
Producenci naczep i modułów transportowych wykorzystywanych w przewozach nienormatywnych przygotowali liczne premiery i modernizacje swoich produktów na targi Bauma 2022. Proponujemy subiektywny przegląd najważniejszych nowości pokazanych przez kilku wiodących producentów: Cometto, Faymonville, Goldhofer, Kässbohrer, Nooteboom oraz Scheuerle (Grupa TII).
Firma Faymonville pokazała na targach 6-osiową naczepa niskopodwoziową MultiMAX z obszerną rynną koparkową, w której dzięki zastosowaniu osi wahadłowych PA-X wysokość załadunku wynosi tylko 790 mm. Innym wariantem naczepy MultiMAX była wersja 4-osiowa z hydraulicznie rozsuwaną platformą ładunkową: szerokość pokładu, za naciśnięciem przycisku, zmienia się w sposób ciągły od 2540 mm do 3200 mm.

Kolejnym eksponatem na targach była naczepa niskopodwoziowa GigaMAX 1+3 wyposażona w oś wahadłową zintegrowaną z łabędzią szyją.
Innym zaprezentowanym pojazdem o wyższej ładowności była niskopodwoziowa naczepa VarioMAX Plus 2+5, w której dzięki obniżonemu pokładowi (tzw. pokład koparkowy) pojazdy gąsienicowe mogą być transportowane w sposób podwieszony z minimalnym prześwitem. Istotnym elementem wyposażenia pojazdu są dołączane osie Joker (powstaje zestaw 3+5), obniżające naciski na osie podczas transportu.


Premierę na Bumie miał również ModulMAX AP-M − mechanicznie sterowany moduł transportowy typu heavy-duty, łączący tryb wspomagania z niezależnym trybem samobieżnym. Osie napędzane można włączać i wyłączać do maksymalnej prędkości 40 km/h, przy czym operator nie musi zatrzymywać konwoju na ten manewr. W połączeniu z dużymi możliwościami trakcyjnymi jest to absolutnie wyjątkowa cecha.

Działając w sektorze energetyki wiatrowej, na takim module można zamontować adapter do przewozu łopat – nawet tych o długości sięgającej 100 m.
Autor: Dariusz Piernikarski
