Nowości chłodnicze Schmitz Cargobull przygotowane na IAA Transportation 2022

Dwuosiowa naczepa chłodnicza S.KO CITY z nadwoziem z paneli FERROPLAST ma wymuszony system skrętu pierwszej, podnoszonej osi oraz elektryczny agregat chłodniczy S.CUe (fot. D. Piernikarski)

Kontynuujemy opis nowości przygotowywanych na wrześniowe targi IAA w Hanowerze, które firma Schmitz Cargobull pokazała przedstawicielom mediów branżowych podczas spotkania w fabryce wywrotek w Gotha. Poniżej najciekawsze rozwiązania dotyczące naczep chłodniczych.

Pod hasłem „Innowacje na rzecz efektywności transportu” zaprezentowano nowe produkty i usługi, które obniżają całkowity koszt posiadania floty. Nowe produkty koncentrują się na aerodynamice w celu zmniejszenia emisji i kosztów, wydajności chłodzenia w transporcie towarowym o kontrolowanej temperaturze, zmniejszeniu masy pojazdu przy jednoczesnym zachowaniu trwałości i wykorzystaniu danych telematycznych w celu zwiększenia wydajności procesu

Opisaliśmy już najważniejszą z premier – była nią nowa naczepa wywrotka Schmitz Cargobull S.KI o masie własnej zmniejszonej o 230 kg. W pojeździe wprowadzono m.in. ramę nowej generacji, przekonstruowano skrzynię ładunkową oraz zmodernizowano podnoszoną elektropneumatycznie tylną belkę przeciwwjazdową.

Czas na skrótowe zaprezentowanie nowości z grupy naczep chłodniczych przygotowywanych przez firmę Schmitz Cargobull na wrześniowe targi IAA w Hanowerze.

Chłodnia S.KO COOL
Chłodnia Schmitz Cargobull S.KO COOL z cyfrowym rejestratorem temperatury i standardowym wyposażeniem w telematykę TrailerConnect od lat sprawdza się w transporcie ładunków w temperaturach kontrolowanych. Tegoroczną nowością jest doposażenie naczepy w zakresie bezpieczeństwa, które odpowiada standardom TAPA TSR1 (TAPA – Transport Asset Protection Associacion, czyli Stowarzyszenie Ochrony Zasobów Transportowanych). Celem było ograniczenie strat w łańcuchu dostaw.

Chłodnia Schmitz Cargobull S.KO COOL z cyfrowym rejestratorem temperatury i standardowym wyposażeniem w telematykę TrailerConnect otrzymała doposażenie w zakresie bezpieczeństwa, które odpowiada standardom TAPA TSR1 (Fot. D. Piernikarski)
Prawie 40% wszystkich klientów wybiera do swoich chłodni dynamiczną ochronę przed uderzeniem z tyłu (Dynamic Ramp Protection DRP 3.0); w nowej, o 60 kg lżejszej wersji stożkowe amortyzatory rolkowe amortyzują uderzenie o rampę jeszcze skuteczniej i bardziej płynnie (fot. D. Piernikarski)

W chłodni został zintegrowany akustyczny system alarmowy połączony w sieć TrailerConnect, który uruchamia alarm w przypadku nieuprawnionego dostępu do naczepy. Ochronę towarów zapewnia też nowy elektroniczny system zamykania drzwi TL4. Dzięki niemu użytkownik automatyzuje sterowanie systemem zamykania drzwi i zwiększa bezpieczeństwo procesu i transportu. Za pośrednictwem portalu TrailerConnect można łatwo zdefiniować strefy (geofencing) za- i rozładunku, w których system automatycznie blokuje lub odblokowuje drzwi. Ponadto, już po zamknięciu drzwi naczepy, w portalu TrailerConnect lub w aplikacji beSmart można jednym kliknięciem aktywować automatyczne ryglowanie systemu TL4. Wszystkie procesy blokowania i odblokowywania są w pełni udokumentowane. Dodatkowo naczepę S.KO COOL można wyposażyć w przewody alarmowe schowane w ścianach bocznych oraz pod dachem, spełniając tym samym potrzeby klientów wykraczające poza TAPA TSR1.

