanowano m.in. spotkania klientami i szkolenia dla handlowców Scanii.
Ładowanie akumulatorów pojazdu ma się odbywać przede wszystkim na publicznych stacjach ładowania, a jeśli to nie będzie możliwe – w najbliższych serwisach Scanii. Finałem będzie kilkudniowe celebrowanie 30-lecia współpracy firmy Doğuş Otomotiv – wiodącego importera i dystrybutora motoryzacyjnego na rynku tureckim z firmą Scania i Volkswagen.
Przypomnijmy, że elektryczny ciągnik siodłowy Scania 45R z kabiną sypialną CR20N napędzany jest przez centralnie umieszczony silnik elektryczny o mocy 450 kW (3500 Nm), zasilany z baterii akumulatorów o pojemności 624 kWh. Ładowanie baterii trakcyjnych odbywa się na stacjach ładowania o mocy do 365 kW, wyposażonych w złącze CCS II.
Podczas spotkania w Nadarzynie zaprezentowano założenia Scanii Project45, a także w skrócie przedstawiono najważniejsze informacji o ofercie firmy Scania w obszarze elektromobilności. W tym czasie elektryczny ciągnik Scania 45R doładowywał swoje akumulatory trakcyjne na znajdującej się obok siedziby Scanii Polska 4-stanowiskowej stacji ładowania EKOEN, przeznaczonej przede wszystkim dla pojazdów ciężarowych. Po tej ciekawej prezentacji 38-tonowy zestaw wyruszył w kierunku Krakowa.
Autor: Dariusz Piernikarski