Dopracowano również system dystrybucji powietrza. Podstawowym celem było uniknięcie „gorących punktów” i uproszczenie obsługi. W nowym systemie dystrybucji powietrza rękawy zapewniają połączenie parownika z kanałem powietrznym, a dzięki swojej elastyczności są odporne na uszkodzenia i chronią przed nimi. Przepływ powietrza w naczepie jest zoptymalizowany przez ukierunkowane prowadzenie strumieni pierwotnych i wtórnych w odpowiednio rozmieszczonych kanałach o powiększonym przekroju. Śluzy powietrza powrotnego nad ścianą cyrkulacyjną i po jej bokach zapobiegają mieszaniu się ciepłego i zimnego powietrza i wspomagają jego prawidłową cyrkulację. Nowy system dystrybucji powietrza usprawnił również obsługę chłodni wielotemperaturowych: po ustawieniu przegrody kanały powietrzne zostają przez nią uszczelnione, a dystrybucja powietrza odbywa się tylko w przedniej części przed ścianą działową. Dzięki innowacyjnemu zamocowaniu kanałów powietrznych za pomocą szybkozłączy można je łatwo i higienicznie czyścić. Gwarantowane jest również skuteczne zabezpieczenie ładunku: pionowe belki zabezpieczające ładunek można szybko i łatwo umieścić między kanałami powietrznymi.

Ochronę towarów zapewnia też nowy elektroniczny system zamykania drzwi TL4 z poziomym ryglem w belce dolnej; za pośrednictwem portalu TrailerConnect można łatwo zdefiniować strefy (geofencing) za- i rozładunku, w których system automatycznie blokuje lub odblokowuje drzwi, a w portalu lub aplikacji beSmart można aktywować automatyczne ryglowanie systemu TL4 po przekroczeniu prędkości 30 km/h (fot. D. Piernikarski)

Do swoich chłodni Schmitz Cargobull oferuje dodatkowe wyposażenie, które wspiera bezpieczeństwo pojazdów i towarów. Są to np. migające boczne światła obrysowe pozwalające innym użytkownikom dróg na wczesne dostrzeżenie manewrów skrętu. Prawie 40% wszystkich klientów wybiera teraz dynamiczną ochronę przed uderzeniem z tyłu (Dynamic Ramp Protection DRP 3.0). W nowej wersji stożkowe amortyzatory rolkowe amortyzują uderzenie o rampę jeszcze skuteczniej i bardziej płynnie. To wyposażenie pozwala na zaoszczędzenie prawie 60 kg. Dzięki modułowej konstrukcji tył naczepy można w razie potrzeby doposażyć już po jej zakupie. Zmniejsza to przestoje i koszty w przypadku napraw.

Naczepy Schmitz Cargobull są certyfikowane do przewozu produktów farmaceutycznych (pakiet Pharma). Dzięki temu pakietowi chłodnia automatycznie otrzymuje wszystkie istotne elementy wyposażenia. Aby na wczesnym etapie wykryć wszelkie wahania temperatury, instalowane są ukryte rejestratory danych, które zapewniają dodatkową kontrolę i stały monitoring towarów. Kolejnymi ważnymi elementem pakietu Pharma jest agregat chłodniczy Schmitz Cargobull S.CU o wysokiej wydajności chłodzenia i ogrzewania, 2 lub 4 specjalnie skalibrowane czujniki temperatury, rejestrator temperatury i opcjonalnie ściana działowa (bez wentylatora) do przewozów wielotemperaturowych lub przegroda cyrkulacyjna (z wentylatorem) zapewniająca cyrkulację i dystrybucję powietrza i właściwy rozkład temperatury w zabudowie. Oprócz własnego agregatu S.CU Schmitz Cargobull oferuje również popularne produkty innych marek.

System interfejsu CIS monitoruje m.in. stan naładowania akumulatora agregatu chłodniczego w celu zapewnienia nieprzerwanej pracy, a tym samym prawidłowej temperatury towaru. Jeśli stan naładowania jest krytyczny i gdy zostanie osiągnięta wartość progowa, wyłączane są najpierw urządzenia peryferyjne, a dopiero na końcu TrailerConnect, aby wydajność chłodzenia była utrzymana tak długo, jak to możliwe. Interfejs CIS rozpoznaje również ciągnik siodłowy: jeśli jest on wyposażony w odpowiedni znacznik RFID, można go zidentyfikować za pomocą zintegrowanego odbiornika sygnału radiowego. Wszystkie te informacje są wyświetlane w portalu TrailerConnect. Interfejs CIS ma wbudowany wzmacniacz WLAN, który zapewnia optymalny zasięg i stabilność sieci WLAN modułu TrailerConnect CTU-3, co zwiększa wygodę korzystania z funkcji CTU-3, zwłaszcza za pośrednictwem aplikacji beSmart na smartfonie.

Chłodnia S.KO CITY
Dwuosiowa naczepa chłodnicza S.KO CITY z nadwoziem z paneli FERROPLAST ma wymuszony system skrętu pierwszej osi (dostawca: Tridec), a więc doskonale sprawdza się w dystrybucji towarów w aglomeracjach miejskich i centrach miast. Oś przednia jest również osią podnoszoną – gdy naczepa nie jest w pełni obciążona, podniesienie osi zmniejsza zużycie opon  poprawia przyczepność osi pozostałych. Dzięki systemowi telematyki TrailerConnect, pojazd ten należy również do generacji SMART.

Interesującym elementem wyposażenia chłodni S.KO CITY jest nowa przykręcana i obrotowa drabinka ze stopniami o regulowanej wysokości zapewniająca łatwy i bezpieczny dostęp do wnętrza pojazdu; ze względów bezpieczeństwa, gdy drabina jest wysunięta, koła naczepy pozostają zahamowane, a jeżeli pojazd odjedzie z jeszcze rozłożoną drabiną, naczepa będzie hamowana automatycznie (fot. D. Piernikarski)

Chłodnia S.KO CITY jest wyposażona w elektryczny agregat chłodniczy S.CUe, który jest zasilany prądem wytwarzanym przez generator hydrauliczny zainstalowany w ciągniku siodłowym. Dzięki temu poziom natężenia dźwięku generowanego przez chłodnię S.KO CITY nie przekracza limitu 60 dB, co pozwala na wykorzystanie jej do zaopatrywania odbiorców w godzinach nocnych i porannych.

Elastyczne pakiety wyposażenia umożliwiają dostosowanie naczepy do potrzeb transportowych i logistycznych. Można np. zamówić przegrody wzdłużne i poprzeczne, dostępne są opcje zabezpieczenia ładunku w pionie i poziomie, a także systemy do zabezpieczania kontenerów i palet w połączeniu z podłogą lotniczą lub wielofunkcyjną. Chłodnia ma dynamiczną ochronę przed uderzeniem z tyłu (DRP 3.0), która chroni tył naczepy przed uszkodzeniem podczas operowania przy rampie.

W naczepie wszystkie połączenia elektryczne ulokowane są w jednym łatwo dostępnym miejscu – jest to centralna skrzynka elektryczna. Ułatwia to konserwację i serwis wszystkich komponentów elektrycznych, modernizację i rozszerzenie możliwości pojazdu o nowe funkcje.

Interesującym elementem wyposażenia jest nowa obrotowa drabinka. Dzięki dwóm stopniom po obu stronach zapewnia łatwy i bezpieczny dostęp do wnętrza pojazdu. Większe stopnie o regulowanej wysokości mają powierzchnię antypoślizgową. Drabina wykonana ze stali ocynkowanej jest przykręcana, a dzięki solidnej konstrukcji trwała oraz łatwa w naprawie. Ze względów bezpieczeństwa, gdy drabina jest wysunięta, koła naczepy pozostają zahamowane, a jeżeli pojazd odjedzie z jeszcze rozłożoną drabiną, naczepa będzie hamowana automatycznie.

Agregaty chłodnicze S.CU 2.0/S.CUe
Agregat chłodniczy S.CU 2.0 nowej generacji z wydajnym silnikiem Diesla i zmodyfikowanym zakresem osiągów w stosunku do poprzednika ma zużycie paliwa niższe nawet o 15% i niższy poziomem hałasu przy tej samej wysokiej wydajności chłodzenia/ogrzewania. Masa agregatu została zmniejszona o ok. 50 kg. Agregat S.CU 2.0 jest dostępny w wersjach MonoTemp i MultiTemp (mt) – ta ostatnia również z atestem farmaceutycznym. Poprawiona została czytelność wyświetlacza (większa czcionka, zrozumiałe ikony i bardziej intuicyjna nawigacja w menu zaktualizowanego oprogramowania), wszystkie informacje o naczepie można również wyświetlić na wyświetlaczu S.CU za pośrednictwem menu Smart Trailer. Agregaty wyposażono w nowy generator z poprawionym zarządzaniem ciepłem, nową wersję wentylatora/parownika oraz standardowy zestaw Silence Kit zapewniający optymalną izolację akustyczną.

Zasilany bateryjnie agregat S.CUe w trybie chłodzenia ma moc 15 900 W, w trybie ogrzewania – 9100 W. Akumulatory mają pojemność ok. 32 kWh, co pozwala na samowystarczalną pracę agregatu przez ok. 5 h; przy pracującym agregacie natężenie dźwięku nie przekracza 60 dB (fot. D. Piernikarski)

Opcjonalny panel fotowoltaiczny doładowuje akumulator rozruchowy agregatu i tym samym chroni go przed głębokim rozładowaniem, które grozi jego uszkodzeniem i wiąże się z koniecznością wymiany. Panel jest montowany bezpośrednio na agregacie, co nie wpływa na całkowitą wysokość pojazdu. Kąt nachylenia panelu minimalizuje osadzanie się brudu, śniegu i lodu, a tym samym nie pogarsza wydajności nawet zimą. Kolejny plus: w panel można również doposażyć istniejące agregaty chłodnicze S.CU. Schmitz Cargobull przygotował specjalny zestaw modernizacyjny, który klienci mogą zamówić i zainstalować u partnera serwisowego Schmitz Cargobull.

Schmitz Cargobull ma do zaproponowania również zasilany wyłącznie bateryjnie agregat S.CUe, który jest zaprojektowany do użytku w transporcie dystrybucyjnym. Moc elektrycznego agregatu S.CUe ze zintegrowanym falownikiem w trybie chłodzenia to 15 900 W, w trybie ogrzewania – 9100 W. Akumulatory są przymocowane do podwozia, dzięki czemu skrzynia paletowa może być zainstalowana jak zwykle, a opcje, takie jak podest załadowczy, są również dostępne. W porównaniu z jednostką napędzaną silnikiem spalinowym S.CUe jest tylko nieznacznie cięższy. Obecnie akumulatory mają pojemność ok. 32 kWh, co pozwala na samowystarczalną pracę agregatu przez ok. 5 h, jednak modułowa budowa pozwala na skalowanie pojemności akumulatorów w przyszłości (do ok. 65 kWh) i w zależności od zastosowania i wymagań można zagwarantować pracę elektryczną do 10 h.

Elektryczna chłodnia S.KOe
Naczepa S.KOe z certyfikatem Piek ma elektryczny agregat chłodniczy S.CUe ze zintegrowaną elektroniką mocy i systemem akumulatorów, a także generator prądu umieszczony na jednej z osi. Zelektryfikowana oś odzyskuje energię podczas hamowania, a tym samym wydłuża czas pracy agregatu chłodniczego i skraca czas ładowania akumulatorów z zewnętrznej sieci energetycznej. Inteligentne zarządzanie ładowaniem akumulatora zapewnia, że poziom naładowania akumulatora pozostaje tak wysoki, jak to możliwe, aby zapewnić bezpieczeństwo w sytuacjach postoju, np. w korkach. Moc generatora osi elektrycznej jest dopasowana do potrzeb agregatu. System jest w pełni zintegrowany z telematyką TrailerConnect, dzięki czemu kluczowe parametry systemu, np. poziom naładowania baterii, pozostały zasięg, pozostały czas ładowania itp. mogą być monitorowane za pośrednictwem portalu telematycznego.

Opracowanie Dariusz Piernikarski

 

Naczepa S.KOe z certyfikatem Piek ma elektryczny agregat chłodniczy S.CUe ze zintegrowaną elektroniką mocy i systemem akumulatorów umieszczonych pod podwoziem, a także generator prądu umieszczony na jednej z osi (fot. Schmitz Cargobull)